Senaste nytt

Apple Airtag i bagaget

tack för tipset.

jag som inte har en airtag (ännu), kan du förklara i vilka situationer taggen ger ifrån sig ljud?
Det är tänkt att förhindra dig från att lägga en airtags i någon annans ryggsäck för att stalka dem. När exakt de piper har jag inte satt mig in i och det uppdateras säkert när Apple förbättrar sin algoritm.

Det primära sättet den gör detta på är att andra med iPhone kommer få en varning när en Airtag har varit bredvid deras iPhone under en längre tid, på flera platser, utan att ägaren är i närheten. What to do if you get an alert that an AirTag or Find My network accessory is with you - Apple Support

Men eftersom alla potentiella offer inte har iPhone har airtagen också möjlighet att ge ifrån sig ljud. Jag är oklar med om det är så enkelt som att den inte ska vara i kontakt med ägaren + det har gått en viss tid eller om algoritmen är mer komplex än så.
 

ekf

Medlem
tack för tipset.

jag som inte har en airtag (ännu), kan du förklara i vilka situationer taggen ger ifrån sig ljud?
Precis som @H4ipM8adRg9nvkRu skriver så är ljudet till för två saker:

1. den låter om taggen märker att den förflyttas när den saknat kontakt med ägarens iphone/övriga apple-enheter på ett tag. Vad ett tag är håller de på att trimma in, men i början var det 3 dygn tror jag.

2. den låter om du går in i hitta-appen och söker efter den
 

Maja

Medlem
Ha, skulle ha behövt två airtags nu när mina väskor var ute och valsade runt på nyårsdagen och vi fick spendera närmare 3h extra på flygplatsen. Hade varit så skönt att bara gå genom Securitas direkt och fyllt inrapporterade istället.
 

Hachans

Medlem
Det är tänkt att förhindra dig från att lägga en airtags i någon annans ryggsäck för att stalka dem. När exakt de piper har jag inte satt mig in i och det uppdateras säkert när Apple förbättrar sin algoritm.

Det primära sättet den gör detta på är att andra med iPhone kommer få en varning när en Airtag har varit bredvid deras iPhone under en längre tid, på flera platser, utan att ägaren är i närheten. What to do if you get an alert that an AirTag or Find My network accessory is with you - Apple Support

Men eftersom alla potentiella offer inte har iPhone har airtagen också möjlighet att ge ifrån sig ljud. Jag är oklar med om det är så enkelt som att den inte ska vara i kontakt med ägaren + det har gått en viss tid eller om algoritmen är mer komplex än så.

Du kan också starta pipet själv med din mobil om du letar efter något hemma tex. Eller om du letar efter dina väskor i en lagerlokal.
 

Mr Basic

Medlem
864B4BC7-0847-4E97-92E1-0D9A25C99A4B.jpeg


Barnsligt kul :p
 

hco

Medlem
Nu är denna tråd om Airtags men jag tror inte vi har någon tråd om Samsung SmartTags (?) så jag skriver här... Det är ju typ samma produkt?

Införskaffade 2 st SmartTags för ett tag sen och fick praktisk användning för den som stoppades i incheckat bagage redan på första resan.

Scen: På ARN, ganska sen ankomst från OSL. Efter landning kollar jag i SmartThings (Samsungs app för dessa leksaker -- och annat) och ser att väskan (eller ja, åtminstone taggen!) är på ARN. Härligt.

Kollegans icke-prio bagage kommer ut nästan först. :rolleyes: Jag väntar på mitt priobagage. Väntar och väntar... till slut är det bara jag och en herre till som väntar. Skylten visar sen ett tag "last bag on belt" och dörren där bagagen kommer ut stängs. Jag spontanutbrister i ett kraftuttryck och herren bredvid håller med och säger något om att hans bagage måste ha missat connection i OSL. Han vänder på klacken och går (gissar jag) vidare utan bagage.

Jag står dock kvar och väntar. Kollade inte på klockan direkt men väntandet fick mig att missa en Arlanda Express-avgång så det var inte bara nån minut eller två. Och visst kommer det fler väskor ut på bandet efter ett tag, inkl min priotaggade väska. När jag går vidare med min väska är det ingen annan som är kvar och väntar vid det bandet och säkert över 10 väskor som snurrar runt.

Om ägarna bara hade haft spårningstaggar i sina bagage... :cool:
 

jsn

Medlem
När jag går vidare med min väska är det ingen annan som är kvar och väntar vid det bandet och säkert över 10 väskor som snurrar runt.
VAd händer i ett sådant här fall? Körs bagaget ut till ägarna pss som om bagaget inte kommit med från Oslo? Eller får ägarna vackert komma och hämta bagaget på Arlanda vid ett senare tillfälle? Eftersom de inte plockade upp bagaget trots att det levererades på bandet?
 

henke12

Medlem
VAd händer i ett sådant här fall? Körs bagaget ut till ägarna pss som om bagaget inte kommit med från Oslo? Eller får ägarna vackert komma och hämta bagaget på Arlanda vid ett senare tillfälle? Eftersom de inte plockade upp bagaget trots att det levererades på bandet?
YMMV skulle jag säga.

Jag har jobbat som lost-luggage agent. Det är troligen från fall till fall och även vilket humör agenten är på.
Är det uppenbart att ALLAS väskor kommit fram på en gång (tex har man pratat med rampperonalen) och passagerare antingen glömt eller bara dragit och dessutom kör en DYKWIA och KRÄVER utkörning så får passagerare vackert komma och hämta själv.

Är det nån väska som fastnat på bandet eller dylikt, självklart med utkörning. (Låter som exemplet för denna tråd torde bli utkörning)
 
Toppen