Senaste nytt

Argentina & Buenos Aires-tråden

Får känslan att av att hela USD -> ARS upplägget föll i samband med att Argentina nu tillåter köp av utländsk valuta igen och den officiella SEK -> ARS / USD -> ARS kursen därmed stabiliserades gentemot den tidigare svarta kursen. Men jag kan vara ute och cykla helt.
Ja det dog iom presidentskiftet. Problemet som kvarstår är väl att det kan vara svårt att få tag på cash på plats, både USD och ARS, pga begränsningar i automaterna. Och för oss utlänningar är det väl enklare att få tag på USD innan resan och ta med oss.
 

johan_fbg

Medlem
Google

Verkar som de följer varandra ganska bra nu efter att de släppt på foreign currency policyn då? Med andra ord är det hugget som stucket att växla ARS direkt på forex/använda kort på plats och växla in USD för att sedan raida svarta marknaden?

Ja, i princip. Men om det stämmer att man bara kan ta ut 1000 ARS per gång och den argentinska banken tar 80 ARS i avgift plus eventuell svensk avgift är det fortfarande bättre att skicka en större summa med någon sådan tjänst med liten eller ingen avgift.
 

JohannesE

Medlem
På plats nu, träffat en valutaväxlare som erbjöd en något bättre kurs än den officiella. Var inga problem att plocka ut i bankomat till officiella kursen. Så det blir det senare alterantivet.
 
Inga restriktoner på antal pesos heller?
Nej. Men börjar fatta hur det har varit med penga-grejen. Alla tittar snett på mina pesos (som jag tog ut i HBCS bankomat på EZE). Dom vill ha dollar forfarande, fastän det inte är värt mer sen förra veckan. Så här var det inte senast jag var här 2013, så det tar väl ett par månader innan dom vänjer sig igen.
 
Vill varna för att ta med dollar hit och tänka att man ska kunna växla dom till peso, efter att svarta marknaden föll. Banker växlar bara åt sina egna kunder och dom få växlingskontor som finns (på Florida tex) har sämst kurs. Jag har försökt i en vecka nu. Ta ut peso ur ATM istället. Funkar fint med mitt Skandiabanken-kort.
 
Toppen