Senaste nytt

Amex Platinum: 2500 kr att handla mat för

Frisk78

Medlem
Hur som helst är jag toknöjd med kortet, klart bäst av alla som finns i Tyskland (säger inte så mycket kanske). Funderade länge på tipset från eminente kortgurun @Berglund om holländska FB Amex Plat-kortet, men 90 000 MR välkomstbonus (= t.ex. 72 000 Eurobonus-poäng) avgjorde saken.

Nu är det något som inte stämmer? 90 000 MR blir väl inte 72 000 Eurobonus extrapoäng, eller har jag missat något?
 

Berglund

Medlem
Nu är det ngot som inte stämmer? 90 000 MR blir väl inte 72 000 Eurobonus extrapoäng, eller har jag missat något?
Ja, du har missat.

En MR poäng är inte lika med en MR poäng. Varje Amex-land/-marknad har sin egen växelkurs på MR poängen mot de olika partnerbolagen. Här i Sverige får du vanligtvis 1 MR poäng per krona (med med Centurion och mindre med något av gratiskorten, men typiskt sett 1 MR per SEK). I USA får du 1 MR per USD och i Holland får du 1 MR per EUR.
 

Frisk78

Medlem
Ja, du har missat.

En MR poäng är inte lika med en MR poäng. Varje Amex-land/-marknad har sin egen växelkurs på MR poängen mot de olika partnerbolagen. Här i Sverige får du vanligtvis 1 MR poäng per krona (med med Centurion och mindre med något av gratiskorten, men typiskt sett 1 MR per SEK). I USA får du 1 MR per USD och i Holland får du 1 MR per EUR.

Okej, jag visste att intjäningen var annorlunda men hade ej vetskapen om att det även var en annan ratio. Tack för ett snabbt svar :)
 

ekf

Medlem
Här i Sverige får du vanligtvis 1 MR poäng per krona (med med Centurion och mindre med något av gratiskorten, men typiskt sett 1 MR per SEK)
Om det inte har hänt något alldeles nyligen så får man väl alltid 1 MR/SEK med de svenska Amex-kort som ger kickback i form av MR?
 

NyfikenGrau

Medlem
Okej, jag visste att intjäningen var annorlunda men hade ej vetskapen om att det även var en annan ratio. Tack för ett snabbt svar :)

Växelkursen råkar i mitt tyska exempel vara 5:4 från MR till just Eurobonus, ville inte dra det ännu mer från ämnet men förstår om det lät konstigt. Kortförmånerna i sig skiljer sig också ibland.
 
Last edited:
Toppen