Senaste nytt

Amex Platinum med poängboost, samt sänkt intjäning av poäng vid spendering i utländsk valuta

Doctor-X

Medlem
Sitter inne på en del MR-poäng och funderar om man ska växla till SAS EB innan 1 augusti. Någon som kan argumentera för och emot? :)

Jag kommer chansa och växla över 80% av mina poäng till Eurobonus innan 1a augusti då det blir 16:1 från 12:1.
Tror SAS överlever - de har skött sig senaste åren och att storägarna (såsom danska och svenska staten) låter det gå under pga Covid-19 finner jag osannolikt. Norska staten verkar också sugna på att bli ägare igen. Skandinavien behöver flyget för infrastrukturen då vi typ är Nordpolen för resten av Europa.
Tror dock det kommer en devalvering gällande poängkostnad för bounsbiljetter i höst både för rena SAS biljetter och Star Alliance, killgissar på 20% ökat pris.

Alternativ 2 är att betala fakturan med poängen om man har AmEx Platinum nu pga att de värda dubbelt så mycket fram till 20:e juli.

Övriga partners tycker inte jag är så värda. @Berglund gjorde en fantastisk uträkning här avseende växla MR till Hiltonpoöng vs att köpa dem direkt från Hilton, när man nu kan köpa Hiltonpoäng och få det dubbla.


Är det Hiltonpoäng du är ute efter bör du alldeles självklart absolut inte växla från MR till Hilton alls (!) - utan istället:

1. Köp poängen direkt från Hilton, just nu är det 100% extra kampanj vid poängköp ända fram till den 27 maj. Normalt poängpris är 1 USD cent per poäng, på kampanj blir priset hälften, dvs 0,005 USD cent. Man betalar alltså samma pris, $0,01/poäng, men får dubbelt så många poäng mot normalt.

2. Priset ovan ger att vi kan köpa 62 500 poäng för summan 62500 x 0,005 = $312,50 USD.

3. En USD kostar idag 10,02 SEK, betalar du poängköpet med ditt Amexkort slänger vi på ca 2% i valutaväxlingsavgift och får då summan
312,50 x (10,02 x 1,02) = 3193,88 kr SEK. Vi avrundar och säger 3200 kr totalt för att köpa 62 500 Hiltonpoäng. (Hiltonpoängen säljs bara i jämna 1000-tal, 63 000 poäng kostar alltså $315 USD om vi ska vara helt korrekta, vilket i sin tur blir 3219,43 kr SEK men slutsatsen nedan blir densamma.)

4. Just nu har Amex Sverige kampanj, där MR poängen kan växlas mot avdrag i kronor och ören från månadens faktura med dubbla värdet mot normalt. Vanligtvis får man 1000 kr fakturaavdrag för 200 000 MR poäng. Det ger ett värde på 1000 / 200 000 = 0,005 kr per MR poäng.

Men nu under kampanjtiden, fram till den 20 juli 2020, får man dubbelt värde på sina MR poäng om man växlar mot just fakturaavdrag och får då 1000 kr avdrag för 100 000 MR poäng. Det vill säga 1000 / 100 000 = 0,01 kr per MR poäng.

5. Den matematiskt begåvade har ju då naturligtvis redan räknat ut att du dels kan köpa dig 62 500 Hiltonpoäng för 3200 kr OCH samtidigt få ytterligare 1800 kronors avdrag på din Amexfaktura för dina 500 000 MR poäng! Betalar du dessutom Hiltonpoängen med ditt Amex MR kort får du ytterligare några tusen MR poäng bara genom det.

Det är nästan som att både äta kakan och ändå ha den kvar!
 

evr

Medlem
Inte riktigt lika bra deal för centurion
Handla för 4.5mkr för att få 1m extra poäng, då tar jag hellre 450k poäng för 300k kr
 

Attachments

  • 2E57FC40-5857-4873-B4A9-76789FA9761C.png
    2E57FC40-5857-4873-B4A9-76789FA9761C.png
    96,3 KB · Visningar: 536
Jag kommer chansa och växla över 80% av mina poäng till Eurobonus innan 1a augusti då det blir 16:1 från 12:1.
Tror SAS överlever - de har skött sig senaste åren och att storägarna (såsom danska och svenska staten) låter det gå under pga Covid-19 finner jag osannolikt. Norska staten verkar också sugna på att bli ägare igen. Skandinavien behöver flyget för infrastrukturen då vi typ är Nordpolen för resten av Europa.
Tror dock det kommer en devalvering gällande poängkostnad för bounsbiljetter i höst både för rena SAS biljetter och Star Alliance, killgissar på 20% ökat pris.

Alternativ 2 är att betala fakturan med poängen om man har AmEx Platinum nu pga att de värda dubbelt så mycket fram till 20:e juli.

Övriga partners tycker inte jag är så värda. @Berglund gjorde en fantastisk uträkning här avseende växla MR till Hiltonpoöng vs att köpa dem direkt från Hilton, när man nu kan köpa Hiltonpoäng och få det dubbla.

Är i samma sits som dig ... jag tror oxå att SAS överlever , Kastrup är för viktig för DK. 40% av alla flyg ut är SAS.. men 80% kan väl lika bra bli 100 eller ?
 

Tonton

Medlem
haha - snacka om dåligt värde för Centurion... på denna nya poängkampanj som Amex drar igång 1 Juli. De har väl iofs lite andra förmåner som (förhoppningsvis) väger upp för detta.

Personligen blir jag mer och mer övertygad över att Guldkortet är det rätta kortet för mig när jag börjar titta på värdet av förmånerna vs kostnad för kortet. Denna bonus är dock helt okej för Platinum också :)


Skärmavbild 2020-06-23 kl. 13.34.35.png
 
Toppen