Senaste nytt

Amex har tagit bort betalkorten

agehall

Medlem
De kan ju bredda sig om de tar bort inkomstkrav så att även de med stora illegala inkomster kan skaffa ett Platinum. Det borde väl vara en lukrativ marknad för Amex att försöka nå. Tiotusentals knarklangare och minimafiosos som kan få ett fint kort att flasha trots nolltaxering.
Är det verkligen inkomstkrav på platinum?
 
Man borde låtit Platinum förbli ett Betalkort..
Amex kommer säkerligen tappa kunder pga detta.

De med ett betalkort, och främst Platinum har ju skaffat det av en anledning, och att dessa nu ska bli omkörda av folk med ett kreditkort som får bättre villkor på poängintjäning och i princip samma villkor i övrigt och samma förmåner kommer nog sticka i ögonen på betalkortainnehavaren. Det gör det på mig.

Dessutom ser kreditkorten exakt likadana ut som betalkorten och kan inte särskiljas mer än på kortnumret. Det blir liksom inte värt 6000/år om någon som kan välja att dela upp sin betalning får bättre förmåner än mig som betalar allting på en gång. It makes no sense.

Jag tycker också det är tråkigt med försämringar och att även gamla kunder ska bli premierade när nya kunder blir det.

Det jag dock inte riktigt hänger med på är resonemanget att den som har betalkort och betalar hela skulden direkt på något sätt skulle vara en ”bättre” kund än personen som nyttjar en kredit. När man pratar om lån mellan privatpersoner så ör det väll så de flesta resonerar, men AMEX är inte någon vän eller ens bekant. Det är ett företag som vill tjäna så mycket pengar som möjligt, gärna genom att deras kunder betalar ränta. Självklart vill dom premiera de kunder som kan tänka sig göra det.

Makes sense :)
 

Bankiren

Medlem
Jag tycker också det är tråkigt med försämringar och att även gamla kunder ska bli premierade när nya kunder blir det.

Det jag dock inte riktigt hänger med på är resonemanget att den som har betalkort och betalar hela skulden direkt på något sätt skulle vara en ”bättre” kund än personen som nyttjar en kredit. När man pratar om lån mellan privatpersoner så ör det väll så de flesta resonerar, men AMEX är inte någon vän eller ens bekant. Det är ett företag som vill tjäna så mycket pengar som möjligt, gärna genom att deras kunder betalar ränta. Självklart vill dom premiera de kunder som kan tänka sig göra det.

Makes sense :)

Jag håller med dig.

Det är lite som när folk förväntar sig bättre pris för en bil när de betalar den kontant... Bilförsäljarna får ju ofta en del av räntan som betalas, klart de tycker att delbetalning är bättre.
 

FrontX

Medlem
Jag tycker också det är tråkigt med försämringar och att även gamla kunder ska bli premierade när nya kunder blir det.

Det jag dock inte riktigt hänger med på är resonemanget att den som har betalkort och betalar hela skulden direkt på något sätt skulle vara en ”bättre” kund än personen som nyttjar en kredit. När man pratar om lån mellan privatpersoner så ör det väll så de flesta resonerar, men AMEX är inte någon vän eller ens bekant. Det är ett företag som vill tjäna så mycket pengar som möjligt, gärna genom att deras kunder betalar ränta. Självklart vill dom premiera de kunder som kan tänka sig göra det.

Makes sense :)

Jag kanske uttryckte mig lite otydligt.

Tycker inte att kreditkortanvändare på något sätt skulle vara sämre än de som betalar mer eller mindre direkt. Det jag i princip menade var att de som nu varit betalkortsanvändare och skött sig genom alla år etc. Också skulle kunna belönas lite, om nu nya kreditkortsanvändare gör det. Därav att det känns som att bli omkörd av dessa.

Som jag nämde tidigare så har t.ex Amex aldrig gått med på rabatt eller lägre månadsavgift för kortet förut, inte ens när folk hotat med att säga upp kortet. Men nu plötsligt får nya kreditkunder 3 månader fritt även för Platinum. Då hade det ju kunnat vara en schysst grej att på något sätt erbjuda det även för befintliga kunder. Inte heller meningen att en viss grupp ska få sämre villkor, som poängintjäningen. Då borde man ju i såfall kompensera det mot gamla kunder med något
 

palmen

Moderator
Jag kanske uttryckte mig lite otydligt.

Tycker inte att kreditkortanvändare på något sätt skulle vara sämre än de som betalar mer eller mindre direkt. Det jag i princip menade var att de som nu varit betalkortsanvändare och skött sig genom alla år etc. Också skulle kunna belönas lite, om nu nya kreditkortsanvändare gör det. Därav att det känns som att bli omkörd av dessa.

Som jag nämde tidigare så har t.ex Amex aldrig gått med på rabatt eller lägre månadsavgift för kortet förut, inte ens när folk hotat med att säga upp kortet. Men nu plötsligt får nya kreditkunder 3 månader fritt även för Platinum. Då hade det ju kunnat vara en schysst grej att på något sätt erbjuda det även för befintliga kunder. Inte heller meningen att en viss grupp ska få sämre villkor, som poängintjäningen. Då borde man ju i såfall kompensera det mot gamla kunder med något
Är ju så det funkar över allt, mycket dyrare att få en ny kund än att behålla en befintlig. Man har dock tidigare kunnat få rabatt på SAS Amex när man velat säga upp det, antingen gratis årsavgift halv årsavgift eller presentkort. Med tanke på att det inte finns något konkurrerande kort på svenska marknaden är de nog medvetna om att väldigt få kommer att säga upp kortet.
De vill ju att folk ska ha ett kreditkort istället för betalkort och ger därför kreditkorten bättre perks.
 

mha321

Medlem
Jag kanske uttryckte mig lite otydligt.

Tycker inte att kreditkortanvändare på något sätt skulle vara sämre än de som betalar mer eller mindre direkt. Det jag i princip menade var att de som nu varit betalkortsanvändare och skött sig genom alla år etc. Också skulle kunna belönas lite, om nu nya kreditkortsanvändare gör det. Därav att det känns som att bli omkörd av dessa.

Som jag nämde tidigare så har t.ex Amex aldrig gått med på rabatt eller lägre månadsavgift för kortet förut, inte ens när folk hotat med att säga upp kortet. Men nu plötsligt får nya kreditkunder 3 månader fritt även för Platinum. Då hade det ju kunnat vara en schysst grej att på något sätt erbjuda det även för befintliga kunder. Inte heller meningen att en viss grupp ska få sämre villkor, som poängintjäningen. Då borde man ju i såfall kompensera det mot gamla kunder med något

Med det argumentet borde man ju i princip även dela ut sign-up bonusar till alla existerande kunder varje år. Så fungerar det knappast någonstans, Amex är på inget sett speciella. I princip i alla program har man en budget för incitament till nya kunder men inte motsvarande till existerande. Kunder som hänger kvar har andra förmåner, tex upprepade 241 på elite osv.

Amex vill ju tydligen ha fler kredit användare och färre betal användare i mixen. Det är då helt logiskt att de premierar de skaffar det kortet. Och det verkar ju som även gamla kunder kan få bonusen om de byter, så de premieras ju lika mycket som nya.

Det finns också en hel del anledning att inte bjuda på för mycket vad gäller högsta nivåer (de tex diskussioner om matchade Hilton diamondl. Men platinum är ju inte högsta nivån på Amex.
 

FrontX

Medlem
Med det argumentet borde man ju i princip även dela ut sign-up bonusar till alla existerande kunder varje år. Så fungerar det knappast någonstans, Amex är på inget sett speciella. I princip i alla program har man en budget för incitament till nya kunder men inte motsvarande till existerande. Kunder som hänger kvar har andra förmåner, tex upprepade 241 på elite osv.

Amex vill ju tydligen ha fler kredit användare och färre betal användare i mixen. Det är då helt logiskt att de premierar de skaffar det kortet. Och det verkar ju som även gamla kunder kan få bonusen om de byter, så de premieras ju lika mycket som nya.

Det finns också en hel del anledning att inte bjuda på för mycket vad gäller högsta nivåer (de tex diskussioner om matchade Hilton diamondl. Men platinum är ju inte högsta nivån på Amex.

Men ska man hålla på sådär så kan man ju börja erbjuda Centurion som kreditkort också, öppet för alla att kunna ansöka om. Förut fanns det ju ändå en viss glans i att ha t.ex ett Platinum. Nu har det samma status som ett SEB Mastercard ungefär. Vilket väl får ses som ett misslyckande från Amex.

Det enda som betalkortet saknar i jämförelse med kreditkortet nu är ju en förutbestämd kreditgräns. Vilket visserligen är bra men knappast fördelaktigare.

Kreditkortet har/eller kommer även få Fast Track på Arlanda. Värt rätt mkt men som inte kommer erbjudas betalkortsanvändaren.
 
Toppen