Senaste nytt

ANA vill inte gärna släppa award platser

Dr. Miles

Expert
I ett japanskt flygforum diskuteras att ANA har lite annolunda bokföringsmetod än andra flygbolag när det gäller miles och award platser.

Många flygbolag räknar minus när miles är krediterad. Medans (det sägs att) ANA räknar minus när award plats är förbrukad.
Vilket leder till att ANA ogärna släppa award platser även om flighten är tomt (många ANA statushavare ögonvittnat att så var det fallet speciellt i First/Business class).

De släpper hyfsad bra award platser inom Asien, men inte så många på dera longhaul rutter.
Igen, det sägs det är pga de räknar award plats enligt YY fare(normal IATA pris).
Vilket betyder att ekonomiklass mellan Tokyo och London t/r i ekonomiklass räknas som ca 74.000 SEK.:eek:
 

agehall

Medlem
Det var ju ett rätt spännande sätt att se på saken och ännu mer intressant sätt att värdera säten. Varför säljer de då inte bara YY biljetter i ekonomikabinen? Allt annat måste ju vara en förlust...
 

rob74

Medlem
Jag har hittat lite platser i Business på HND-FRA med Dreamlinern som jag skulle vilja kombinera ihop med en US Award i First till Oceanien. Det blev många timmar framför datorn ikväll... Vill ju helst få med TG i A380 också. :)
 

palmen

Moderator
När hittade du dessa? Första jag hittade var 9e januari 2013 när jag sökte från oktober och framåt.
 

rob74

Medlem
Just i januari-februari! :)
Började kika lite på en eventuell ursäkt att slippa tillbringa en del av nästa vinter hemma...
 

Magino

Medlem
Fr o m 2012 fick företag i Japan anpassa sina loyality program (inkl. flygbonusprogram) till IRFS (International Financial Reporting Standards).
Dvs företag som har loyality program måste bokföra poäng som skuld.

Det har lett till att ANA har börjat släppa mer awardplatser (enligt japanskt flygforum), så hoppas vi att det stämmer. :)

Tycker mig verkligen ha sett betydligt mer ANA F de senaste månaderna än tidigare. Något som verkligen gillas!
 
Toppen