Senaste nytt

AMEX SAS Premium ingår ej längre för Platinumkunder

mrbylund

Medlem
En vild gissning med att SAS Amex premium inte ingår beror nog sannolikt på på att produkten har ändrats till ett kreditkort och kräver därmed annat avtal. Platinumkortet är och fortsätter vara ett betalkort.
 

BAS

Medlem
Pratade med kundtjänst idag i ett annat ärende och passade på att fråga om de hade tagit bort förmånen med gratis Premiumkort. De sa att jag skulle få behålla den förmånen, detta även om jag skulle byta till det nya Platinumkortet med kredit.

Frågade dock inte vad det grundas på, kanske eftersom mitt Premiumkort är ett betalkort?
 

Ghoose

Medlem
Det gick ju ett rykte för ett tag sedan att man istället skulle erbjuda Platinumkunderna en rabatt på Elite kortet. Någon som hört något mer om detta?
10 000kr/år för Platinum + Elite känns i överkant tyvärr. Hade underlättat om det funnits ett paketpris på detta, typ 700kr/mån...
 

palmen

Moderator
Det gick ju ett rykte för ett tag sedan att man istället skulle erbjuda Platinumkunderna en rabatt på Elite kortet. Någon som hört något mer om detta?
10 000kr/år för Platinum + Elite känns i överkant tyvärr. Hade underlättat om det funnits ett paketpris på detta, typ 700kr/mån...
Personligen tycker jag det är billigt med 10k för båda dessa kort med tanke på vilka förmåner man får ut av dom.
Bara att flyga in 20k baspoäng kostar minst 5000 kronor om man kan nyttja ungdomsrabatter, annars är kostnaden snarare 6500 kronor. Lägg till 2 vouchers, fast track (Göteborg/Stockholm), pontus loungen vid avgång och ankomst på Arlanda, status i diverse hotellprogram, inbjudan till kostandsfria event, reseförsäkring, hyrbilsförsäkring mm så är det billgit enligt mig.
 

Ghoose

Medlem
Personligen tycker jag det är billigt med 10k för båda dessa kort med tanke på vilka förmåner man får ut av dom.
Bara att flyga in 20k baspoäng kostar minst 5000 kronor om man kan nyttja ungdomsrabatter, annars är kostnaden snarare 6500 kronor. Lägg till 2 vouchers, fast track (Göteborg/Stockholm), pontus loungen vid avgång och ankomst på Arlanda, status i diverse hotellprogram, inbjudan till kostandsfria event, reseförsäkring, hyrbilsförsäkring mm så är det billgit enligt mig.

För mig som utgår från GOT och har ett relativt lågt internationellt resande så har det dessvärre inte samma fina effekt. Det som gör det intressant med att även ha Platinum är reseförsäkringen samt de få gånger som man vill använda Pontus samt de globala Amex loungerna.

Jag är ju som Diamant och trogen SAS resenär hyggligt täckt i mitt behov. Sedan är jag One World Sapphire /BA Silver vilket också täcker en del. Kan vara så att jag får svårt att motivera de extra 6K för platinum. :(
 

Berglund

Medlem
Jag tycker det är utmärkt att korten kostar pengar! Det gör att många väljer att inte ha dem. Det gör också att det faktiskt kan bli lite förmåner av det. Alla kan inte få fast track på Arlanda/Landvetter, då faller ju idén. Det finns heller inte obegränsat med plats hos Pontus. Vill man ha något får man betala för det och det tycker jag är bra. Blir det för billigt så har "alla" det och då försvinner poängen. Om man inte ser värdet i det här, då reser man uppenbarligen alldeles för lite och ingår inte i målgruppen i vilket fall som helst. Dock erkänner jag gärna att det är ett starkt Stockholmsfokus, vilket naturligtvis minskar värdet för de som inte utgår ifrån Arlanda.
 

Ghoose

Medlem
Jag tycker det är utmärkt att korten kostar pengar! Det gör att många väljer att inte ha dem. Det gör också att det faktiskt kan bli lite förmåner av det. Alla kan inte få fast track på Arlanda/Landvetter, då faller ju idén. Det finns heller inte obegränsat med plats hos Pontus. Vill man ha något får man betala för det och det tycker jag är bra. Blir det för billigt så har "alla" det och då försvinner poängen. Om man inte ser värdet i det här, då reser man uppenbarligen alldeles för lite och ingår inte i målgruppen i vilket fall som helst.
Nu är det ju inte det som är frågan. Vad det handlar om att korten kommer från samma leverantör och i många fall så slår förmånerna ut varandra.

Alltså har jag Elite för 4000kr/år så har jag ett förmånspaket att nyttja. Lägger jag till 6000kr för Platinum så ersätts flera av förmånerna på Elitekortet med bättre från Platinum. Därav menar jag att det kunde vara en "rabatt" kopplad om man har båda korten. Typ, har du bara ett så gäller ord pris, har du båda så får du 50% rabatt på det billigaste...
 

Berglund

Medlem
Det är två olika produkter, låt vara inom samma område, betal- och kreditkort. Vill man ha båda, betalar man för båda.
Vill man ha en Skoda Superb och en Skoda Scout, då betalar man för båda. De ersätter varandras funktionalitet i mångt och mycket. Varför skulle man få 50% rabatt på den ena bilen då menar du? Bara för att båda kommer från Skoda/VW-gruppen?

Igen tvingar dig att ha båda korten, det är ett fullständigt fritt val. Då är vi tillbaka i min och @palmens poäng, ser man inte värdet i dessa korten var för sig, då reser man nog för lite och ingår helt sonika inte i målgruppen. Ingår man inte i målgruppen förstår jag till fullt och fast att man avslutar ett av korten, det är inte för alla och behöver heller inte vara det. Själv ser jag ett solklart värde i det och är mycket nöjd, på alla sätt och vis.
 
Toppen