Senaste nytt

ANA öppnar Tokyo Haneda-Stockholm under 2024 (tidigare planerat 2020)

Plus

Medlem
Otroligt spännande nyhet minst sagt.

Fast jag blir lite konfunderad när de menar "sommarsäsongen"... Vad jag fått för mig så räcker nuvarande tidtabeller fram till slutet på Mars 2020. Sen räknas väl sommar i Japan mellan Juni och Augusti, varav högsäsongen är väl kring slutet på Juni till mitten på Augusti nånting (värst mitten på Juli till Augusti).

Försökt bli klok på när de menar, så man kan planera ev semester :D

Sommartidtabell sträcker sig i regel från mars/april till oktober. Därefter går vintertidtabell. Tror även att omställningen sommar/vintertid spelar roll. Märks tydligast på linjer från Europa till Asien. På vintern går de oftast en timme tidigare är under sommaren.
 
ANA har lite olika konfigurationer beroende på uppdrag. Exempelvis
Jag tycker personligen inte att det är värt 65k poäng extra för att flyga till Tokyo med deras nya stol (om det nu är den som kommer finnas på Stockholms-rutten). Lägger man även till att det går att boka obegränsat med SAS-flighter med Flypremium för 60k poäng i business jämfört med 165k poäng för ANA så blir det än mindre värt det.
Möjligt att man kan motivera att business med ANA är mer värt än att flyga med SAS, men det är mycket poäng extra och då ska mat/dryck, stol och allt annat verkligen leva upp till det högre priset.
Personligen hade jag inte betalat 65k extra även om jag fick den nya First-stolen (fast med business servering). Stolen är för mig inte värd så mycket mer poäng.

Och det stämmer att det är väldigt svårt att hitta biljetter till Tokyo med SAS i dagsläget, det är den destination tillsammans med Los Angeles som fylls upp snabbast verkar det som. Går att komam runt med att flyga till Peking eller Shanghai och sedan köpa en biljett den sista biten. Du skulle dessutom kunna boka det separat från Peking/Shanghai-Tokyo för 50k poäng i business (25k i ekonomi) och då få totala summan 150k poäng istället för 165k poäng och då även kunna stanna i dessa städer om så önskas.

Blir definitivt 787 och ej 77W och nya kabinen på 77W. SAS stolar är bra dock faller resten där ANA vinner överlägset dock håller jag med ibland är det svårt att motivera det högre priset för miles med andra bolag och då får man svälja stoltheten och köra med SAS. Finns det något annat bolag som kör med peppar o salt i påse a la IKEA i Business :)
 

palmen

Moderator
ANA har lite olika konfigurationer beroende på uppdrag. Exempelvis


Blir definitivt 787 och ej 77W och nya kabinen på 77W. SAS stolar är bra dock faller resten där ANA vinner överlägset dock håller jag med ibland är det svårt att motivera det högre priset för miles med andra bolag och då får man svälja stoltheten och köra med SAS. Finns det något annat bolag som kör med peppar o salt i påse a la IKEA i Business :)
Tycker personligen inte att allt annat faller på SAS. Drycken är riktigt bra (om man bortser från vinerna), slår enligt mig ANA på den fronten. Matmässigt när man får löjrom till förrätt är också svårslaget enligt mig, även om varmräterna ibland lämnar lite att önska.
Flög business till Los Angeles i helgen och hade toppenservice med personal som även tog sig tid att prata lite vilket uppskattas. Den delen upplever jag inte på ANA där det mesta är bugande och bockande.
Alla är vi olika och uppskattar olika saker, men jag skulle inte säga att SAS är dålig i business, även om det alltid finsn bolag som är bättre på någon del i hela kedjan (precis som SAS är bäst i klassen när det kommer till öl).
 
Sommartidtabell sträcker sig i regel från mars/april till oktober. Därefter går vintertidtabell. Tror även att omställningen sommar/vintertid spelar roll. Märks tydligast på linjer från Europa till Asien. På vintern går de oftast en timme tidigare är under sommaren.

Runt 26-27:e oktober ser ANA ut att gå över till vintertabell
 

minatoku

Medlem
Jo, jo, har man bra status på SAS så är det väl bara att fortsätta som förut. Särskilt med nya flygplan på inkommande (även om SAS Asien-destinationer verkar vara sist i kön att bytas ut).
Men för egen del efter många år i Japan, mycket resande i Asien och Platinum hos ANA så känns detta alldeles särskilt uppskattat.
 
Toppen