Senaste nytt

Amex har tagit bort betalkorten

Jag har blivit debiterad ränta på min köp för att jag betalt in för mycket (dvs avrundat beloppet på fakturan uppåt till närmsta multipel av 5000kr. Hade faktura på ~23000kr och skickade in 25000kr, sedan dess tickar det ränta.


Vilkoren säger


Ser inget om att ränta ska gå igång om man betalar för mycket...
Kan du specificera ärendet lite mer? Mer exakt vad betalar du ränta på? Hur läser du av detta?

Jag gör nämligen samma varje månad och har inte blivit debiterad ränta.
 

NotRyan

Medlem
Jag har blivit debiterad ränta på min köp för att jag betalt in för mycket (dvs avrundat beloppet på fakturan uppåt till närmsta multipel av 5000kr. Hade faktura på ~23000kr och skickade in 25000kr, sedan dess tickar det ränta.


Vilkoren säger


Ser inget om att ränta ska gå igång om man betalar för mycket...
Betalade du in för lite månaden innan?
 

Berglund

Medlem
För mig är det jämförbart med att en butik som accepterar exempelvis Mastercard ska acceptera alla Mastercard oavsett var butiken ligger eller från vilket land kortet kommer. Och så är det såvitt jag vet.
Dålig liknelse. Exempelvis accepterar Apple bara svenska kort för svenska medlemmar i App Store. Mobiloperatören Tre tillåter fakturabetalning med kort direkt i deras system men endast nordiska kort.

Dessutom är det ganska stor skillnad på att köpa något, debitera kortet och att få entré/access baserat på något sorts medlemskap i kortet. Det ena är ett rent köp, pengar byter ägare. Det andra är entré/access baserat på ett visst medlemskap, att kortet har en viss färg eller liknande där någon annan, ofta kortföretaget, betalar för din entré. Det är faktiskt en helt annan sak än ett köp.
 

Remuz

Ny medlem
Kan du specificera ärendet lite mer? Mer exakt vad betalar du ränta på? Hur läser du av detta?

Jag gör nämligen samma varje månad och har inte blivit debiterad ränta.

Jag har en post som heter ränta som verkar vara 1.5% ungefär på handlat belopp.

Jag har aldrig betalt för lite, däremot för mycket, det gör jag alltid. Är helt ny på amex plat pga nytt jobb där jag måste flyga som en dåre...
 
Jag har en post som heter ränta som verkar vara 1.5% ungefär på handlat belopp.

Jag har aldrig betalt för lite, däremot för mycket, det gör jag alltid. Är helt ny på amex plat pga nytt jobb där jag måste flyga som en dåre...
Det låter otroligt märkligt att du skulle få betala ränta för att du betalat in för mycket i tid. Antingen missar du något eller så har något blivit fel hos Amex.
Du har möjligtvis inte tagit ut pengar med kortet, eller köpt valuta?
Jag hade annars ringt Amex och frågat varför jag blivit debiterad ränta.
 
Jag har en post som heter ränta som verkar vara 1.5% ungefär på handlat belopp.

Jag har aldrig betalt för lite, däremot för mycket, det gör jag alltid. Är helt ny på amex plat pga nytt jobb där jag måste flyga som en dåre...
Låter märkligt. Räntan borde vara 15,99% (köp) eller 25,99% (kontantuttag) om dom debiterar ränta. 1,5% har jag inte varit med om.

Vad säger AMEX?
 

ekf

Medlem
Låter märkligt. Räntan borde vara 15,99% (köp) eller 25,99% (kontantuttag) om dom debiterar ränta. 1,5% har jag inte varit med om.
Jag håller med om att allt låter väldigt märkligt. Dock motsvarar väl 15,99% årsränta ca 1,3% utslaget per månad? Det är ju rätt så nära de omnämnda 1,5%...
 

Remuz

Ny medlem
Jag ringer och frågar imorgon. Såg det på månadens faktura men har tydligen haft det i 3mån, dvs sedan efter första inbetalning. Fick dubbla värvningspoäng också av någon anledning (400k, visst får man normalt 200k?)

Ang räntan så är det väldigt troligt 16% på året, men man betalar per månad
 
Jag ringer och frågar imorgon. Såg det på månadens faktura men har tydligen haft det i 3mån, dvs sedan efter första inbetalning. Fick dubbla värvningspoäng också av någon anledning (400k, visst får man normalt 200k?)

Ang räntan så är det väldigt troligt 16% på året, men man betalar per månad
Ja men på fakturan specificeras det i årsränta. Vilket du bör kunna se. De först posterna innan kontoutdraget börjar. (Första sidan)

811589449b1a8881bcdfca4b7644b0ce.jpg
 
Toppen