Senaste nytt

Amex spärrade mitt kort :S

fly4fun

Medlem
Nu måste jag vara nyfiken och fråga vad man köper för 1,8 miljoner (för vi pratar SEK antar jag?) på en enda månad? Supersportbil? Villa? Eller bjuder man med hela kontoret till Hawaii?

Hehehe, bra fråga :)

Utan att kunna gå in på detaljer så kan jag säga att det inte rör sig om ett stort köp utan flertal mindre som blir mycket tillsammans :)
 

Najk

Medlem
Ni som gillar svamlet med att dom spärrar kortet, varför tycker ni så? Om någon skimmar kortet eller liknande så är det AMEX som tar förlusterna och inte du. Skulle personligen inte klara av ett kort som blir spärrat stup i kvarten.

Det kommer inte vara ngt problem, redan nu har ju Amex historik om vilken typ av transaktioner som är normalt för ditt kort.
Jag har haft AMEX i snart 10år och det har aldrig spärrats.
 

jumbooze

Medlem
Jag har bara fått kontrollfrågor per telefon och det uppskattar jag, dvs stämer det att du ville köpa en flygbiljett åt Mr X eller det stämmer väl inte att vill köpa elektronikprylar hos Amazon och skicka dem till UK istället för din hemadress. Och här var det faktiskt "skimmat" så det var jag glad över att de satte stopp för :D
 

Holloman

Medlem
Nu börjar jag förstå varför mitt Amex helt plötsligt inte fungerade (var spärrat enligt expediten) när jag skulle köpa 2 Ipads på Apple Store i NY. Mindre kul när de äntligen fått in dem på lager och de var bland de sista de hade kvar (i samband med lanseringen 2010). Ännu mindre kul var det när mitt Mastercard också strulade. Som tur var fungerade fruns Mastercard så dyrgiparna blev våra! Efteråt sa Amex att kortet inte alls var spärrat. Har hänt någon gång till senare också.
 

Valley

Medlem
När man pratar om trollen. Blev idag nekad att använda kortet och uppmanad att kontakta Ax :)
Skall bli intressant att höra med dem imorgon vad som kan ha hänt. Utgår från att det var en synnerligen velig servitris som ställde till det på något sätt
 
Ett tips till alla som reser ofta på olika länder är att informera förväg dina resor till AMEX kundservice och de övervakar alla inköp under dina resor lite extra noggrant. Om det skulle visa sig att du informerat att du vistas i Istanbul men någon försöker göra köp i Bangkok så de medges ej köpet i Bangkok. Detta för att de vill skydda sina kunder. För mig detta funkat kanon och undvikit några gånger besvär att kortet blivit skimmat.
 
Ett tips till alla som reser ofta på olika länder är att informera förväg dina resor till AMEX kundservice och de övervakar alla inköp under dina resor lite extra noggrant. Om det skulle visa sig att du informerat att du vistas i Istanbul men någon försöker göra köp i Bangkok så de medges ej köpet i Bangkok. Detta för att de vill skydda sina kunder. För mig detta funkat kanon och undvikit några gånger besvär att kortet blivit skimmat.

Du menar väl att dom vill skydda sig själva?
 

rob74

Medlem
Första månaden jag hade Amex/SAS var jag över brytpunkt uppe i 40k spend. Första fakturan på 24k och sedae jag börjat på nästa. Då ringde de mig och kortet var spärrat tills första fakturan betalats. Dock var det ett tag kvar till förfallodatum.
Då hade jag ändå haft GoldCard i typ 5 år.

När jag gjort större engågnsköp, typ närmare 100k, så har jag ringt och informerat dem om det innan.

Då jag fick kortet skimmat förra sommaren (upptäckte det själv), så ringde de nån vecka senare då jag just köpt en del Avios, för att kolla om det var korrekt. Efter en stunds snack så upptäckte vi ytterligare ett skimningsförsök som inte gått igenom. Då spärrade de kortet och jag fick ett tillfälligt ersättningskort, då jag skulle iväg på resa och ett ordinarie kort inte skulle hinna med posten i tid.
 

agehall

Medlem
Nu börjar jag förstå varför mitt Amex helt plötsligt inte fungerade (var spärrat enligt expediten) när jag skulle köpa 2 Ipads på Apple Store i NY. Mindre kul när de äntligen fått in dem på lager och de var bland de sista de hade kvar (i samband med lanseringen 2010). Ännu mindre kul var det när mitt Mastercard också strulade. Som tur var fungerade fruns Mastercard så dyrgiparna blev våra! Efteråt sa Amex att kortet inte alls var spärrat. Har hänt någon gång till senare också.

Om man vet med sig att man inte stulit kortet, så ber man då expiditen ringa AmEx. Då brukar det också lösa sig.
 
Toppen