Senaste nytt

AMEX PLATINUM- för mig samt frågor.

PP4EH

Medlem
Det är ju lite konstigt då det står att Guld kortet ger :
Tillgång till över 1 000 flygplatslounger världen över. Fyra kostnadsfria besök per år för dig och två för din eventuella extrakortmedlem.

Hur gör man då? Langar man bara upp Amex Gold vid någon PP lounge?

PS
Hur blir det med poäng, köpte en kran på Biltema för 600kr, den passade inte lämnade tillbaks den.
Fick pengarna insatta på ett annat visa kort.
Så snackar vi gratis poäng i detta fall?
 

Johans00

Medlem
Det är ju lite konstigt då det står att Guld kortet ger :
Tillgång till över 1 000 flygplatslounger världen över. Fyra kostnadsfria besök per år för dig och två för din eventuella extrakortmedlem.

Hur gör man då? Langar man bara upp Amex Gold vid någon PP lounge?

PS
Hur blir det med poäng, köpte en kran på Biltema för 600kr, den passade inte lämnade tillbaks den.
Fick pengarna insatta på ett annat visa kort.
Så snackar vi gratis poäng i detta fall?
Du ansöker om ett Priority pass som du får hem och visar upp när du går in i loungerna. ¨
Ja, du kan säga att det var gratis poäng, dock är detta inte något som bör sättas i system..
 

PP4EH

Medlem
Du ansöker om ett Priority pass som du får hem och visar upp när du går in i loungerna. ¨
Ja, du kan säga att det var gratis poäng, dock är detta inte något som bör sättas i system..
Ok så jag har ett platinum, med ett extra kort platinum och 1 extra kort guld.

Jag har redan 2 PP ett för mig och ett för frugan. Brorsan har Amex Gold extra kortet, så han ska beställa ett PP till sig själv.
Som sedan kommer börja debitera när han använder det fler än 4 gånger på ett år?

Förstår jag rätt?
 

lucasd

Medlem
Ok så jag har ett platinum, med ett extra kort platinum och 1 extra kort guld.

Jag har redan 2 PP ett för mig och ett för frugan. Brorsan har Amex Gold extra kortet, så han ska beställa ett PP till sig själv.
Som sedan kommer börja debitera när han använder det fler än 4 gånger på ett år?

Förstår jag rätt?
Tror ej att PP ingår för ett innehavare av Gold Card som extrakort till ett Platinum. Står iaf inget om det på Amex hemsida, utan endast för Platinum och Platinum-extrakort.

För Gold Card gäller att huvudinnehavaren får fyra kostnadsfria besök och extrakortsinnehavaren två.
 

GOTBound

Medlem
AMEX definitiva svar är att PP enbart ingår i det extra Platinumkortet och inte i Goldextrakorten (även om de svarat annorlunda bär jag frågat).

Gällande poäng från köp som returneras är min uppfattning och erfarenhet att även poängen ”returneras”.

EK
 

PP4EH

Medlem
AMEX definitiva svar är att PP enbart ingår i det extra Platinumkortet och inte i Goldextrakorten (även om de svarat annorlunda bär jag frågat).

Gällande poäng från köp som returneras är min uppfattning och erfarenhet att även poängen ”returneras”.

EK
Dom returneras säkert om återköpet görs in på samma kort.
Omöjligt att dom kan veta att du återlämnat produkten då återköps pengarna går in på ett helt annat kort.

PS
Tråkigt där med Amex gold som extra kort och inga lounge besök, meningslöst med det extra kortet för min del då.
 

lucasd

Medlem
Dom returneras säkert om återköpet görs in på samma kort.
Omöjligt att dom kan veta att du återlämnat produkten då återköps pengarna går in på ett helt annat kort.

PS
Tråkigt där med Amex gold som extra kort och inga lounge besök, meningslöst med det extra kortet för min del då.

Generellt sett brukar ju handlaren vilja ha samma kort som köpet gjordes från, för att återköp ska gå igenom. Antagligen har det blivit någon miss, men det är oavsett inget som bör utnyttjas.

Fördelen med Gold-kortet är ju försäkringen för personen som får kortet och att tjäna poäng.

Varje besök i en lounge kostar ju pengar och det skulle nog vara orimligt om alla extrakort tillät loungesök också. Hade väl utnyttjats mycket..
 

samet

Medlem
Dom returneras säkert om återköpet görs in på samma kort.
Omöjligt att dom kan veta att du återlämnat produkten då återköps pengarna går in på ett helt annat kort.

PS
Tråkigt där med Amex gold som extra kort och inga lounge besök, meningslöst med det extra kortet för min del då.

Poängen returneras... fast bara som en ren minuspost.

Jag återlämnade en vara jag inte var nöjd med. Hade köpt den med Amex, men det kortet hade jag inte med mig. Pengarna tillbaka på MC.

I transaktionslistan syntes tydligt på MC hur återköpet genererade en minuspost i poängkolumnen.

Men det blir rätt. Amex fick ju betalt för köpet, å de gav poäng. MC fick pengarna tillbaka och drog poäng.
 
Toppen