Senaste nytt

Amex Platinum med poängboost, samt sänkt intjäning av poäng vid spendering i utländsk valuta

M.K

Medlem
Nu kom nya MR boosten det skrivits om till Gold även till Amex Plat. Upp till 450 000MR extra!

Tyvärr vissa försämringar också som drabbar mig med mycket spend i utländsk valuta. Detta då Plat bl a återgår till 1p/kr på allt. Även partners x2 försvinner.

Låt diskussionen starta.

5386C4B0-908B-4E54-9976-F8EA11E23E5B.jpeg
 

Attachments

  • 25035545-7CB0-45BC-8294-0380A3E35428.jpeg
    25035545-7CB0-45BC-8294-0380A3E35428.jpeg
    39,8 KB · Visningar: 448
Last edited:

ldmnt

Medlem
"Handla för 150 000 kr och få 150 000 poäng i extra bonus", vid två tillfällen.

Hur kommer de upp till 450 000 poäng i extra bonus då? :)
 

M.K

Medlem
Handla för 150 000 kr och få 150 000poäng i extra bonus


01473600_2_SWE_ICSS_Platinum_ThresholdBonus_02_28May2020_107593-blue-points-rewards.png

Handla för ytterligare 150 000 kr och få ytterligare 300 000 poäng
 

molntankar

Medlem
Poängen tappar i värde. Både vid växling till SAS som är aktuellt för många här, och om man betalar fakturan med poängen. Detta i sin tur gör att den här kampanjen inte är lika spännande som man vid första anblick kan tro.

Och spend i utländsk valuta försämras ordentligt. Nu vet jag inte hur man kan motivera att använda kortet i annat än SEK. Om de samtidigt tog bort valutaväxlingsavgiften skulle det givetvis vara ett annat läge.

Lite off topic,
men, med det sagt har AmEx levererat den här våren med Uber, Wolt, NK, ICA och allt vad det varit. Så man kan inte vara allt för bitter inför försämringarna :D
 

M.K

Medlem
@molntankar Exakt mina tankar. Nu återgår jag till mestadels andra alternativ utan påslag och med bättre EB intjäning utomlands, men använder mitt Plat till allt som går i Sverige.

EB kursen styr förmodligen SAS som verkar vilja sälja färre poäng numera till partners då jag ser på trenden.

Amex har varit fantastiska denna period och jag vill verkligen inte klaga. Det förvånar ändå lite att de inte tar bort påslaget som de gjort med Plat i t ex USA. Två procent påslag och färre EB lär minska deras omsättning från oss kunder utomlands där de kan ha bra intjäning på handlarnas avgifter utanför EU.
 

Moco

Medlem
Har helt klippt AmEx-spending (och SAS EB MC likaså). Har aldrig upplevt MR som särskilt bra, och dessutom onödigt att lasta på mer poäng på EuroBonus-kontot när vi förmodligen tittar på år innan det fungerar igen - om det ens någonsin gör det och då förmodligen med kraftiga inskränkningar. Framtiden ligger nog i andra typer av kort, vilket gör att AmEx förmodligen bör tänka om när det kommer till partnerval för att vara ett relevant betalmedel framgent.
 

palmen

Moderator
Undra om det blivit "för många" platinum innehavare på sistone då det varit en del av kortportföljen på var och varannan person här på forumet.
Att de sänker intjänign av MR i utländsk valuta är en riktigt stor försämring, det var där som kortet var som allra bäst tidigare, men nu finns det väldigt lite incitament för att spendera i utländsk valuta.

Det är fortfarande ett bra kort för rätt "profil" och MR-poängen kan vara väldigt användbara till annat än just eurobonus. För mig perosnligen skulle det vara optimalt med lite MR-saldo för att kunna dryga ut lite andra poäng hos andra partners.

Onekligen rätt stora förändringar på G, frågan är ju om det blir några fler förbättringar/försämringar.
 

TP12

Medlem
Räknar jag rätt. En spend på 300 kSEK ger 450k MR-poäng i bonus utöver 300k MR-poäng (1p/SEK) dvs. 750k MR-poäng totalt (vilket med ration 16 MR-poäng för ett eurobonuspoäng ger knappt 16 eurobonuspoäng per spenderade 100 SEK).
 

palmen

Moderator
Räknar jag rätt. En spend på 300 kSEK ger 450k MR-poäng i bonus utöver 300k MR-poäng (1p/SEK) dvs. 750k MR-poäng totalt (vilket med ration 16 MR-poäng för ett eurobonuspoäng ger knappt 16 eurobonuspoäng per spenderade 100 SEK).
Det stämmer, dvs det är inte längre ett bra kort om det är sas eurobonus poäng du är ute efter. Då finns det andra kort du bör använda.

Det finns dock massa bra förmåner och andra partners där utväxlingen är betydligt bättre, vilket fortfarande gör kortet slagkraftigt för de med rätt profil. Tror inte tanken var att det skulle vara bästa kortet för att samla eurobonus, vilket det sedan blev och nu ser vi förändringarna.
 

molntankar

Medlem
Tror inte tanken var att det skulle vara bästa kortet för att samla eurobonus, vilket det sedan blev och nu ser vi förändringarna.

Jag är helt övertygad om att det där stämmer.

Jag vill mena att det var just SAS / EuroBonus som gjorde AmEx "mainstream" i Sverige. Jag upplever också att SAS samarbete med AmEx blev "inkörsporten"; det var med SAS draghjälp som folk fick upp ögonen för AmEx, och därifrån kanske man sedan har hittat till AmEx övriga produkter. Under den här "introduktionen" föreföll det sig helt naturligt att växlingen MR -> SAS EB var förmånlig. Nu när AmEx har lyckats nå "vanligt folk" kanske det är dags att förändra produkterna som inte är direkt kopplade till SAS.
 
Toppen