Senaste nytt

Amex lounge på Arlanda (Pontus in the Air)

bnr

Medlem
Lyssna på podden Gastroradio med Pontus, så får du höra att chefen Mario plockats från in the Air till Le Tour.
Mario följer med Pontus överallt, han har en ganska central roll i verksamheten och hör inte till det som jag "bara" skulle benämna som "personal".
Det är naturligt att Mario flyttas, men de har enorma problem om det är så att den "dagliga driften" flera år efter öppning står och hänger på Mario.

Det kan vara så att de lider av samma problem som resten av krogbranschen gör, att det är extremt svårt att få tag på personal. Utöver det vill jag minnas att jag hört att det tar enormt lång tid att få tag på en badge åt personal som ska jobba airside.

Men återigen, givet det de vill försöka göra med La Tour så är det extremt osannolikt att de dammsugit Pontus in the Air på folk. Det är vitt skilda verksamheter där helt annan profil/erfarenhet krävs till La Tour jmf. med Pontus in the Air.
 

Dbodenfo

Medlem
Jag tror att La Tour är Pontus försök att äntligen få sin stjärna. Hur som har Mario varit med sedan långt tidigare än in the Air. Jag träffade honom första gången på Pontus! på brusgatan när det öppnades.

Mitt senaste besök på In the Air så berättade både Lena och Mario om just problemet med badgen samt att dra folk som vill jobba väldigt udda tider (jämfört med branschen) och inte få samma dricks som inne i stan. Mario beskriv sitt jobb på La Tour "som den där jobbiga jäveln som kommer in och hälsar på alla gäster och tar lite beställningar och sen sticker därifrån".

Pontus & Mario är dock duktiga på att plocka talanger runt om sina restauranger så är du duktig på ett ställe så kan du gå vidare till nästa.
 

Erik M

Medlem
Det kan vara så att de lider av samma problem som resten av krogbranschen gör, att det är extremt svårt att få tag på personal. Utöver det vill jag minnas att jag hört att det tar enormt lång tid att få tag på en badge åt personal som ska jobba airside.
Kan intyga att det är svårt att hitta restaurangpersonal till Arlanda.
Och det tar 6-8 veckor att få en badge, vilket man alltså ansöker om när man redan skrivit på med en ny anställd.
Så låt säga åtm typ en vecka för att hitta nån, en vecka till för att intervjua och signa, 7 veckor för att vänta på badge. Sen kan man börja träna upp personen på plats. Ett plötsligt tapp av 1-2 viktiga i personalen kan verkligen ställa till det!
 

Hachans

Medlem
Kan intyga att det är svårt att hitta restaurangpersonal till Arlanda.
Och det tar 6-8 veckor att få en badge, vilket man alltså ansöker om när man redan skrivit på med en ny anställd.
Så låt säga åtm typ en vecka för att hitta nån, en vecka till för att intervjua och signa, 7 veckor för att vänta på badge. Sen kan man börja träna upp personen på plats. Ett plötsligt tapp av 1-2 viktiga i personalen kan verkligen ställa till det!

Ja, men det har varit problem länge. Hur länge funkar ursäkten att Swedavia drar fötterna efter sig?
 

JacobGBG

Medlem
Ja, men det har varit problem länge. Hur länge funkar ursäkten att Swedavia drar fötterna efter sig?

Tror man måste ha en viss förståelse för att det är väldigt många verksamheter som inte hängt med post-pandemi. Kan verkligen inte tro att Pontus med vilja är intresserade av långa köer och bad will.
 

Erik M

Medlem
Jag besöker loungen ca 2 gånger i veckan.
Personligen vill jag ge alla the benefit of the doubt. Klart man stöter på nybörjare ibland. Men med en så enormt ojämn gästtillströmning måste det va köer ibland. Underbemannat ibland, överbemannat ibland. Det är normalt och konstigt vore annars - även på en vanlig restaurang. Har någon av oss nog med insyn för att säga att det är dåligt lagda scheman?
 

Hachans

Medlem
Tror man måste ha en viss förståelse för att det är väldigt många verksamheter som inte hängt med post-pandemi. Kan verkligen inte tro att Pontus med vilja är intresserade av långa köer och bad will.

Dessa problem existerade långt innan pandemin, det är bara att leta bakåt i denna tråd. Men nu kan man skylla på den så det är ju lägligt.
 

Mr Basic

Medlem
Ja, men det har varit problem länge. Hur länge funkar ursäkten att Swedavia drar fötterna efter sig?
Ligger verkligen problemet hos Swedavia, trodde det var polisen/säkerhetspolisen som har en rejäl back logg? :rolleyes:
Att förnya en badge (med sedan tidigare genomförd säkerhetskontroll) tar ca 2-3 dagar.
 
Toppen