Senaste nytt

Argentina & Buenos Aires-tråden

Volatyle

Medlem
Snubblade in på denna tråden av en slump. Kul med en dedikerad B-A/Argentina-tråd. Halva min släkt bor i Argentina så jag är där i snitt en gång om året, det jag inte vet om Argentina är inte värt att veta ;-). Vad gäller växling så funkar det bra om ni kan få tag i en 'local' som kan hjälpa er växla nu när blue-dollar-market försvann. Jag själv växlar givetvis genom mina närmaste. Upplever också att växling generellt blir enklare så fort man kommer utanför B-A. Jag brukar endast bo i B-A veckan innan jag ska hem, annars är jag normalt sett stationerad i Chascomus (kuriosa är att Chascomus är staden Taube träffade sin Carmencita, alltså inte samborombon som däremot passade sig bättre i sången) har varit i de flesta städer från Norr till Söder (av några städer jag helst skulle glömma.. *host Roque Sáenz Peña host*)

Undrar ni något så är det bara att skjuta på med frågor...
 

pep

Medlem
Tusind tak @Volatyle for at booste denne tråd. Du kan blive tovholder, som vi siger på dansk. Jeg selv skal til BsAs i maj for første gang til dette land. TK gave me an offer I could not refuse. Salsa, bøf, vin, natteliv, samt min længsel efter S.America (var tidligere stationeret i Nicaragua og Costa Rica), men har efterhånden glemt mit spanske.
 

Volatyle

Medlem
Tusind tak @Volatyle for at booste denne tråd. Du kan blive tovholder, som vi siger på dansk. Jeg selv skal til BsAs i maj for første gang til dette land. TK gave me an offer I could not refuse. Salsa, bøf, vin, natteliv, samt min længsel efter S.America (var tidligere stationeret i Nicaragua og Costa Rica), men har efterhånden glemt mit spanske.

Det går snabbt att lära sig, min mor pratar spanska (hon flyttade till Sverige från Buenos Aires när hon var bara 5 år gammal), jag själv fick dock aldrig intresse av att lära mig nu förrän nu på senare år, jag kör Duolingo på mobilen och "talkurser" i bilen när jag jobbpendlar, det funkar rätt bra och det sitter mer och mer. Framförallt är ju den Argentinska spanskan SÅ mycket tydligare och "renare" vilket gör den oändligt mycket lättare att förstå än den 'spanska spanskan' så att säga.

Du kommer få det underbart, det finns inget bättre än att bara mumsa på Chorizos med 'Pan' (baguette) och Chimichurri självklart alltid komponerad med en flaska rött - jag skulle kunna välja bort all annan kost ;-). Nu har dessutom Argentina hakat på 'öltrenden' med finöl och många ställen i B-A serverar nu en helt underbar Amber Ale (tror den kallas Amber Lager i Argentina men den kommer upplevas som Ale) från Patagonien - ifall du vill slippa dricka den blaskiga Quilmesen som annars svalkar bra, men smakar nada.. :)

Vart kommer du bo?
 
Last edited:

pep

Medlem
Har booket på Goya hotel (efter råd fra en svensker!) som ligger i absolut centrum (Suipacha 748 San Nicolas Buenos Aires). Jeg er der 18-25 maj, hvis du har tid og lyst at komme omkring. Jeg er alene (men aldrig ensom)
 

Volatyle

Medlem
Perfekt, då har du Recoleta men framförallt Palermo nära tillhands. Där är det fullproppat med spännande restauranger och parilladas som många locals väljer. Rör dig gärna lite "bort" från vattnet inåt staden i Palermo så kommer du hitta massa riktigt bra matställen. Försök undvika att käka inne i centrala delarna av Buenos Aires nära Julio/Nuevo osv. (som med alla storstäder så är det turistpriser och turistkvalité.).

Don Julio, El trapiche osv för att nämna några restauranger runt Palermo. Jag brukar alltid säga "ställ er i Palermo mitt i korsningen mellan gatorna Guatemala och Fitz Roy och sen provar ni att äta på alla ställen inom några blocks radie därifrån så kommer ni aldrig bli missnöjda och det kommer alltid vara en upplevelse :)

Det vill säga, ganska så exakt härifrån; Google Maps

Den dagen jag blir något äldre och barnen har växt upp lite mer så kommer jag troligen slå till på en lägenhet någonstans i Palermo. Jag har rest mycket i mitt liv, men få ställen får mig att må så bra som att få befinna mig i Palermo.

EDIT: Är inte där i Maj tyvärr, vore kul annars! Jag åker oftast dit när alla hela staden blir rosa, det vill säga då "Jacarandas" blommar - I november.

EDIT2: Kom på ett ställe till, Calden del soho brukar vara ett återkommande ställe för oss, säkert käkat där 20-30 ggr. Håller alltid hög nivå!

Vol
 
Last edited:

pep

Medlem
Tusind tak, Meget inspirerende og i tråd med interesser. Håber at se dig i BsAs Palermo (eller her i Hue?) engang - vi kan evt. kommunikere via PM. Undgår også turiststeder som pesten. Think global, go local...
 

Volatyle

Medlem
Bäst växelkurs dollar-peso får man på Coto :)

Alla har "sina" ställen. Faktum är att bäst växelkurs får man hos den kutryggade gamla mannen inne i Chascomus som har ett gammalt kassavalv med nyckel från förra sekelskiftet ;-). Han har inte ens en räknemaskin, vilket de flesta har idag så det tar oftast en evighet. Men han bjuder på mate under tiden han räknar/kontrollerar och är alltid lika tacksam när man kommer, han brukar ligga i snitt en peso per dollar över den bästa 'gatukursen' du kan förhandla till dig i B-A :).

Underbart land detta, inte sant? Lite trist att blue-dollar-market dött ut lite smått såklart!
 
  • Gilla
Reactions: pep
Alla har "sina" ställen. Faktum är att bäst växelkurs får man hos den kutryggade gamla mannen inne i Chascomus som har ett gammalt kassavalv med nyckel från förra sekelskiftet ;-). Han har inte ens en räknemaskin, vilket de flesta har idag så det tar oftast en evighet. Men han bjuder på mate under tiden han räknar/kontrollerar och är alltid lika tacksam när man kommer, han brukar ligga i snitt en peso per dollar över den bästa 'gatukursen' du kan förhandla till dig i B-A :).

Underbart land detta, inte sant? Lite trist att blue-dollar-market dött ut lite smått såklart!
När var du där senast? Du verkar inte vara uppdaterad alls med vad som har hänt med valutahandeln. Den svarta marknaden har helt spelat ut sin roll.
 
Toppen