Senaste nytt

Amex nekar ersättning vid konkurs av flygbolag

Inte än, tänkte att det var nästa steg. Men lovar att göra det när Amex tröttnat på mina kontakter med dem. Det senaste är att Amex gått med på att göra en chargeback dvs tillfälligt ta tillbaka pengarna från resebyrån. De har dock sagt att om resebyrån klagar så kommer de ge med sig direkt. Vilket är väldigt troligt att det sker då resebyrån tidigare meddelat att det inte blir någon ersättning. Men skadar ju inte att prova tänker jag...Tänkte även invänta juristens uttalande.
Så länge de gjorde chargeback på rätt reason code så kan inte resebyrån komma tillbaka med något bevis att du har fått resa (eftersom resan blev aldrig till)
American Express Chargeback Reason Code C08 | Chargeback
 

Delayed

Medlem
Så länge de gjorde chargeback på rätt reason code så kan inte resebyrån komma tillbaka med något bevis att du har fått resa (eftersom resan blev aldrig till)
Förstår inte riktigt varför resebyrån skulle försöka bevisa att en resa som aldrig gjorts faktiskt gjorts. Det låter ju i så fall som ett rent brottsligt försök att tillverka falska bevis, eller missförstår jag något?
 
Förstår inte riktigt varför resebyrån skulle försöka bevisa att en resa som aldrig gjorts faktiskt gjorts. Det låter ju i så fall som ett rent brottsligt försök att tillverka falska bevis, eller missförstår jag något?
Tror att jag var otydlig. TS skrev att Amex gett pengarna tillbaka, men att resebyrån kan "klaga" och då skule Amex ge sig.
Vad jag menade var att resebyrån kan bara "klaga" (i chargebackspråk kallas det för representment) om de kan bevisa att resan har gjorts (enligt länken jag lade upp), vilket de inte kan.
Det låter som Amex har sagt till TS att det är sannolikt att pengarna dras igen, medan jag tror det är osannolikt.
 

Firetee

Medlem
Tror att jag var otydlig. TS skrev att Amex gett pengarna tillbaka, men att resebyrån kan "klaga" och då skule Amex ge sig.
Vad jag menade var att resebyrån kan bara "klaga" (i chargebackspråk kallas det för representment) om de kan bevisa att resan har gjorts (enligt länken jag lade upp), vilket de inte kan.
Det låter som Amex har sagt till TS att det är sannolikt att pengarna dras igen, medan jag tror det är osannolikt.
För att citera kundtjänst "Dock vill vi uppmärksamma dig om att det är högst sannolikt att [bolaget] återkommer till oss och nekar krediteringen, särskilt eftersom att de tidigare har informerat dig om att de inte kommer att utfärda en kreditering."
Misstänker att resebyrån kommer hävda att jag fått mina varor eftersom jag fått en digital biljett. Men jag har ju köpt en resa och inte en biljett. Återstår att se vart det leder!
 

Firetee

Medlem
Frågade idag om det var den koden C08 ovan som Amex använde. Fick följande svar: "Hur detta görs och på vilka grunder kan jag tyvärr inte informera dig om." så nu är det bara att vänta och se. Och se vad juristen kommer fram till.
 

Firetee

Medlem
Något nytt? Skulle vara intressant att höra om det uppstått någon ny dialog nu efter nästan en månad.

Inget nytt, krediteringen gäller så det känns ju som att jag fått tillbaka pengarna efter väldigt många kontakter med Amex. Lite oklart om det är Amex eller resebolaget som pröjsat... Kanske inte ska ropa hej än, läste nånstans att de hade upp till 8 månader eller dylikt på att ändra sig.

Advokatfirman återkom med svaret att jag hade bäst chans mot Amex (vilket jag trodde mig veta redan) men utan att precisera huruvida jag faktiskt hade rätt att få pengarna eller inte. Så lite besviken på det, men å andra sidan fick jag hjälpen via kontakter och man ska ju inte skåda given häst i mun...Borde säkert ha varit tydligare i min frågeställning även om jag trodde det var tydligt...
 
Toppen