AMEX Platinum Metall nu lanserat i Sverige (2019-04-09)

Diskussion i 'Kreditkort' startad av Mattias Holmén, 9 April 2019.

1. M.K

M.K Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    @KVTL Jag minns faktiskt inte då det var mycket god dryck vid tillfället. Vi har dock loungen på Arlanda, Fast tracks på de större flygplatserna och Espresso house förmåner. De finns inte i Norge vad jag vet.

Last edited: 27 Augusti 2019
  2. Robert flysas

Robert flysas Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej! Kommer kanske med en klurig fråga men vi brukar kunna lista ut mycket här på BC:)
    Måste kortinnehavaren vara den som står på de olika hotellprogram som man kan bli Guldkund hos eller går det med en i familjen som bir på samma adress då denna är redan medlem och har poäng hos Hilton etc ?

3. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, det borde fungera så, förmånen är personlig.
    Med platinum kan du ju ge ett platinum till den andra som också får skaffa status då.

Robert flysas gillar detta.
  4. Robert flysas

Robert flysas Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack! Ja det var så jag tänkte. Men alltid bra att kolla:)

5. intuition

intuition Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det här med urvattningen av platinums status - där fattar jag inte strategin. Eller rättare sagt, det hänger inte riktigt ihop.
    En av förmånerna är "exklusiva event till ett värde av x tusen kronor". Men när det dyker upp något som inte bara är förköp av biljetter till någon föreställning i Stockholm, så är det event i en prisklass som indikerar att de fortfarande ser platinum som något en bra bit över medelsvensson.

Fick i dag en injudan att få lov att äta höst-menyn på en restaurang före den är tillgänglig för allmänheten. Endast 1500 USD skulle jag behöva hosta upp för den förmånen... Javisst, exklusiv restaurang och ett heldagsevent och det kan ju säkert kosta en slant. Men om man nu satsar på en målgrupp med medelsvensson-lön så har man ju också en grupp med medelsvensson vanor.

Eller är tanken att folk som inte har råd ska känna att de har fått komma in i en grupp av viktiga människor och att det ska skapa lojalitet? Som att läsa vecko-tidningar - man kan låtsas att man känner de kungliga ungarna bara för att man ser lite bilder från deras fester.

Gus, Brandforce, GOTBound och 1 annan gillar detta.
  6. M.K

M.K Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    @intuition Jag förstår inte heller detta. Jag tror inte någon av oss «veteraner» gör det. Jag har märkt av ett annat klientel i loungen senaste tiden och event är bara att glömma framöver då halva innerstan går med kortet på fickan numera. Fullbokat redan då mobilen plingar. «Alla» vet nu och statusen är borta.

Upp till Amex som sagt med massmarknad, men de hade onekligen en nischad men också väldigt känd ganska exklusiv produkt tidigare. De flesta visste om det för svenska förhållanden höga inkomstkravet, och servicen och förmånerna var genomgående bättre för oss medlemmar. Uppdelningen med Plat-Gold-Green var logisk. Jag gillar och litar dock fortsatt på Amex och Elite är faktiskt riktigt bra även vid en internationell jämförelse för oss poängjägare

Möjligt Centurion är tänkt att ta den positionen i framtiden, men då måste både priset och kraven ner för att nå en bredare kundgrupp än 0,1%percentilen.

Last edited: 29 Augusti 2019
  7. Sebastian.k

Sebastian.k Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Sådär, då har även familjen K signat för Amex Platinum via BC’s värvningssida, tack!

Förstod relativt tidigt att Amex Platinum är mer kostnadseffektivt för vårt resemönster.

Samosaguas, Falk och GOTBound gillar detta.
  8. Axxo

Axxo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hur lång tid tog det för er att få kortet från och med att ni blev godkända? :)

9. aldrighemma

aldrighemma Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Cirka 3 dagar tog det för mig, och några dagar till för extrakortet.

Axxo gillar detta.
  10. Sebastian.k

Sebastian.k Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vi får se, beställde i måndag.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!