Senaste nytt

AMEX SAS Premium ingår ej längre för Platinumkunder

Noppe

Medlem
Var i kontakt med AMEX i morse och jag fick där bekräftat att de har slutat erbjuda ett fritt AMEX SAS Premium till sina Platinumkunder. Fick hem mitt platinumkort i går och nu känns det lite snopet då jag hade hoppats på att kunna jaga EB-poäng utan att betala 1000kr/år till. Kanske man kan förhandla sig till ett kort när man har varit kund en längre tid? Absolut, det går att skaffa ett AMEX SAS Premium-kort gratis i ett år men det blir ju då dyrare tids nog.

Off Topic: Mitt första inlägg efter att ha besökt sidan dagligen i drygt en månad, riktigt trevlig site! :)
 

Berglund

Medlem
Om de har slutat erbjuda det till nya Platinumkunder så tror jag att det bara är en tidsfråga innan befintliga Platinumkunder kommer att erbjudas valet att säga upp det extra SAS Premiumkortet eller påföras årsavgift för detsamma. Jag har svårt att tänka mig att de skulle vilja ha någon sorts olika A och B lag, baserat på när man skaffade kortet, det blir svårt att hålla ordning på i längden för dem.
 

Patrik

Medlem
Lite märkligt dessa försämringar, misstänker att vi kunder med de högsta korten oftast har en hyffsad spend som vi inte ska förglömma genererar en hel del schysst inkomst för amex i form av transaktionsavgifterna från handlarna.
 

Dr. Miles

Expert
Lite märkligt dessa försämringar, misstänker att vi kunder med de högsta korten oftast har en hyffsad spend som vi inte ska förglömma genererar en hel del schysst inkomst för amex i form av transaktionsavgifterna från handlarna.
Troligen pga EUs beslut som @Homer postade i en annan tråd.


Amex har förlorat överklagandet (post #63,#60 )


Mot denna bakgrund beslutar domstolen (första avdelningen) följande:

1) Artikel 1.5 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2015/751 av den 29 april 2015 om förmedlingsavgifter för kortbaserade betalningstransaktioner ska tolkas så, att vid ett avtal mellan en co-branding-partner eller en agent, å ena sidan, och en trepartsbetalningsordning för kontokort, å andra sidan, är det inte nödvändigt att co-branding-partnern eller agenten agerar som utgivare i den mening som avses i artikel 2 led 2 i förordningen för att betalningsordningen ska anses som utgivare av kortbaserade betalningsinstrument med en co-branding-partner eller genom en agent och därför anses vara en fyrpartsbetalningsordning för kontokort, i den mening som avses i den första av dessa bestämmelser.

2) Det har vid prövningen av den andra frågan inte framkommit någon omständighet som kan påverka giltigheten av artikel 1.5 och artikel 2 led 18 i förordning 2015/751.

CURIA - Documents

http://www.businessclass.se/forum/threads/eu-lagstiftar-bort-bonus-på-kreditkort.11881/page-7

Vad innebär detta i praktiken? Kommer Amex tvingas sänka poängintjäningen på köp med kort?
Det har inte hänt något med poängfronten än, men vi ser en rad av försämringar efter EUs beslut.
 
Toppen