Amex SAS premium reseförsäkring bråkar

Diskussion i 'Kreditkort' startad av chronomaster, 14 Juli 2019.

  1. Berglund

    Berglund Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Har man en ”pre-existing condition” är det klart rekommenderat att man ringer/mailat och får ett förhandsbesked - innan man reser iväg! Det gäller kanske särskilt med hemförsäkringen och SOS International men jag hade själv absolut säkrat upp med ett godkännande från alla de ställen som jag räknar med att vara försäkrad från.
     
    Dreamliner och Tonton gillar detta.
  2. chronomaster

    chronomaster Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag valde nu också att köra resetillägg på trygghansa hemförsäkring som nån rekommenderade i en annan tråd. Men om man har både hemförsäkring som täcker sjukdom vid resa och amex, antar att bara en betalar, eller hur funkar det då?
     
  3. Tonton

    Tonton Medlem

    Det skiljer från försäkring till försäkring, samt beroende på vilken sorts skada det är. Jag rekommenderar dig att du tar dig tid att sätta dig ner och läsa igenom dina försäkringsvillkor ordentligt. Alltid bra att göra.
     
    Berglund och chronomaster gillar detta.
  4. Hachans

    Hachans Medlem

    Japp, kommer det fram att man får ersättning från två håll kan det bli väldigt tråkigt och återkrav från båda håll.
     
    MrDollar gillar detta.
  5. Myllys35

    Myllys35 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Även om det är mindre vanligt gäller vissa försäkringar oberoende av övrigt försäkringsskydd. Som utgångspunkt gäller dock att ersättning för en faktisk kostnad inte ersätts ur flera försäkringar (de kan dock dela på ansvaret). Detta med hänsyn till det berikandeförbud som gäller för försäkring, om inte annat avtalats. Ideell ersättning, exv invaliditet och dödsfall, kan däremot erhållas ur flera försäkringar.

    Precis, försäkringsbolagen har ett gemensamt skadeanmälningsregister och kan därför upptäcka eventuell ersättning från annat håll. Att lämna oriktiga uppgifter kan därför medföra återkrav eller t.o.m. utgöra försäkringsbedrägeri. Det är därför bra att, vid anmälan till flera försäkringsbolag, vara öppen med att fler anmälningar gjorts till andra bolag.
     
    Jane Insane och Berglund gillar detta.
  6. Tonton

    Tonton Medlem


    Jag håller med dig om vad du skriver - men - Min poäng jag ville förmedla i och med mitt inlägg var dock: Lita inte blint om vad som står på BC och andra ställen. Det är din försäkring, och ditt ansvar. Sedan är min gyllene regel att aldrig anta någonting, och då speciellt inte pga något de läst om försäkringar på internet, inklusive BC. Det är ytterst viktigt att själv läsa sina försäkringsvillkor och förstå sig på dem så mycket som möjligt.


    Att anta saker och att ha vissa förväntningar som utgångspunkt är farligt om man själv inte har koll på sina försäkringar.
     
    Gus, Jane Insane, mackan33 och 2 andra gillar detta.
  7. Valley

    Valley Medlem

    Ort:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    Är brukligt. Haft sådana case där jobbreseförsäkring alt reseförsäkring & hemförsäkring och/eller landsting tog allt utan att gruffa så jag behövde aldrig använda A'x-delen. Var väl bara landstinget som önskade kvitton på en del taxiresor och läkarintyg.
     
  8. Myllys35

    Myllys35 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Absolut, det är en bra poäng och vi är inte oense :). Jag ville bara belysa det kopplat till den vanliga (?) missuppfattningen att man exv kan begära ersättning från såväl flygbolaget samt flertalet försäkringsbolag för samma ”skada”.

    Håller helt med om att man bör känna till sina rättigheter och skyldigheter enligt de försäkringar man har. Reser man mkt som de flesta här gör, bör man självklart ha koll på dessa innan resan och anpassa sitt försäkringsskydd efter det behov man har.
     
    Tonton gillar detta.
  9. Valley

    Valley Medlem

    Ort:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    Och, det verkar som att ett ärende allt för ofta vill jag påstå, tolkas olika av olika handläggare.
    En kamrat hade väldigt tjafs med något kortbolag som tyckte att han haft för många skadeärende och därför inte ville ersätta något.
    Kombinationen med enormt mycket resande jorden över och antal skador verkade inte vara något som de förstod sambandet mellan.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×