Senaste nytt

Arlanda - John F Kennedy t/r, en annorlunda resa i premium economy med Norwegian

Mikael

Medlem
Tack för en trevlig rapport (och annorlunda - inte många som skriver om Norwegian). Vad tyckte du om stolen och komforten ombord?
 

AX22100

Medlem
Tack för en trevlig rapport (och annorlunda - inte många som skriver om Norwegian). Vad tyckte du om stolen och komforten ombord?
Tack Mikael! Nu har ju jag inte lika bra referensramar när det kommer till komfortabla flygresor och stolar som er på BC.se men en kort och amatörmässig recension av komforten ombord. Stolen är tillräckligt bred för att man ska kunna sitta bekvämt och samtidigt ha lite rum för att röra sig, nu är jag inte en flygare med stor kroppshydda men även en mer robust man får bra plats i stolen. Benutrymmet är tillräckligt för att man ska kunna fälla ut fotstödet som sitter fast i din egna stol utan att det känns obekvämt. Stolen är enligt mig lagom mjuk både för att relaxa i men även för att sova i (jag tycker nog om något hårdare stolar/sängar en genomsnittsflygaren). Via AVOD skärmen kan man som tidigare nämnt göra sina beställningar och de levereras relativt snabbt till platsen, givetvis ingen SQ First standard, men långt bättre än förväntat. Betalningen sker genom att man drar sitt kort längs med en skåra i skärmen och det fungerar även att betala med betalkort såsom VISA Electron. I AVOD skärmen finns även ett USB uttag samt även ett vanligt eluttag i stolen för att ladda mobiltelefon/dator osv.

Och till det negativa då. Att fälla ut fotstödet eller luta bak stolen kräver att man drar och trycker (ibland både och) i olika spakar och reglage, vilket gör att man tappar känslan för bekvämlighet. Under mina flygningar i Norwegians premium economy så har antingen jag haft en stol som ej gått att fälla bak alt. endast går att ha i nedfällt läge (och dylika problem) 3/4 gånger. Två av dessa gånger har kabinpersonalen ordnat en ny stol, men återigen så sänks helhetsintrycket. Bord och AVOD finns instuvat i respektive armstöd och är bökiga att få fram samt att bordet känns aningen ostabilt. Det finns ett litet drinkbord mellan varje stol som jag mycket hellre använder då det är mycket stabilare. Förvaringsutrymmena i stolen är obefintliga, en ficka på stolen framför som man är van med, som då är väldigt långt borta och inte bekväm att nå. Skulle gärna se någon form av avlastningsyta för mobil, plånbok etc.

I stora drag så får man vad man betalar för, en helt okej stol som skulle behöva sina små förbättringar men klarar av jobbet med ett godkänt betyg. De gånger jag har flugit med Norwegian i premium economy har det största värdet varit servicen och bemötandet, nu kanske jag visserligen haft tur med kabinpersonalen, men de har alltid varit tillmötesgående och serviceminded.
 

mha321

Medlem
Det är, säkert av förståeliga skäl, tomt ont om rapporter om norwegian.

Det jag tycker vore riktigt intressant var en jämförelse mellan norwegian premium och sas plus (nya kabinen). De borde ju ligga på "ungefär" samma nivå, åtminstone på hårdvara?
 

Gus

Medlem
Tack för en trevlig rapport! :)

från förra året då maten var riktigt god för att vara premium economy var den nästintill oätbar denna gång.
Får passagerarna i ekonomi som har förbeställt mat samma mat som de i premium ekonomi? Min kompis åkte till Bangkok i ekonomi förra veckan och hon sa också att maten var "oätbar".
Efter maten gjordes ett försök att igen få sig en GT efter Baileys och kaffe som ingår. Även denna gång godkändes önskemålet och ytterligare ett par GT:s serverades.
Var GT:n gratis även på resan hem? Hur kommer detta sig i så fall? För planet var väl inte försenat även denna gången?
 

AX22100

Medlem
Tack för en trevlig rapport! :)

Får passagerarna i ekonomi som har förbeställt mat samma mat som de i premium ekonomi? Min kompis åkte till Bangkok i ekonomi förra veckan och hon sa också att maten var "oätbar".
Vet inte hur det ser ut med serveringen men jag antar att det är samma mat för premium economy och economy. Maten förvånade mig faktiskt då jag åkte samma sträcka för 8 månader sedan och då serverades en biff som var riktigt bra tillagad. Lite synd att man erbjuder en annars helt ok produkt men att maten fallerar helt

Var GT:n gratis även på resan hem? Hur kommer detta sig i så fall? För planet var väl inte försenat även denna gången?
På hemresan serverades jag två drinkar + kaffe med dryck gratis. Tog sedan en paus och när jag skulle göra nästa beställning så beställde jag genom AVOD skärmen och betalade. Antar att jag ingen hade tur med personalen och att de var på bra humör.
 
Toppen