Senaste nytt

Arlanda slår alla rekord i grenen korkad ide

nilsson

Medlem
Lyssnade på Bruce Schneier nu på DEFCON i Vegas nygligen. Han sågade "opt out" också vid nakenskanners.
Ni kanske vet att man kan säga nej till en nakenskanner i USA, då blir man visiterad istället och får sedan gå vidare utan att passera en metalldetektor.

Här gör gamla polisstater som Ukraina rätt (givet premisserna) och alla måste gå igenom millimeterscanner OCH metalldetektor (och någon tredje detektor med stora varningar om att man inte får stå stilla i bågen).
 
Ditt argument faller på att placera en bomb i New York är idag extremt svårt, och när man väl lyckas har polisen lyckats rädda situationen för att man är på sin vakt. Man har försökt många gånger sedan 9/11 och allmänheten känner bara till en bråkdel av potentiella dåd som stoppats vid olika skeden. Samma sak har hänt i och runt London vid ett antal tillfällen.
Jag är ingen expert på bomber, men en sådan skulle göra enorm skada på den platsen vi talar om nu. Massa glas och splitter. Antalet dödsoffer är av mindre betydelse. Dör en oskyldig är det ett terrordåd.

Ni kan vara säkra på att hade självmordsbombaren lyckats med sitt dåd och oskyldiga strukit med skulle konstverket på Arlanda mött mer kritik och kanske inte tillåtits. Stockholm hade en väldigt close call att bli av med oskulden. Fråga norrmännen :( Fanatiker från mellan-östern eller galen fascist, terrorist som terrorist.

Instämmer helt att man inte ska låta terroristerna vinna och ändra vårt sätt att leva, men i samma stund som oskyldiga och deras anhöriga får betala priset för dessa galningar ändras den uppfattning ganska snabbt, och man tar hellre det säkra före det osäkra.
Jag levde själv i den svenska trygga bubblan att här händer inget, innan åren utomlands i London och NY.

Låt oss helt enkelt vara överens om att vi har olika åsikter och respektera dessa?

List of terrorist incidents in Great Britain - Wikipedia, the free encyclopedia

Där ser vi att sista dådet var 2008, där bara han själv skadade sig och det är +4 år sedan. Jag tycker man är lite av en foliehatt om man är rädd för sånt här. Risken att dö när man går över ett övergångsställ är nog betydligt högre ;)

Varför skulle det vara svårt att placera en bomb på Manhattan och spränga den? Har lyckats tidigare och kommer göra det igen om någon vill det, all den här "säkherts nojjan" fungerar inte i verkligheten. Det är bra på papper men det fungerar inte, de enda som blir drabbade är alla vanliga skötsamma människor som gör rätt för sig.

Finns även personer som fått med sig handelsvapen genom säkerhetskontrollen när de testat säkerheten i USA, vad hjälper det då? Vem drabbas? Återigen, när säkerheten blir bättre på ett ställe, då letar man upp ett annat ställe.

Sen undrar jag vad det är för bubbla du pratar om? Alla är nog fullt medvetna om att terroristbrott kan ske, och där risken är betydligt större om det handlar om USA/UK m.fl men risken är fortfarande så minimal att det är slöseri på pengar... Allt är bara en massa propaganda för att skrämma upp folk..
 
Toppen