Senaste nytt

Amex platinum eller eurobonus Elite?

M.K

Medlem
Känner att jag måste ge ut en del kunskap här i tråden. Med ett Platinum får du ett SAS premium kort gratis som ger möjlighet till en 2-1 resa om du har en spend på 150k/år. Den måste dock ske på extrakortet vilket krånglar till det lite. Centurionlounger finns det några stycken av och Platinum (men inte Elite) ger access både dit och till AAs domestic lounger i USA

( Med reservation för ändringar som kan ha skett nyligen)
 
Jag har inte haft några problem med att få 2-for-1 vouchers via mitt sas kort som jag har som gratis extra kort till mitt platinum.

Funkar verkar de också göra, i september bär det av till new York i sas business...

Man betalar allt med sas-kortet för att få eurobonuspoäng. Men alla villkor för försäkringar etc kommer från huvudkortet ändå.

Alla med någon typ av amex kan väl komma in i centurionloungerna. Men har man inte platinum eller bättre så kostar det pengar typ 50$.
 
Hej allihopa
Tack för super bra forum! :)

Har lite frågor som jag vill ha svar på.

Spenderar ca: 250k-300k på kort varje år.
Reser typ 3 gånger per år (Asien)
Vill gärna ha voucher 2-4-1 för mina köp/poäng
Fördelar/Nackdelar?

Års avgifter spelar ingen roll.

Vilket kort ska jag välja.

Hoppas ni kan hjälpa mig! :)
 

Thornado

Medlem
Hej och välkommen till forumet.

Om du vill ha 2-4-1-vouchers så är Amex Eurobonus Elite det enda alternativet, med Platinum får du ingen 2-4-1. Med 300k i spend så får du 2 st vouchers så om du inte har speciellt behov av de något bättre försäkringar etc som man får med Platinum så känns Elite som det uppenbara valet för dig.

Edit: Kan väl även lägga till att om det är med SAS du reser till Asien så gör de 20000 baspoäng du får med Elite-kortet att du kommer att få ett guldkort hos Eurobonus även om du gör dina resor med billigast möjliga Go-biljetter.
 
Tack för snabbt svar!

Ok, men vad är fördelarna med AMEX Platinum då?
Fördelar/Nackdelar för båda korten?

Vill gärna veta, ska snart skaffa ett :)
 

Thornado

Medlem
Jag har ingen personlig erfarenhet av Platinum, men jag har förstått att det bland annat är bättre försäkring om man hyr bil och så får man väl Priority Pass som ger tillgång till lounger (fast flyger du mest SAS/Star Alliance så borde du som sagt var utan problem få ett EBG med Amex Elite)

Finns en diskussion om Elite vs Platinum här: Amex Platinum-innehavare hur resonerar ni nu när SAS Elite-kortet kommit? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Annars är väl @Stefan62 vår expert på Amex Platinum här.
 
Toppen