Senaste nytt

Amex lounge på Arlanda (Pontus in the Air)

MarkusE

Ny medlem
Jag behöver hjälp med att optimera ett besök på ARN för att om möjligt hinna med lite mat på Pontus in the Air, som jag inte har provat tidigare.

Jag anländer till ARN med SJ-tåg en lördag kl 11:40 (ev. två timmar tidigare), och har flyg ARN-AMS med KLM från terminal 2 kl 13:30. AMEX Platinum-kortet ger tillgång till FastTrack, men är det rimligt att hinna med Pontus in the Air i terminal 5? Jag har dessutom bagage att checka in.

Bussen för resor innanför säkerhetskontrollen verkar bara gå från T4 till T2/T5, och enbart i en riktning, så den lär inte hjälpa mig.
 

Hafermann

Medlem
Jag behöver hjälp med att optimera ett besök på ARN för att om möjligt hinna med lite mat på Pontus in the Air, som jag inte har provat tidigare.

Jag anländer till ARN med SJ-tåg en lördag kl 11:40 (ev. två timmar tidigare), och har flyg ARN-AMS med KLM från terminal 2 kl 13:30. AMEX Platinum-kortet ger tillgång till FastTrack, men är det rimligt att hinna med Pontus in the Air i terminal 5? Jag har dessutom bagage att checka in.

Bussen för resor innanför säkerhetskontrollen verkar bara gå från T4 till T2/T5, och enbart i en riktning, så den lär inte hjälpa mig.
Inga problem.
 

andreas

Medlem
Jag behöver hjälp med att optimera ett besök på ARN för att om möjligt hinna med lite mat på Pontus in the Air, som jag inte har provat tidigare.

Jag anländer till ARN med SJ-tåg en lördag kl 11:40 (ev. två timmar tidigare), och har flyg ARN-AMS med KLM från terminal 2 kl 13:30. AMEX Platinum-kortet ger tillgång till FastTrack, men är det rimligt att hinna med Pontus in the Air i terminal 5? Jag har dessutom bagage att checka in.

Bussen för resor innanför säkerhetskontrollen verkar bara gå från T4 till T2/T5, och enbart i en riktning, så den lär inte hjälpa mig.


Så länge tåget är on-time ser jag inte att det kommer vara några problem. Hur är det med airside-buss mellan T2-T5-T2, visst finns väl den kvar "on-demand"? Jag kan kolla på lördag om inte annat.
 

palmen

Moderator
Jag behöver hjälp med att optimera ett besök på ARN för att om möjligt hinna med lite mat på Pontus in the Air, som jag inte har provat tidigare.

Jag anländer till ARN med SJ-tåg en lördag kl 11:40 (ev. två timmar tidigare), och har flyg ARN-AMS med KLM från terminal 2 kl 13:30. AMEX Platinum-kortet ger tillgång till FastTrack, men är det rimligt att hinna med Pontus in the Air i terminal 5? Jag har dessutom bagage att checka in.

Bussen för resor innanför säkerhetskontrollen verkar bara gå från T4 till T2/T5, och enbart i en riktning, så den lär inte hjälpa mig.
Gå och checka in hos KLM och gör sedan säkerhetskontrollen. Direkt när du kommer ut går du ut till höger och ner en trappa där bussen går ifrån.
Väntetiden brukar max vara 10 minuter efter att man tryckt på knappen.

Bussen går sedan T2->T4->T5, så det är inga problem att åka airside.

Käka på Pontus och du bör absolut senast lämna Pontus 30 minuter innan utsatt boarding tid från T2.
På samma ställe då gick av bussen på T5 (jag brukar gå av vid gate 10) så kan du kalla på en ny buss som då kör dig direkt till T2 (den går dock inte till T4), det har som mest tagit 15 minuter och bussresan blir lite längre och kan ta uppåt 10 minuter. Jag brukar försöka lämna Pontus 45 minuter innan boarding och har jag massa tid över sätter jag mig en kort stund i Aurora loungen i T2.

Det är samma buss, men om ingen vill åka från T2 (trycka på knappen där) kommer den inte att åka dit.
 

rosenstam

Medlem
ef9f7c2e44362755b3136bc0749c0140.jpg
vi här på BC får väl delvis ta på oss äran
 
Toppen