Senaste nytt

AMEX SAS Premium ingår ej längre för Platinumkunder

Visst är det bra att korten kostar så mycket att inte alla skaffar dem, men jag håller nog med om att det vore klädsamt med någon form av rabatt om man har båda. Dels för att värdet på ett Elite ensamt, är högre än värdet av ett Elite som komplement till Platinum (t.ex. Elites reseförsäkring är ju ett moment som inte tillför något alls i så fall), och dels för att det är helt normalt att ge sina bästa kunder lite bättre förmåner (köper man både en Skoda Superb och en Skoda Scout samtidigt, lär man få ett lite bättre pris...).

I en perfekt värld skulle jag väl själv helst vilja ha ett "SAS Platinum", med summan av alla förmånerna från båda korten, och kanske en switch online där man kan byta mellan att få poäng till Eurobonus eller MR. Det skulle jag glatt betala gott för...

Edit: Som svar på den ställda frågan, nej, jag har inte hört någonting om att Amex skulle fundera i dessa banor.
 

palmen

Moderator
Jag har i dagsläget 2 SAS Amex premium och 1 Amex Platinum, med samma logik så borde jag få de billigare (nu är båda gratis detta år för mig visserligen).

Jag förstår varför man tycker att det borde vara någon "mängdrabatt" om man har fler produkter från Amex, men det fungerar ju tyvärr inte så. Mig veterligen är det inga kort som har detta om det inte är så att man får ett annat kort gratis som tex att SAS Amex Premium tidigare ingick för Amex Platinum. Varje kort måste bära sin egen kostnad och om man kan få ett Elite för ca 2000 kronor så måste ju förmåner för 2000 kronor skalas bort också.
 
Varje kort måste bära sin egen kostnad och om man kan få ett Elite för ca 2000 kronor så måste ju förmåner för 2000 kronor skalas bort också.

Absolut, så 50% rabatt tror jag är helt orealistiskt. Den förmån som mest tydligt skalas bort är ju reseförsäkringen, och den kostar knappast Amex någonstans i närheten av 2000 kr/år.

Tidigare fick man ett Premium gratis, en de facto-rabatt om 1500 kr/år, vilket tydligen var för mycket (eftersom detta är borttaget nu). Så en rimligare siffra kanske är 1000 kr rabatt (25%). Eller kanske bara 500 kr, eller 400 (10%).

Nåväl, nu är det som det är, och 10 000 är fortfarande bra värde för båda korten, även om 4 000 för endast Elite är ännu bättre värde per krona...
 

palmen

Moderator
Absolut, så 50% rabatt tror jag är helt orealistiskt. Den förmån som mest tydligt skalas bort är ju reseförsäkringen, och den kostar knappast Amex någonstans i närheten av 2000 kr/år.

Tidigare fick man ett Premium gratis, en de facto-rabatt om 1500 kr/år, vilket tydligen var för mycket (eftersom detta är borttaget nu). Så en rimligare siffra kanske är 1000 kr rabatt (25%). Eller kanske bara 500 kr, eller 400 (10%).

Nåväl, nu är det som det är, och 10 000 är fortfarande bra värde för båda korten, även om 4 000 för endast Elite är ännu bättre värde per krona...
Premium har inte kostat mer än 1000 kronor sedan jag skaffade det för typ 4-5 år sedan.
Frågan är ju vad 2 amex vouchers har för kostnad samt vad 20k baspoäng kostar att köpa från SAS. Det är ju dessa förmåner som tillkommer utöver vad man får på Amex Platinum. Skulle gissa på att kostnaden för dessa 2 förmåner överstiger 2000 kronor.
 
Premium har inte kostat mer än 1000 kronor sedan jag skaffade det för typ 4-5 år sedan.

Du har rätt så klart, jag mindes fel.

En intressant sak jag precis såg när man tittar på Amex hemsida, jämförelse mellan kort, är att de själva faktiskt sätter ett "uppskattat marknadsmässigt värde" på reseförsäkringen. 450 kr/år för Premium, 1200 kr/år för Elite, och 2900 kr/år för Platinum. En siffra man får ta med lite salt, eftersom syftet är att visa på hur alla förmånerna vida överstiger årsavgiften, men ändå intressant.
 

Foffer

Medlem
Inga (positiva) nyheter här sen senast? Man kan inte ränka med att få ett kostnadsfritt AMEX SAS Premium till sitt AMEX Platinum?
 
Toppen