Senaste nytt

Amex Platinum och Prime World MasterCard

Magnus78

Ny medlem
Skaffade precis ovan två kort.
Har börjat att pendla mellan ARN och FRA med LH (LH-plåt) i Economy (blandade klasser) och lite Business (P).

Platinum skaffade jag främst för bekvämligheterna. Lounger, Fast Track på ARN, BonVoy Gold Elite, Sixt Platinum osv.

Tänkte boka flyg+hyrbil på Amex-kortet. Hotell och övriga utlägg på Prime MC.

Vad tror ni om upplägget... Är jag ute och cyklar nu?
Något säger mig att jag borde skippa LH/M&M och köra Amex Elite istället, men kan inte försvara 10kkr i kortkostnader :)
 

Hafermann

Medlem
Skaffade precis ovan två kort.
Har börjat att pendla mellan ARN och FRA med LH (LH-plåt) i Economy (blandade klasser) och lite Business (P).

Platinum skaffade jag främst för bekvämligheterna. Lounger, Fast Track på ARN, BonVoy Gold Elite, Sixt Platinum osv.

Tänkte boka flyg+hyrbil på Amex-kortet. Hotell och övriga utlägg på Prime MC.

Vad tror ni om upplägget... Är jag ute och cyklar nu?
Något säger mig att jag borde skippa LH/M&M och köra Amex Elite istället, men kan inte försvara 10kkr i kortkostnader :)

Reser du relativt mkt är Platinum verkligen bra. Tänk bara på att 75% av den totala reskostnaden (flyg, hotell, hyrbil, utflykter osv) måste vara betalt med Platinum för att försäkringen ska gälla. Beroende på vad du har i poängintjäning så hade jag valt SAS Eurobonus Mastercard Premium som komplement istället för Prime. Jag har båda, och om du kan leverera 200 000 poäng till eurononus tycker jag värdet är bättre med SAS MC. Detta eftersom avgifterna för Lufthansas bonusresor är minst sagt höga. Dessutom får du sett till spendering med kortet, fler resor med SAS om du är uppe på kortets högsta nivå jämfört med Prime.
 

Magnus78

Ny medlem
Reser du relativt mkt är Platinum verkligen bra. Tänk bara på att 75% av den totala reskostnaden (flyg, hotell, hyrbil, utflykter osv) måste vara betalt med Platinum för att försäkringen ska gälla. Beroende på vad du har i poängintjäning så hade jag valt SAS Eurobonus Mastercard Premium som komplement istället för Prime. Jag har båda, och om du kan leverera 200 000 poäng till eurononus tycker jag värdet är bättre med SAS MC. Detta eftersom avgifterna för Lufthansas bonusresor är minst sagt höga. Dessutom får du sett till spendering med kortet, fler resor med SAS om du är uppe på kortets högsta nivå jämfört med Prime.

Nu fixade jag Amex EB Premium. Kanske sambon skall fixa SAS EB MC Premium?
 

Hafermann

Medlem
Nu fixade jag Amex EB Premium. Kanske sambon skall fixa SAS EB MC Premium?
Amex Premium är bra! SAS MC Premium har bäst värde om du kommer upp i högsta nivå, dvs tjäna 200 000 poäng på ett år. Då har du under 12 månader möjlighet att betala med poäng för ekonomi men resa i högsta tillgängliga klass.
Men då krävs det också att man har tillräckligt med poäng för att kunna dra nytta av det.
Vet du att ni tillsammans drar in mkt poäng tycker jag det är en väldigt bra förmån. Vill dock betona att det är att föredra att alla SASbrandade kort är kopplade till samma konto, eftersom man på så sätt kommer snabbare upp på högre nivå med SAS premiumförmånen. Dvs du eller frun är huvudinnehavare av samtliga kort och respektive har extrakort.
 

Magnus78

Ny medlem
Har tänkt ett varv till och tror jag bryter ihop :)
Insåg först nu att min kvalificeringsperiod för SAS är Augusti-Juli. Finns inte en chans att jag kommer upp i minst silver/frequent traveller om jag blandar LH/SAS va? Isåfall... Ska jag satsa helhjärtat på LH för status (reggade mig för nån vecka sedan på LH)?
 

anjak

Medlem
Har tänkt ett varv till och tror jag bryter ihop :)
Insåg först nu att min kvalificeringsperiod för SAS är Augusti-Juli. Finns inte en chans att jag kommer upp i minst silver/frequent traveller om jag blandar LH/SAS va? Isåfall... Ska jag satsa helhjärtat på LH för status (reggade mig för nån vecka sedan på LH)?
Bra att tänka på är att Lufthansas kvalificeringsperiod följer kalenderår.
 

Magnus78

Ny medlem
Tack! Såklart att det ska skilja sig
Fortsätter resandet i samma takt efter semestern så lär det inte vara några som helst problem att nå EBG på 12 månader. Frågan är ju om jag skall skippa M&M helt? Tänker mig att det är antalet resor mer än poängen som kommer ge mig Senator-Status/EBG?
Silver bör jag ju komma upp i i alla fall..
 
Toppen