Senaste nytt

Amex reseförsäkring

P.Andersson

Medlem
Räkneexempel.

Betalt med Amex
1500 SEK - hyrbil
1000 SEK - Hotelnatt ett (1)

= 2500 SEK

Betalt med annat kort
1000 SEK - Hotellnatt två (2)
1000 SEK - Hotellnatt tre (3)
1000 SEK - Hotellnatt fyra (4)
1000 SEK - Hotellnatt fem (5)
1000 SEK - Hotellnatt sex (6)

= 5000 SEK

I detta läget har du betalt 50% av resan med ditt Amex.


Nu är ju dessa siffror tagna från luften av mig - men gör din egen uträkning på liknande sätt så ser du var du hamnar.

"Resan" är egentligen = alla kostnader på resan, inkl mat, boende, flyg, hyrbil etc. Oftast nöjer sig försäkringsbolagen med att räkna på det stora (Boende, flyg, och hyrbil).


Wow, tack för engagemanget :)

Jag är helt med på uträkningen. Men skillnaden i detta fall är att vi bor gratis hos min familj i deras hyrda stuga natt 2 - 6 i så fall. Och då blir jag lite osäker vad som gäller :confused: Men jag får väl köpa en tilläggsförsäkring istället för att krångla till det :)
 

Tonton

Medlem
Wow, tack för engagemanget :)

Jag är helt med på uträkningen. Men skillnaden i detta fall är att vi bor gratis hos min familj i deras hyrda stuga natt 2 - 6 i så fall. Och då blir jag lite osäker vad som gäller :confused: Men jag får väl köpa en tilläggsförsäkring istället för att krångla till det :)

Bor ni gratis så skulle jag säga att det är lugnt!

Det har det varit med mina försäkringsärenden iaf :)
 

KennethL

Medlem
Räkneexempel.

Betalt med Amex
1500 SEK - hyrbil
1000 SEK - Hotelnatt ett (1)

= 2500 SEK

Betalt med annat kort
1000 SEK - Hotellnatt två (2)
1000 SEK - Hotellnatt tre (3)
1000 SEK - Hotellnatt fyra (4)
1000 SEK - Hotellnatt fem (5)
1000 SEK - Hotellnatt sex (6)

= 5000 SEK

I detta läget har du betalt 50% av resan med ditt Amex.


Nu är ju dessa siffror tagna från luften av mig - men gör din egen uträkning på liknande sätt så ser du var du hamnar.

"Resan" är egentligen = alla kostnader på resan, inkl mat, boende, flyg, hyrbil etc. Oftast nöjer sig försäkringsbolagen med att räkna på det stora (Boende, flyg, och hyrbil).

Ser ut som 33% tycker jag, 2500/(2500+5000) = 1/3
 

Capa

Medlem
Wow, tack för engagemanget :)

Jag är helt med på uträkningen. Men skillnaden i detta fall är att vi bor gratis hos min familj i deras hyrda stuga natt 2 - 6 i så fall. Och då blir jag lite osäker vad som gäller :confused: Men jag får väl köpa en tilläggsförsäkring istället för att krångla till det :)

Var lite observant bara för om du inte har någon betald övernattning så räknas det inte som en resa öht och då gäller inte försäkringen alls. Du har kanske koll på det men tänkte nämna det i alla fall. Så länge du har en betald övernattning och betalar 75% av ”resan” med kortet så är det inga problem alltså.
 

P.Andersson

Medlem
Hejsan!

I helgen använde jag mig av scandicpoäng för att betala boendet. I ett sånt läge, gäller inte rese/hyrbilsförsäkringen då? (Vi har ett Amex Platinum)

:confused:
 
I helgen använde jag mig av scandicpoäng för att betala boendet. I ett sånt läge, gäller inte rese/hyrbilsförsäkringen då? (Vi har ett Amex Platinum)

Spontant tycker jag att hotellet borde uppfylla kriteriet att det ska finnas en betald övernattning, du har ju betalat, bara med poäng istället för kronor.

Sedan ska 75% av resans kostnader ska vara betalda med Platinum, så om hotellet (värdet av poängen) endast står för <25% och resten betalas med kortet så bör försäkringen gälla tycker jag.
 

P.Andersson

Medlem
Spontant tycker jag att hotellet borde uppfylla kriteriet att det ska finnas en betald övernattning, du har ju betalat, bara med poäng istället för kronor.

Sedan ska 75% av resans kostnader ska vara betalda med Platinum, så om hotellet (värdet av poängen) endast står för <25% och resten betalas med kortet så bör försäkringen gälla tycker jag.

Vad luddigt det känns med den här Amex hyrbilsförsäkringen.. =/ Blir lite nervös av att inte veta helt säkert. Vi bodde på Scandic med endast poäng, betalade dock parkering med platinum kortet. Även all bensin och middag betalades med kortet. Hyrbilen var också gratis med en intjänad voucher.
 

Tonton

Medlem
Vad luddigt det känns med den här Amex hyrbilsförsäkringen.. =/ Blir lite nervös av att inte veta helt säkert. Vi bodde på Scandic med endast poäng, betalade dock parkering med platinum kortet. Även all bensin och middag betalades med kortet. Hyrbilen var också gratis med en intjänad voucher.

75% av alla kostnader på resan ska vara betald med ditt Amex Premium.
75% av hyrbilen ska vara betald med Amex Platinum för att hyrbilsdelen ska gälla.

Vad är det luddiga med hyrbilsförsäkringen?
 

P.Andersson

Medlem
75% av alla kostnader på resan ska vara betald med ditt Amex Premium.
75% av hyrbilen ska vara betald med Amex Platinum för att hyrbilsdelen ska gälla.

Vad är det luddiga med hyrbilsförsäkringen?
För mig är det luddigt att förstå vad som gäller när man använt sig av poäng på hotellbokningen.

Och om hyrbilen är gratis med en voucher, vad gäller då?
 
Toppen