Senaste nytt

Angående alla nya Flygplanstyper

Jag har läst tidigare en artikel i en japansk tidning om MRJ(Mitsubishi Regional Jet)s tillverkare Mitsubishi har slutit underhållavtal med SAAB. Då Mitsubishi har inte eget nätverk om underhåll av flygplan.
SAAB o andra sidan har slutat tillverka nya plan men ändå leverera reservdelar till befintliga kunder därför kan de inte lägga ner verksamheten helt o hållet.

Så min fråga är, börjar SAAB tillverka flygplan igen?

Inte ens nära att Saab börjar tillverka flygplan.....
 
Javisst hade det varit intressant....... Men tror Saab är för bränd.... Ungefär 80% av tillverkningen såldes aldrig varken av SF340 eller S2000
 

henrik l

Medlem
Intressant med uppslaget om SAAB och civilflyget. Ser man till militärsidan så har dom ju haft jäkligt vassa ingenjörer. Oavsett all negativ press som JAS-gripen har fått och mindre lyckad försäljning pga av politiskt spel, så ska ju planet vara bland det vassaste som fanns på marknaden när det kom. Jag har några kollegor som var inne och utvärderade projektet som sådant. En kommentar från dem var att man hade få krascher för ett sådant projekt, problemet var ju att de två haverierna sändes i TV. Vidare skulle planet tydligen ha väldigt avancerade egenskaper som inte fanns på andra plan och där man inte hade någon aning från början, men man lyckades tydligen lösa problemen. Vidare konstaterade kollegan som var med i utvärderingen av projektet att JAS tydligen aldrig hade förlorat simulerade strider IRL. Konklusionen är väl att om SAAB har den här kreativitet och innovationsförmågan på militärsidan, borde man ju kunna flytta en del av den till den civila sidan. Misstänker att folk som jobbar med det här skiter i om det är civil- eller militärflyg, dom vill bara gör något som ingen annan har gjort förut:D
 

Palazzi

Medlem
Inte riktigt så att de är konkurrenter direkt......
Tror nog inte riktigt på bombardier cseries vilket jag fick bekräftat av några stora regionalbolag i Europa. Sukhoi får det tungt efter det som hände i Indonesien, vilket jag förstod långt senare inträffade då jag flög över Java på väg till Australien.
ATR har typ 70 %av flygen som säljs i spannet 50-90 passagerare och där får nog Q400 stryka på foten.......
Comac och MA 600/700 är från Kina och kommer alltid att få deras nisch.....
MRJ:n är nog för viktigt för Mitsubishi för att läggas ner, men där kan jag ha fel...... De är iaf på alla regionalmässor som finns.....

Givetvis är dessa modeller inte konkurrenter... Boeing & Airbus har ju iofs även mindre flygplan.

Har inte LH lagt in ganska stora beställningar på Cseries?? Sedan har ju Mavia 10st på beställning. Jag tycker den ser riktigt intressant ut, men det är bara baserat på det jag läst mig till :).

Jag håller med om Sukhoi.... Blir inte så sugen på att flyga den.

ATR har en ganska låg produktionsnivå för tillfället och har svårt att täcka efterfrågan. Där tror jag nog att det finns utrymme för utmanare.. Jag är dock lite svag för turboprop, så den får gärna bli kvar. Hoppas på ATR90 också (det har iofs ryktat lääänge om den).

Nya MRJ ser mycket intressant ut, så den hoppas jag på :)

Comac (och till viss mån Embraer) säljer ju som du påpekade på lägre pris. Inte så förtjust i E170....
 
Toppen