Senaste nytt

Amex och den hemliga kreditgränsen

Ozz

Medlem
Nu har jag fått reda på min hemliga magiska kreditgräns som är så svår att få reda på av Amex. Jag fick mitt Amex Elite för knappt två veckor sedan och med hotellräkning och middagar en weekend i New York och ett 50-årskalas på hemmaplan stack spenden iväg till drygt 70.000 på två veckor.

Idag ringer en kille från Amex för att gå igenom framtiden och vad jag estimerar att spendera på kortet. Jag förklarade att jag lagt över alla köp som funkar till Amex och att det kommer att bokas några relativt dyra resor inom den närmaste månaden och att kortet även kommer att gå varmt på dessa resor.

Han berättar då att jag har en personlig limit på 80K på kortet i nuläget som baseras på min inkomst men att den självklart går att skruva upp men att han då ville ha ”bevis” på att jag har täckning för en högre limit. Han ville att jag skulle mejla honom kopia på kontoutdrag med historik och även på de tillgångar jag har privat.

Detta samtal kommer alltså 5 dagar innan brytdatum som jag har på måndag. Jag erbjuder mig också att betala utnyttjad kredit direkt om jag kunde få OCR-nummer och till vilket giro pengarna skulle sättas in. Detta uppskattades av min telefonpartner och han tackade även för att jag skulle ta mig tid att fixa en pdf på betalningen som ”bevis” på betalningen.

När vi hade gått igenom mina siffror och summor på telefon kom han/vi fram till att en limit på 250K borde räcka och vara lagom ett tag framåt om inte något exceptionellt händer och några större inköp än detta skall genomföras. Dock föranleder detta samtal några funderingar i min siffersnurrande skalle…

Är det vanligt att Amex ringer upp nya kunder veckan innan fakturan skickas ut för att säkerställa att ekonomin är tillräcklig god för en ökad limit i framtiden?

Är samtalet ett tecken på att dom tycker att jag använt kortet för mycket som ny kund och att dom är oroliga för att jag skall botta krediten och strunta i att betala?

Kan också tillägga att jag tidigare byggt upp en trust med mitt Amex Platinum som jag hade under 8 år, men som avslutades för ett par år sedan. Kan jag ha nytta av att varit tidigare Amexkund utan några försenade betalningar etc.?

Kan det vara så väl att dom verkligen bryr sig som han ville göra gällande att dom ville anpassa kortet för min livsstil och ge mig en limit som passar bra?

Jag blir inte klok på varför dom ringer två veckor efter att jag fått kortet, det hade väl i deras fall varit enklare att ställa in ”Medges ej” om jag passerade den magiska första limiten på 80K.
 

jonten

Medlem
Jag tror jag gjort ett tidigare inlägg när jag skulle handla för dryga 80 000:- på ett par månader gammalt kort, för att vara säker så ringde jag in och vad hon kunde se så var jag en bra kund. Vad nu bra kund betyder, men jag uppfattade det som jag hade en bra limit. Hon gjorde något provköp på 80 000:- och det gick igenom så hon sa åt mig att köra på utan att tänka för mycket på ev limit. I samband med att jag skaffade kortet så nämndes dock att sen betalning inte uppskattades utav deras automagiska formler.
 

Walter

Medlem
Ringde amex samma anledning idag. Fick reda på att min limit var ca 15-20kkr per räkning just nu (fick kortet i förrgår)

Har inte jättehög inkomst privat men. Tänkte ta lite utlägg som tidigare lagts på företagskortet på amex. Riskanalytikern började fråga om jag kunde visa på kapital eller betala in i förskott. Jag tackade men sa att jag isf hellre änv företagskortet tills de kan öka min limit.

Han menade på att min limit skulle öka så fort jag fått lite rull på att använda kortet och betala räkningar. Och sa åt mig att ringa ingen om jag behövde lägga mer på kortet före dess.

Antar att de mest bara är service minded och helst vill att man belastar kortet med som man kan med att betala ^^
 
Intressant.
Jag har varit kund hos AMEX i över 20 år, gått från Green till Platinum, inga sena betalningar. Blev nekad en engångs spend på 20K med Guld kortet för ett par år sedan, utan positiv täckning på kontot. Förra månaden hade jag en spend med Elite kortet, på 170K utan täckning på kontot.
Undrar var min limit ligger?
 

Fredrik

Medlem
Jag blir inte klok på varför dom ringer två veckor efter att jag fått kortet, det hade väl i deras fall varit enklare att ställa in ”Medges ej” om jag passerade den magiska första limiten på 80K.

Då hade de iofs riskerat att du tagit din business till någon annan. Jag tar för givet att du har kodats som bra kund i deras system och att de, hellre än att du ska råka ut för någon pinsamhet, kontaktar dig för att kolla att allt är ok. En annan sak är också att du nu vet att det faktiskt finns en gräns och att de har koll på dig.
 

Kevinator

Medlem
Då hade de iofs riskerat att du tagit din business till någon annan. Jag tar för givet att du har kodats som bra kund i deras system och att de, hellre än att du ska råka ut för någon pinsamhet, kontaktar dig för att kolla att allt är ok. En annan sak är också att du nu vet att det faktiskt finns en gräns och att de har koll på dig.

Precis, håller med dig Fredrik. Klassiskt kundvård av Amex
 

Olsson91

Medlem
Jag har haft spends på 100-250.000 och har aldrig blivit kontaktad...

VIP kund ? :-D

Fick medges ej lite då och då under ett bra tag innan jag ringde och hade ett längre samtal med dom. Efter det samtalet så har jag dragit på mig utlägg för över 350 000. Bytte ner mig till Grönt från guld för ett tag sedan och med detta kort har jag aldrig haft ett enda problem :)
 
Jag erbjuder mig också att betala utnyttjad kredit direkt om jag kunde få OCR-nummer och till vilket giro pengarna skulle sättas in. Detta uppskattades av min telefonpartner och han tackade även för att jag skulle ta mig tid att fixa en pdf på betalningen som ”bevis” på betalningen.
Jag blev kontaktad av samma anledning som ny kund. Upplevde också det som att det var väldigt uppskattat när man sade att man kunde betala av direkt. Blev aldrig ombedd att fixa "bevis" eller liknande.
 

Goldfinger

Medlem
Fick samma samtal för några år sedan precis i början med SAS/AMEX.
Jag har en kreditkortspend som nog ligger över medelsnitt och dessutom är lite "bumpig" så att vissa månader blir det mycket.
Jag fick frågan; -Vad skulle passa dig bäst? och svarade ca 350.000/mån så klarar jag mig.
- Fint då sätter vi det, och vill du ändra så kontakta oss bara var svaret.
-"Vet du dessutom om i förväg att du kommer behöva mer eller ett enstaka väldigt högt belopp, så är det bara att ringa oss innan så du slipper problem vid transaktionen"

Jag ser detta bara som superservice från AMEX! -Riktigt bra kundvård.
Det har hänt några gånger att jag också haft svårt pga resa att hinna redovisa och betala i tid, då har jag kontaktat AMEX och de har enkelt och smidigt gett 7-10 dagar extra just den gången utan räntedebitering ( en gång ringde jag först 3-4 dagar efter att fakturan förfallit och fick ändå 7 dagar extra samt att de tog bort räntedebiteringen som påbörjat ) -Kundservice på HÖG nivå :)

PS! Vill man göra en extrainbetalning för att inte slå i sitt tak tex innan en resa, så sätt bara in pengar till dem. Ocr nummer är alltid ditt kortnr och lägg till "75" på slutet av kortnr.
 
Toppen