Senaste nytt

APIS information saknas på bokning - kommer inte fram till SAS

Chillie

Medlem
Hej!

Vi är en grupp på ca 15 personer som ska åka från Arlanda till St Petersburg imorgon med SAS. Bokningen har skötts av en annan person som i sin tur har bokat detta hos en resebyrå.

Jag upptäckte precis att APIS-information saknas på bokningen, vilket ska vara ifyllt senast 24 timmar innan avresa. Detta är tydligen ett nytt krav från Ryssland sedan den 9 mars i år.

Jag är Star Alliance Guld-medlem och försökte precis ringa SAS, men när jag har matat in mitt EB-nummer får jag information om att deras kundservice är stängd...
Chatten verkar inte vara öppen heller.
  • Är det någon här som har samma problem, alltså att komma fram till SAS under kvällen även om man har Eurobonus Gold?
  • Är det någon som vet om det brukar gå bra att ange APIS-information vid incheckning på flygplatsen, eller om det är försent?
 

AABack2ARN

Medlem
Hur upptäckte du att informationen saknas? Vid online-incheckning? Går det i så fall inte att lägga in den där (som man gör för flygningar till USA och Storbritannien)?

Har ingen aning om hur hårda ryssarna är. Har förstått att inledningsvis gällde detta enbart om man flög med ryska bolag men har senare utökats till att omfatta alla bolag och även om man flyger över Ryssland.

Tillägg: Enligt SAS Sales Info går det inte att lägga till APIS online om man har en gruppbokning :(
 
Last edited:

Chillie

Medlem
Tack för infon. När jag skulle checka in ville de att jag skulle fylla i APIS, jag kunde dock bara fylla i begränsad information (namn & land). De andra resenärerna vet jag inte namnet på och de andra uppgifterna som krävs enligt Ryssland - SAS gick inte att fylla i.

Jag testar att ringa SAS imorgon igen, så får vi se vad de säger.
 

Chillie

Medlem
Det gick bra! Vi befinner oss nu i St Petersburg.

När jag till slut fick tag på SAS via telefon kunde de inte garantera att det inte var för sent. Men väl på flygplatsen var det inga tveksamheter, allt gick bra både på Landvetter (där jag checkade in) och på Arlanda, där de andra checkade in.
 
Toppen