Senaste nytt

Amex Platinum med poängboost, samt sänkt intjäning av poäng vid spendering i utländsk valuta

Det vet jag .. jag tycker bara generellt att upplägget är det samma .. bonus vid 150 o 300 som på Elite kortet. Jag har just kortet på grund av flexibiliteten och tycker endast det är synd att X3 i utländsk valuta inte finns mer .. är i Danmark varje vecka så ....
 

bvs

Medlem
Håller helt med att det blev en försämring när x3 försvann och jag funderade på att nedgradera till Gold nu när resandet är på paus. Fick ändå bli kvar efter x2 kampanjen + hotellrabatter/NK/Coop osv de körde i sommar. Har ett Elite också där jag redan har mina två vouchers i år men kommer nog köra vidare på MR tills det klarnar lite om resläget framöver

Skulle gärna se att 100:- Uber i månaden kommer till Plat också
 

M.K

Medlem
Förutom det så finns det andra förmåner att ta del av, som de SAS-brandade kreditkorten (Både Amex och Mastercard) inte erbjuder.

Jag håller med Dig. Flexibiliteten och tryggheten med MR är såklart väldigt bra utöver förmånerna. Jag kör också all SEK spend jag kan med Amex som varit grymma under hela pandemin.

Behöver jag välja för att nå bonusarna kör jag dock hellre t o m lite räkningar om det är nära gränsen än med mitt PLAT utomlands. Deras valutapåslag utanför USA är ofta högt enligt mina erfarenheter.

Flyg och hotell kan dessbättre betalas med SEK direkt på webben hos många, något jag faktiskt försökte undvika tidigare med 3x. :)
 
Last edited:

GOTBound

Medlem
D79A5D9F-148E-4048-8539-9A25A5F6A2A8.jpeg

Vad händer här?
Enda krediteringen under perioden är de 850 kronorna som AMEX bjöd på?
 

GOTBound

Medlem
Visa bifogad bild 113745
Vad händer här?
Enda krediteringen under perioden är de 850 kronorna som AMEX bjöd på?

Nu finns det en förklaring... idag syns det en ganska fet refund kreditering från British Airways på kontot [Florida resan över nyår]. Efter import av gamla fakturor till Excel och lite räknande så är den krediterade summan motsvarande de - 1 949 kr mot bonusen [150 000 kr].
 
Last edited:

M.K

Medlem
2683BB28-3CA5-4947-B544-7C2362CB3EB2.jpeg


Hemma i stan igen och bonus två avklarad med en tusenlapps marginal tre dagar innan periodens slut.

Skönt, men frågan är hur jag gör nästa period? Världen öppnar upp och andra kort ger mer, speciellt efter sista MR devalveringen mot EB. Jag är inte så sugen på att spenda nya 300k hemma nästa period. En del försäkringsgrundande spend blir det så kanske bara köra på 150’ i spend med 2x MR?

Hur resonerar Ni andra?
 
Last edited:

GOTBound

Medlem
Visa bifogad bild 119334

Hemma i stan igen och bonus två avklarad med en tusenlapps marginal tre dagar innan periodens slut.

Skönt, men frågan är hur jag gör nästa period? Världen öppnar upp och andra kort ger mer, speciellt efter sista MR devalveringen mot EB. Jag är inte så sugen på att spenda nya 300k hemma nästa period. En del försäkringsgrundande spend blir det så kanske bara köra på 150’ i spend med 2x MR?

Hur resonerar Ni andra?

Jag har i princip flyttat all spend till mitt AMEX SAS Premium.
De gånger jag använder Plat är för de resor där jag ”behöver” Platinums utökade reseförsäkring explicit vs. Premium.
 

MrRob

Medlem
Jag har i princip flyttat all spend till mitt AMEX SAS Premium.
De gånger jag använder Plat är för de resor där jag ”behöver” Platinums utökade reseförsäkring explicit vs. Premium.

Jag sitter, som säkert många andra, på både Platinum och Elite och lägger i princip ingen spend på Platinum.
Kör allt reserelaterat på något av dessa korten, annars nästan uteslutande SAS MC eftersom det ger mer poäng via Curve.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

M.K

Medlem
@GOTBound Exakt, försäkringen är bra för privata flygbiljetter så dessa resor täcks. Tänker du satsa på 150’ då totalt för lite mer optimering? Du förlorar 3750 eb på dessa 150’ jämfört med Premium, men kanske andra fördelar längre fram med ny kampanj.
 
Toppen