Senaste nytt

APIS hos Swiss - alla namn får inte plats

Bankiren

Medlem
Jag sitter och ska fylla i APIS hos Swiss, men jag funderar över en sak. Alla mina namn får inte plats om jag ändrar ö till oe. I exemplet nedan är Nicklas mitt tilltalsnamn:

Arne Sven Jörgen Nicklas

Mina fyra namn är också med i ESTA:n. Det verkar som att Swiss automatiskt sätter ihop alla förnamn till ett, och nu funderar jag om jag kan skriva "ArneSvenJorgenNicklas". Om jag gör det, då får alla mina namn plats. Men om jag ändrar ö till oe - då får inte sista bokstaven plats, och då blir det "ArneSvenJoergenNickla" istället.

Hur tycker ni att man ska göra, vad är egentligen rätt? o_O
 

Berglund

Medlem
Jag hade skrivit så långt som jag får plats. Det har hänt mig också att det blivit för långt men har aldrig blivit följdfrågor på det. Kan omöjligtvis vara mitt fel om deras dator inte accepterar fler tecken. Ta dock en mobilbild, om du nu, mot all förmodan, trots allt skulle fastna i en kontroll. Det borde i så fall stärka din argumentation, man kan inte räkna med att incheckningspersonal eller immigration har koll på exakt hur systemen fungerar.
 

Canadien

Medlem
Inga problem med varken O eller att det blir avhugget. Välj själv.

Sedan är det ju onödigt med massa namn man aldrig använder så varför inte ta bort tre av dem inför nästa resa?
 

Bankiren

Medlem
Jag hade skrivit så långt som jag får plats. Det har hänt mig också att det blivit för långt men har aldrig blivit följdfrågor på det. Kan omöjligtvis vara mitt fel om deras dator inte accepterar fler tecken. Ta dock en mobilbild, om du nu, mot all förmodan, trots allt skulle fastna i en kontroll. Det borde i så fall stärka din argumentation, man kan inte räkna med att incheckningspersonal eller immigration har koll på exakt hur systemen fungerar.

Jag tror att jag gör så. Jag skriver namnen som det står i "OCR-raden", dvs med oe. Jag kan ju inte hållas ansvarig på grund av ett begränsat antal tecken. :eek:

Inga problem med varken O eller att det blir avhugget. Välj själv.

Sedan är det ju onödigt med massa namn man aldrig använder så varför inte ta bort tre av dem inför nästa resa?

Jag håller helt och hållet med dig. Har funderat på att plocka bort tre förnamn, men det har bara aldrig blivit av. :D

Vad står det i passet? På OCR-remsan längst ned menar jag. Står det O eller OE?

Bokstaven ö konverteras alltid till oe där nere, så i mitt fall står det:

<SWEEFTERNAMN<<ARNE<SVEN<JOERGEN<NICKLAS
 

Jönsson

Medlem
Jag sitter och ska fylla i APIS hos Swiss, men jag funderar över en sak. Alla mina namn får inte plats om jag ändrar ö till oe. I exemplet nedan är Nicklas mitt tilltalsnamn:

Arne Sven Jörgen Nicklas

Mina fyra namn är också med i ESTA:n. Det verkar som att Swiss automatiskt sätter ihop alla förnamn till ett, och nu funderar jag om jag kan skriva "ArneSvenJorgenNicklas". Om jag gör det, då får alla mina namn plats. Men om jag ändrar ö till oe - då får inte sista bokstaven plats, och då blir det "ArneSvenJoergenNickla" istället.

Hur tycker ni att man ska göra, vad är egentligen rätt? o_O
Inte för att jag vet om det hjälper men på Swiss kan du väl, om jag minns rätt, använda åäö. Systemet konverterar automatiskt till aa/ae/oe.
 
Toppen