Senaste nytt

Amex Premium/Elite Kreditkort - Ej hård kreditgräns?

Direktorn

Medlem
Har du Amex betal- eller kreditkort? Som du skriver det "tror jag har rätt fri kreditgräns" så antar jag att du har ett betalkort. Ovan nämt blir då, om än intressant i sak, irrelevant för min fråga.

Betalkorten har mig veterligen en mjuk gräns, till stor del baserad på din betalhistorik osv - medan kreditkorten ska ha en hård gräns (din faktiska kreditgräns).

Det här året har jag Amex platinum kreditkort. Har haft Gold kreditkort senaste fem åren både privat och på firman.
 

Tonton

Medlem
Det här året har jag Amex platinum kreditkort. Har haft Gold kreditkort senaste fem åren både privat och på firman.

Både AMEX Platinum och Gold är betalkort, inte kreditkort. (I alla fall i Sverige)

Vänligen läs vad jag skrev i inlägg #9 för att förstå skillnaden.
 

Direktorn

Medlem
Både AMEX Platinum och Gold är betalkort, inte kreditkort. (I alla fall i Sverige)

Vänligen läs vad jag skrev i inlägg #9 för att förstå skillnaden.

Kanske jag inte har koll på allt. Ett kreditkort för mig är när man kan handla fritt på kortet utan att ha pengar på ett speciellt konto. Jag handlade förra månaden för belopp X och om jag ville behövde jag inte betala detta på förfallodagen men gör det alltid ändå. Jag kallar iallafall detta för kreditkort.
 

Direktorn

Medlem
Både AMEX Platinum och Gold är betalkort, inte kreditkort. (I alla fall i Sverige)

Vänligen läs vad jag skrev i inlägg #9 för att förstå skillnaden.

Jag har även kvar mitt BA visa. Det fungerar på exakt samma sätt men där har jag en kreditgräns per månad som är känd för mig. Jag kallar även detta kort för kreditkort.
 

Tonton

Medlem
Kanske jag inte har koll på allt. Ett kreditkort för mig är när man kan handla fritt på kortet utan att ha pengar på ett speciellt konto. Jag handlade förra månaden för belopp X och om jag ville behövde jag inte betala detta på förfallodagen men gör det alltid ändå. Jag kallar iallafall detta för kreditkort.

Som jag skrev ovan, AMEX Platinum och Gold är betalkort, inte kreditkort.

Platinum och Gold har ej kreditmöjlighet, utan fakturan ska betalas i slutet av månaden (eller när du nu har förfallodatum). Om du nu inte vill betala på förfallodagen så bryter du mot kortvillkoren och åker på förseningsavgifter. Därav att det är ett betalkort och inte ett kreditkort.

Abbs du som har koll. Har jag kreditkort eller betalkort?

För att vara extra tydlig så kan du se på amex hemsida att det är ett betalkort du har, och inte kreditkort.

Screen Shot 2018-03-31 at 08.19.53.png



Med det sagt så lämnar jag detta nu, då det är väldigt off topic mot vad denna tråden ska handla om.
 

bankb

Medlem
Har testat att se vart gränsen går för hur mycket man för överskrida sin kreditgräns. Har ett gammalt Premium som brukar få ta de stora utgifterna istället för mitt Elite då jag snabbt maxar gränsen där. Men denna månad har jag bombat på med Elitekortet.

Idag bokade jag en USA resa för hela familjen för 30K trots att jag sedan tidigare varit långt över gränsen.

Nu har jag mer än dubblat kreditgränsen innan denna månads betalning kommer in.

Så verkar som att de nästan tagit bort gränsen.
 

Berglund

Medlem
Nej, man har inte tagit bort gränsen.
Det folk måste skilja på är vad Amex kan tänka sig att acceptera att du handlar för totalt samt vad de kan tänka sig att acceptera att man "roll-over" in i nästa månad, dvs tar på kredit.
Hur mycket Amex kan tänka sig att acceptera som maximalt "inköpsbelopp/summa" baseras på hur länge du haft kortet, hur mycket du handlat för tidigare samt hur du skött dina betalningar. Den summan, ditt personliga maximum, är något helt annat än den "kreditlimit" som du tillåts använda till att återbetala i långsammare takt än nästkommande faktura.
 
Toppen