Senaste nytt

Amex platinum eller eurobonus Elite?

Men 2-4-1 voucher, reser 1 person då för halva priset eller resan gratis?

Låt säga att jag har Amex Platinum och Eurobonus Premium, ska jag då handla allt med Premium kortet? För att få mest resa för pengarna?

Eller hur hade ni gjort?
 

Samosaguas

Medlem
Men 2-4-1 voucher, reser 1 person då för halva priset eller resan gratis?

Låt säga att jag har Amex Platinum och Eurobonus Premium, ska jag då handla allt med Premium kortet? För att få mest resa för pengarna?

Eller hur hade ni gjort?
Personen reser för halva antalet Eurobonus-poäng. Jag hade satsat på att handla allt som går på Premium eller Elite-kortet och på så sätt maximera antalet poäng och för att få vouchern från AmEx.
 

blobloblo

Medlem
Men 2-4-1 voucher, reser 1 person då för halva priset eller resan gratis?

Låt säga att jag har Amex Platinum och Eurobonus Premium, ska jag då handla allt med Premium kortet? För att få mest resa för pengarna?

Eller hur hade ni gjort?

2-4-1 vouchern gäller för 2 personer.

Om det är poäng du är ute efter så är det premiumkortet du ska använda. det är det kortet du måste komma upp i 150' i spend för att trigga en voucher. Bokar du resa, hyrbil eller likanande med premiumkortet är det platinumkortets försäkringar som gäller (alltid kortet med bäst försäkring som gäller)

Om du har en spend på 300'/år så hade jag kört på Elite. Har du en spend på 150-300' så hade jag kört på premium + platinum om du är mån om försäkringarna.
 
2-4-1 vouchern gäller för 2 personer.

Om det är poäng du är ute efter så är det premiumkortet du ska använda. det är det kortet du måste komma upp i 150' i spend för att trigga en voucher. Bokar du resa, hyrbil eller likanande med premiumkortet är det platinumkortets försäkringar som gäller (alltid kortet med bäst försäkring som gäller)

Om du har en spend på 300'/år så hade jag kört på Elite. Har du en spend på 150-300' så hade jag kört på premium + platinum om du är mån om försäkringarna.
Syftar du då på reseförsäkringarna?

Voucher gäller för 2 personer?

Sorry att jag frågar mycket, vill veta allt
 

Thornado

Medlem
Om du inte uttryckligen behöver extra hyrbilsskydd eller Priority Pass så tror jag att Elite är bättre för dig.

* Billigare
* Fler EB-poäng
* Möjlighet till 2 vouchers per år
* 20000 baspoäng vilket borde ge dig EBG.
 

palmen

Moderator
@jane.lundqvist det verkar som Elite kortet (eller premium) är bäst för dig.
Vouchern du får ger 50% poängrabatt för upp till 2 personer på en awardresa med eurobonuspoäng. Åker du själv räcker 120k poäng för att kunna åka vart som helst i världen i första klass. Till mainland USA är det 75k som krävs och Asien 95k per person med voucher.

Det finns väldigt många trådar här som berättar det mesta, börja läsa de klistrade trådarna högst upp i kreditkorts forumet samt i eurobonus forumet. De trådarna besvarar de mesta av dina frågor.
 
Hoppar in här lite då jag funderar på nytt kort med.

Är medlem i Eurobonus men använder aldrig det då jag har har Star A* G for life på annat bolag samt ett emeral med OW så min fråga är: Har jag någon nytta av Eurobonus poängen eller är det bästa Platinum? Hade klar varit kul med 2-4-1 men då behöver jag väl börja flyga utan status om jag börjar dra poäng till Eurobonus??

Dumma frågor kanske men får inte ihop vilket som skulle passa mig bäst...
 

sidecar

Ny medlem
Jag övervägar på att gå över på elite kort istället för mitt premium. Jag kommer minst spendera 400K per år. Jag har en fråga gällande voucher systemet.

400K = 80K eurobonus poäng med Elite
Om jag bokar en bonusresa för två som kostar 120 000 KR så kan jag använda ena vouchern för att sänka kostnaden till 60 000 Eurobonus. Kan jag då använda andra vouchern för samma bokning och sänka till 30 000 Eurobonus eller är det fel tänkt?
 
Toppen