Senaste nytt

AMEX PLATINUM- för mig samt frågor.

Konto93

Medlem
Poängen returneras... fast bara som en ren minuspost.

Jag återlämnade en vara jag inte var nöjd med. Hade köpt den med Amex, men det kortet hade jag inte med mig. Pengarna tillbaka på MC.

I transaktionslistan syntes tydligt på MC hur återköpet genererade en minuspost i poängkolumnen.

Men det blir rätt. Amex fick ju betalt för köpet, å de gav poäng. MC fick pengarna tillbaka och drog poäng.
Precis men låt säga att du använder din banks debitkort, då blir det bara pengar tillbaka på kontot medans du får poäng. Som nämnt tidigare inget som bör sättas i system.
 

mackan33

Medlem
Precis men låt säga att du använder din banks debitkort, då blir det bara pengar tillbaka på kontot medans du får poäng. Som nämnt tidigare inget som bör sättas i system.
Plusdeal har vid ett par tillfällen återbetalat makulerade köp till bankkonto. Deras förslag att sätta in på konto så absolut ingen felaktighet eller systematiskt mygel, snarare en klassisk kundsupport som inte är påläst. Lika nöjd varje gång de gör så.
 

Hachans

Medlem
Plusdeal har vid ett par tillfällen återbetalat makulerade köp till bankkonto. Deras förslag att sätta in på konto så absolut ingen felaktighet eller systematiskt mygel, snarare en klassisk kundsupport som inte är påläst. Lika nöjd varje gång de gör så.

I andra sammanhang kallas det för penningtvätt och ska inte förekomma alls egentligen.

Men IKEA gör samma sak.
 

Renato

Medlem
Det är ju lite konstigt då det står att Guld kortet ger :
Tillgång till över 1 000 flygplatslounger världen över. Fyra kostnadsfria besök per år för dig och två för din eventuella extrakortmedlem.

Hur gör man då? Langar man bara upp Amex Gold vid någon PP lounge?

PS
Hur blir det med poäng, köpte en kran på Biltema för 600kr, den passade inte lämnade tillbaks den.
Fick pengarna insatta på ett annat visa kort.
Så snackar vi gratis poäng i detta fall?

Jag har varit med om det tidigare att man kan lämna tillbaka och få poängen reggade. De har absolut ingen koll om det är ett debit kort. Så ja det är gratis poäng.
 

Renato

Medlem
Hallå hallå!
Jag har bott utomlands och jobbat, nu är jag tillbaka till Sverige och vill ansöka om ett kort men jag har ingen inkomst dock har tjejen det. Samt har vi kapital.
Om hon ansöker om ett platinum kort och jag använder det extra kortet kommer det göras uc på mig med? Eller om jag använder hennes extra kort men är jag försäkrad också om man skulle vara med om bagage försening tex. Uppskattar svar!!
 
Om hon ansöker om ett platinum kort och jag använder det extra kortet kommer det göras uc på mig med? Eller om jag använder hennes extra kort men är jag försäkrad också om man skulle vara med om bagage försening tex. Uppskattar svar!!

Ja, det kommer att göras en UC på dig. Men eftersom det är din tjej som är betalningsansvarig, så är det hennes ekonomiska ställning som kommer vara huvudsakligen avgörande. UCn på dig är väl mest för att se att du inte är katastrofalt skuldsatt eller under utmätning hos Kronofogden eller liknande.

Har du ett extrakort gäller försäkringen för dig på samma vis som för din tjej.
 
Jag har varit med om det tidigare att man kan lämna tillbaka och få poängen reggade. De har absolut ingen koll om det är ett debit kort. Så ja det är gratis poäng.
Min morsa behövde lämna tillbaka en julklapp som jag köpt med Amex på Åhlens. Hon fick inte lämna tillbaka den utan att sätta tillbaka det på ett Amex. Det har varit stora bedrägerier enligt deras säkerhetsavdelning.
 

Renato

Medlem
Min morsa behövde lämna tillbaka en julklapp som jag köpt med Amex på Åhlens. Hon fick inte lämna tillbaka den utan att sätta tillbaka det på ett Amex. Det har varit stora bedrägerier enligt deras säkerhetsavdelning.

Det kan jag tänka mig faktiskt, det är ju ett enkelt sätt. Inget man ska tjäna poäng på. Finns ärliga sätt man vill ju inte bli bannad
 

Renato

Medlem
Ja, det kommer att göras en UC på dig. Men eftersom det är din tjej som är betalningsansvarig, så är det hennes ekonomiska ställning som kommer vara huvudsakligen avgörande. UCn på dig är väl mest för att se att du inte är katastrofalt skuldsatt eller under utmätning hos Kronofogden eller liknande.

Har du ett extrakort gäller försäkringen för dig på samma vis som för din tjej.

Ok jag förstår men om extra kortet står på henne och inget på mig men vi är sambo. Samt att hon har godkännt att jag får använda hennes kort. Får jag ta del av försäkringen då?

Tack för svar.
 

Renato

Medlem
En fråga jag ska boka en resa som kostar 100k men jag har present kort från flygbolaget på 50k
Vill betala det med amx så jag har reseförsäkring men det blir ju inte 75% men 50k är ju presentkort, tror ni att det funkar ändå?
 
Toppen