Senaste nytt

Arlanda, norra Europas svar på Manilla Airport

ekf

Medlem
Om du däremot kom från en annan destination inom EES/Schweiz är det mycket märkligt om du var tvungen att gå igenom en ny säkerhetskontroll för att få vara kvar på airside, det har jag aldrig behövt göra på Arlanda.
Utan att veta hur det ser ut på Arlanda nuförtiden så kanske det blir konsekvensen av att även Schengen-ankommande lotsas bort till Non-Schengen för att de därifrån ska gå igenom passkontroll?
 

SK989

Medlem
Kom från Mallis och som jag skrev var det OK med passkontroll pga Covid.

Korven i Guldloungen hjälpte dock upp upplevelsen idag.
Om du kom från Spanien ska man inte behöva gå igenom en säkerhetskontroll igen - måste blivit något galet där. Men bra att varmkorven hjälpte lite :)
 

Bjjb

Medlem
Nu spekulerar jag lite men är det inte så att alla utrikes flighter anländer till samma del av terminalen för kontrollerna på grund av covid-19?

I och med att du som flugit inom Schengen blandas med de som flygit från utanför Schengen så måste ni alla gå genom säkerhetskontrollen för att fortsätta flyga från Arlanda.

Det var likadant i Tallin för 4,5 vecka sedan, transfers inom Schengen var tvugna att genomgå en säkerhetskontroll också.
 

Tomas E

Medlem
Nu spekulerar jag lite men är det inte så att alla utrikes flighter anländer till samma del av terminalen för kontrollerna på grund av covid-19?

I och med att du som flugit inom Schengen blandas med de som flygit från utanför Schengen så måste ni alla gå genom säkerhetskontrollen för att fortsätta flyga från Arlanda.
I den mån Danmark räknas som utomlands stämmer inte detta. Det var inga kontroller därifrån för några dagar sedan, utan ankomsten såg ut på samma sätt som när jag anlänt inrikes på senare tid.
 

Hachans

Medlem
I den mån Danmark räknas som utomlands stämmer inte detta. Det var inga kontroller därifrån för några dagar sedan, utan ankomsten såg ut på samma sätt som när jag anlänt inrikes på senare tid.

Nej, för Sverige har slopat kravet på test från resande från Danmark.

I övrigt håller jag med ovanstående kommentarer om kaos i passkontrollen. Köfållor hade varit ett enkelt sätt att styra upp.
 

Canadien

Medlem
Icke i söndags när jag reste och hamnade där jag nämnde.
Så gamla datapunkter kan du inte komma med när det gäller restriktioner. De ändras fortare än ofta. Sedan i Måndags är det borttaget.
 

Attachments

  • Screenshot_20210604-104153_Chrome.jpg
    Screenshot_20210604-104153_Chrome.jpg
    75,6 KB · Visningar: 96

Tomas E

Medlem
Så gamla datapunkter kan du inte komma med när det gäller restriktioner. De ändras fortare än ofta. Sedan i Måndags är det borttaget.
Är du helt säker på att du hängt med i vad diskussionen gäller? :) Inte huruvida det är restriktioner mot Danmark idag utan huruvida alla utrikes flighter hanteras som icke-Schengen-flighter vid ankomst.
Nu spekulerar jag lite men är det inte så att alla utrikes flighter anländer till samma del av terminalen för kontrollerna på grund av covid-19?
I den mån Danmark räknas som utomlands stämmer inte detta. Det var inga kontroller därifrån för några dagar sedan, utan ankomsten såg ut på samma sätt som när jag anlänt inrikes på senare tid.
 

palmen

Moderator
Varifrån anlände du till Arlanda? För om du kom från en destination utanför EES eller Schweiz så ska man enligt EU-regler gå igenom en säkerhetskontroll för att få fortsätta att vara på airside (möjligen har också Storbritannien kvar ett undantag sedan de var EU-land). D.v.s. det är ingen regel som någon på Arlanda eller Swedavia hittat på utan så är det i hela EU (även Göteborg). Om du däremot kom från en annan destination inom EES/Schweiz är det mycket märkligt om du var tvungen att gå igenom en ny säkerhetskontroll för att få vara kvar på airside, det har jag aldrig behövt göra på Arlanda.

Att du fick gå igenom passkontroll trots att du kom från ett annat Schengenland är inte så konstigt. Schengenreglerna är satta på paus och det råder generellt förbud för inresa till Sverige för utlänningar från alla Schengenländer utanför Norden. Förbudet kan dock hävas på en rad olika grunder, varav negativt covid-test är en men även andra grunder finns för att häva det generella inreseförbudet, bl.a. om man har uppehållstillstånd i Sverige, är under 18 år eller är diplomat m.m.

Kom från Mallis och som jag skrev var det OK med passkontroll pga Covid.

Korven i Guldloungen hjälpte dock upp upplevelsen idag.

Om du kom från Spanien ska man inte behöva gå igenom en säkerhetskontroll igen - måste blivit något galet där. Men bra att varmkorven hjälpte lite :)
Det här är en konsekvens av Covid, normalt är det inte på detta sätt inom EU. Problemet är att efter passkontroll så är du i bagagehallen och därifrån in till "airside" så måste man alltid göra en säkerhetskontroll. Normalt sätt är det ju bara bolag som kommer utanför EU som hamnar i detta flöde, men pga Covid hamnar nu "alla" där.
 
Toppen