Senaste nytt

Amex lounge på Arlanda (Pontus in the Air)

Hafermann

Medlem
Då är jag sniken, och skäms inte ens för det. Att ha någon typ av ”hederskod” mot kreditföretag ger jag inte mycket för. AMEX och dess konkurrenter skulle mycket väl passa in på definitionen av snikna och ohederliga när det kommer till att debitera ränta, ta ut fler kreditupplysningar än nödvändigt samt även för icke betalansvariga. Jag ser poängjakten som ett spel, och så länge jag håller mig inom reglerna kommer jag inte skämmas. Jag klagar inte heller på tvivelaktigheter från AMEX sida, eftersom det är inom regelmallen som jag signat upp på.

Jag är dock generös, givmild och representabel mot mina medmänniskor :)
Naturligtvis är det så att det finns med i kalkylen för erbjudandet. Men som med allt annat kan ting utnyttjas till en gräns, sen väljer man att istället försämra för befintliga kunder. Amex tar inte långsiktigt ensamma den smällen.

Och som en av kunderna som ser risken för försämringar/prisökningar så kan jag absolut känna att det finns en gräns hur långt överutnyttjande är ok.
 
Naturligtvis är det så att det finns med i kalkylen för erbjudandet. Men som med allt annat kan ting utnyttjas till en gräns, sen väljer man att istället försämra för befintliga kunder. Amex tar inte långsiktigt ensamma den smällen.

Och som en av kunderna som ser risken för försämringar/prisökningar så kan jag absolut känna att det finns en gräns hur långt överutnyttjande är ok.

Ja, hinner jag äta på Pontus 3 gånger på 3 månader har jag tur. Däremot är jag så sniken att jag väntade med att ta ett kort tills jag skulle ut och resa.
 

Berglund

Medlem
Då är jag sniken, och skäms inte ens för det. Att ha någon typ av ”hederskod” mot kreditföretag ger jag inte mycket för. AMEX och dess konkurrenter skulle mycket väl passa in på definitionen av snikna och ohederliga när det kommer till att debitera ränta, ta ut fler kreditupplysningar än nödvändigt samt även för icke betalansvariga. Jag ser poängjakten som ett spel, och så länge jag håller mig inom reglerna kommer jag inte skämmas. Jag klagar inte heller på tvivelaktigheter från AMEX sida, eftersom det är inom regelmallen som jag signat upp på.

Å ena sidan kallar du Amex för ”snikna och ohederliga” samt gnäller på att de tar ut kreditupplysningar, å andra sidan säger du att du inte klagar på tvivelaktigheter från Amex sida. Hur ska du ha det? Det är svårt att både äta kakan och ändå ha den kvar! :)
 

M.K

Medlem
Jag är väldigt principfast i mitt agerande mot företag. Lite naivt och dumt kanske att tro att ett enskilt agerande gör den minsta skillnad men känns bra.

Företag som är «goda» och/eller har berikat mitt liv personligen i många år vill jag vara schysst mot tillbaka och inte heller riskera kundförhållandet med. Kostar ibland lite mer men t ex personlig kontakt har också ett ibland stort värde för snabba beslut.

Finns dock väldigt gott om motsatsen där det t o m verkar ingå i affärsplanen att aktivt blåsa kunder. Där jag tar varje chans att slå tillbaka. Detta gäller som ett förtydligande absolut inte Amex!
 
Å ena sidan kallar du Amex för ”snikna och ohederliga” samt gnäller på att de tar ut kreditupplysningar, å andra sidan säger du att du inte klagar på tvivelaktigheter från Amex sida. Hur ska du ha det? Det är svårt att både äta kakan och ändå ha den kvar! :)

Du missuppfattar mig @Berglund. Jag klagar inte på AMEX sätt att sköta sina tjänster, eftersom jag valt att vara kund hos dem. Jag försökte påvisa att det inte finns något att skämmas för genom att ta ett kort på en kampanj 3 månader och sedan nyttja de tjänster som ingår. Mitt resonemang om hur AMEX skötet sina åtaganden var mer för att illustrera att det inte finns någon skam i att tänka på sig själv gentemot ett kreditföretag. Den som tror att AMEX i slutändan tänker på nån annan än sig själv tror fel.

Citerar Kapten Röd :)
”Men det är inte dig dom vill ha, det är dina slantar, så dom är inga vänner å dom e inga bekanta”
 

JochenS

Medlem
Ja, det är synd att det inte håller. Det funkar så länge chefen är på plats och pekar med hela handen. Framförallt en av dem som jobbar där har liksom noll koll. Man kan få vänta på att beställa i tjugo minuter. En gång tog det så lång tid att få beställa frukost att jag fick gå efter 30 minuters väntan. Och då är det ändå ingenting som ska tillagas./QUOTE]

Precis min upplevelse de senaste gångerna jag varit där. Helt omöjligt att få en kopp kaffe efter maten sist.
 

FrontX

Medlem
Eftersom man promotar Amex Platinum så starkt nu, så genererar det såklart fler användare. Vilket också resulterar i en full lounge i princip hela dygnet. Så där skjuter man sig tyvärr lite själv i foten när man promotar något där kapaciteten är rätt begränsad.

I princip varenda gång har det varit stressigt, och lång väntetid på att antingen få plats eller att få beställa, och har man väl fått sin mat eller dryck så är det i princip omöjlgt att be om något annat.

En herre gick sonika förbi pulpeten en gång för att leta plats, bara för att bli ikappsprungen av personalen som informerade om att han måste registera sig först. "Ja men jag har stått här i 15min nu och ingen har ens tittat på mig" svarade han på det. Jag kan förstå honom. Är det nu fullt så kunde ju någon stå där och informera om uppskattad väntetid osv. Sen gillar jag heller inte att man känner sig ivägstressad om man käkat klart, och det är högt tryck. har jag några timmar till avgång så vill jag ju sitta där i lugn och ro
 

Jonas C

Medlem
Känns lite motsägelsefullt att klaga på att Platinumdelen är full och att det är orättvist att Centurion har sin egen lounge där de kan sitta ostört.

Besöker loungen 2-3 gånger per månad och upplever sällan att det är så fullt att man inte får plats. På torsdag och fredag eftermiddag brukar det vara ganska välbesökt. Har aldrig fått vänta mer än 10 minuter på att beställa. Dock har det börjat slarvas med påfyllningar av vinglas och kaffe efter maten.
 

Hachans

Medlem
Känns lite motsägelsefullt att klaga på att Platinumdelen är full och att det är orättvist att Centurion har sin egen lounge där de kan sitta ostört.

Besöker loungen 2-3 gånger per månad och upplever sällan att det är så fullt att man inte får plats. På torsdag och fredag eftermiddag brukar det vara ganska välbesökt. Har aldrig fått vänta mer än 10 minuter på att beställa. Dock har det börjat slarvas med påfyllningar av vinglas och kaffe efter maten.

Det är ingen som har sagt det är orättvist. Däremot konstateras det att det måste vara ett fruktansvärt dåligt business case att ha en lounge där du inte kan seata alla och hellre skickar iväg folk än fixar plats. Och att det är ganska idiotiskt att ha en tom Centuriondel när man har folk som väntar eller vänder i dörren.

Det framkommer också hur dålig servicen har blivit, att personalen inte ser en, hur långa väntetiderna är.

Men inte någonstans har någon skrivit att det är orättvist.

Men som sagt, man måste tjäna bra pengar om man har råd att skicka iväg kunder.
 

anjak

Medlem
Det är ingen som har sagt det är orättvist. Däremot konstateras det att det måste vara ett fruktansvärt dåligt business case att ha en lounge där du inte kan seata alla och hellre skickar iväg folk än fixar plats. Och att det är ganska idiotiskt att ha en tom Centuriondel när man har folk som väntar eller vänder i dörren.

Det framkommer också hur dålig servicen har blivit, att personalen inte ser en, hur långa väntetiderna är.

Men inte någonstans har någon skrivit att det är orättvist.

Men som sagt, man måste tjäna bra pengar om man har råd att skicka iväg kunder.
Fast nu är det väl då att det är AMEX som betalar Pontus och om dom skickar iväg kunder så sparar dom ju pengar. Dessutom är det ju AMEX som bestämmer hur många platser dom vill köpa av Pontus i det här fallet har man ju valt att utöka för Centurion och inte Platinum. Jag antar att man räknat på hur många gäster man har råd med per dag för att få det att gå ihop. Pontus själva hade nog gärna sett en större platinum lounge.
 
Toppen