Senaste nytt

Amex spärrade mitt kort :S

Jag har haft Amex i 7 år och fått det spärrat två gånger, iaf kommer jag inte ihåg fler. Jag har en spend som i princip aldrig är under 100k/mån, men spärrarna har slagit till på småbelopp, ett e-handlesköp på runt 200kr från Kina samt en tidningsprenumeration på runt 4k från Storbritannien. Ett snabb samtal så har köpen gått igenom sedan.

Dock fick jag mitt kort spärrat på juldagen, då någon annan försökte handla inrikesresor i USA på det. Nytt kort skulle ta runt 5 arbetsdagar, vilket iofs är lite irriterande kring jul och nyår, med många röda dagar. Men har ett AC, så begränsad skada.
 

micsjo

Medlem
Händer nästan aldrig. Nästan. Har väl inte med spend att göra direkt. Varierar mellan 5K och 300K i månaden beroende på resaktivitet. Men senast var det strax över 200 kronor när det inte godkändes. Fick direkt e-mail och sms. Bara att svara direkt på sms och dra kortet igen så var det inga problem. Riktigt smidigt.
 

NotRyan

Medlem
Det har hänt mig ett par gånger i Filippinerna att dom spärrat kortet, skickat e-mail och SMS att jag ska höra av mig. Dom öppnade kortet med en gång när jag verifierade att det var jag som använt kortet. Bägge gångerna berömde jag dom för deras säkerhetsarbete.
 

pierrea

Medlem
60 känns inte som kassan på Hemköp direkt, dvs inte pinsamt att få det nekat. Testa och ha deras nummer redo om det blir nekat, inte heller fel att ha ett backupkort om de inte släpper igenom det. Och berätta hur det gick.

Kan nu berätta att det gick utmärkt att få igenom ett köp på 60K trots att jag bara använt kortet sporadiskt under det här första året jag haft det. Detta utan att ringa i förväg.
 

Viking75

Medlem
Jag tycker Amex har en väldigt bra förmåga att sätta högre och högre limit ju mer pålitlig man är som kund samt faktiskt vågar spärra kort om man anser att köpmönstret avviker.
Jag personligen önskar att fler kortutgivare skulle använda Amex metoder.
 

Olsson91

Medlem
Ser att tråden fortfarande lever efter alla år.

Hur får ni dom att ringa när dom låser kortet ? Jag har blivit låst säkert 15 gånger sedan jag skapade denna tråd. Och varje gång så får jag reda på det nästa gång jag drar kortet. Aldrig vart försenad med betalning och när jag väl vet att jag ska dra köp över 100k+ så slänger jag in de beloppet i förväg då de önskade det en gång när jag skulle dra köp på 300k+. Men det är ju tur att man har andra kort, så bryr mig inte mer när det händer. :)
 

kaktusen

Medlem
Jag är lite osäker på om de har ringt mig. Möjligtvis för många år sedan. Jag får dock alltid SMS samt ett email vid problem och jag tycker det är smidigt. Du kanske kan kolla med Amex om det har de rätta kontaktuppgifterna. Att kortet är låst utan att man vet det är inte bra och Amex vill nog ej heller att det ska hända.
 

agehall

Medlem
De brukar ringa om de upptäckt riktigt konstiga aktiviteter som inte alls stämmer med vad du borde pyssla med. Tex om du köpte en pizza i Oslo och fem minuter senare en laptop på Target i NYC. Om det däremot bara är lite småkonstigheter, tex att du normalt sett köper resor/hotell och helt plötsligt försöker köpa en fet skruvdragare hos Bejier, så blir kortet "spärrat" och butiken får ringa upp och bekräfta att du står där.

Jag har en känsla av att vi pratar om lite olika situationer här. Dels den när kortet temporärt spärras men kan låsas upp (då blir man ime inte uppringd) samt den då de upptäckt fuffens och vill spärra kortet för gott.
 

kaktusen

Medlem
Jag har en känsla av att vi pratar om lite olika situationer här. Dels den när kortet temporärt spärras men kan låsas upp (då blir man ime inte uppringd) samt den då de upptäckt fuffens och vill spärra kortet för gott.
Bra poäng. Under alla år med Amex tror jag det bara hänt en gång att kortet cancellerats och jag har fått nytt kort hemskickat. Mitt resemönster är ganska konstigt men SMS och email om låst kort har fungerat väldigt smidigt. Jag har förstås flera andra kort som backup om det skiter sig.

När Amex får reda på att en kort blivit skimmat etc. och verkligen måste ersättas så är det stopp direkt. Jag har även då fått ett vanligt SMS email. När man då ringer Amex så säger man helt enkelt att kortet cancellerats av säkerhetskäl och att nya kort är på väg. Hjälper inte när man är ute och reser men jag förstår att man i vissa fall är tvingade att stänga av kortet.
 
Toppen