Senaste nytt

AMEX mitt konto online

WTP

Medlem
Lånar tråden lite, hoppas att det är ok.
Kollade idag på mitt konto online och såg att de har fastställt Utestående skuld men förfallodatum är 25 Januari 2016.
Ganska ny inom Amex världen (har SAS Premium) och undrar kan datumet stämma? Eller kan det ändras på pappersfaktura?
Det är ingen problem att betala faktura den 22 (fredag) men skulle kännas bättre att man har nån dag på sig efter att man har fått lön.
 

mha321

Medlem
Oj, det har jag inte ens tänkt på. Tjänar de inte pengar på just det att man inte betalar i tid?
I teorin, men det är inte deras huvudsakliga affärsmodell (det är inte klarna..) det brukar gå utmärkt att få datumet ändrat.

Jag brukar även ofta missa betalningen under semestern eftersom de har kort tid. Har aldrig behövt betala förseningsavgiften. Men nu har de ju efaktura, så nu ska jag nog klara av att betala i tid...
 

agehall

Medlem
Oj, det har jag inte ens tänkt på. Tjänar de inte pengar på just det att man inte betalar i tid?

Oroa dig inte - min erfarenhet är att det alltid är de feta räkningarna på 500k som man blir 3 dagar sen med att betala och får dröjsmålsränta på oavsett när man har förfallodatum.. ;)

Skämt åsido, jag tror inte heller att det är den stora inkomstkällan för AmEx. Förr var de dock stenhårda på att man inte fick ändra förfallodatum men numera har de insett att det är ett enkelt sätt att göra kunder gladare.
 

WTP

Medlem
Tack för alla svar. Kommer inte ringa den här gången, men vad är logiken bakom att lägga förfallodagen 25:e? Är det så varje månad??
 

Viking75

Medlem
Tack för alla svar. Kommer inte ringa den här gången, men vad är logiken bakom att lägga förfallodagen 25:e? Är det så varje månad??
Jag tror att det är en slump! När jag skaffade Elite kort (behöll även premium) så fick jag också ett nytt betaldatum.
Jag ringde in och supporten fixade till detta.

Edit: Det kan vara klokt att ringa in redan nu för att "rätta till" kommande period.
 
  • Gilla
Reactions: WTP

Mikael S

Medlem
Tack för alla svar. Kommer inte ringa den här gången, men vad är logiken bakom att lägga förfallodagen 25:e? Är det så varje månad??

Ja, de har ett antal olika brytdatum varje månad. Jag har den 16:de, och sen har man 14 dagar på sig att betala fakturan dvs 30:de varje månad för mig.
När jag fick kortet hade jag brytdatum 9:de vilket innebar sista betalningsdag den 23:de.

Ringde och frågade, och de var inga problem att byta brytdatum. Tydligen har de spridit ut datumen för att få en mindre belastning på deras system, så att inte alla fakturor ska ut en och samma dag, att alla med fakturafrågor inte ska ringa in på samma dag etc.
 
Toppen