Senaste nytt

Amex har tagit bort betalkorten

Niclas.J

Medlem
1. Självklart gäller försäkringen bara resan betalas med kortet.

2. 3757, betalkorten förnyas varje år för oss som har dem. Intressant att Platinum fortsatt är betalkort med hårdare krav i andra länder. 1Mnok i årsinkomst har t ex folk från Norge sagt till mig, inte kollat upp om det stämmer. Jag har varit frestad många gånger att byta till nya pga poängupptjäningen, men känns surt att ge upp "obegränsad" kreditlina vid behov. De är väldigt flexibla då jag vid tillfällen ringt in före. Tjänar ju ändå bra med poäng med Elite i Sverige och andra lösningar utomlands sedan en tid för mig som ger bättre än nya Plat tillbaka.

Gällande Norge så har jag tolkat det som att den svenska organisation tagit över ansvaret även för Norge och att samma affärsmodell nu rullas ut där. Väldigt mycket reklam i Oslo nu för Amex.
 

Wyll

Medlem
Jag ringde just in och fick ordnat en korrigering. Gjorde ett online-köp hos SAS i mitten av Januari. Fick endast 10p/100kr. Har det "gamla" Amex-kortet. Damen på Amex visste såklart inte varför det blivit så, men lägger upp ett ärende hos dem. Kan ju vara en enstaka glitch, men om man använder detta kort kan det ju vara värt att dubbelkolla eventuella online-köp hos SAS så att de 30p/100kr dyker upp.

Pratade med AMEX idag igen och det är en bugg i deras system att man bara får 15 poäng även ifrån SAS. Så har ni kvar gamla kortet är det verkligen värt att ringa AMEX!

Lösningen är på G och kundservice sa att alla köp man gjort kommer att korrigeras automatiskt, jag chansar dock inte utan ringer in.
 
Pratade med AMEX idag igen och det är en bugg i deras system att man bara får 15 poäng även ifrån SAS. Så har ni kvar gamla kortet är det verkligen värt att ringa AMEX!

Lösningen är på G och kundservice sa att alla köp man gjort kommer att korrigeras automatiskt, jag chansar dock inte utan ringer in.
Upptäckte detta för 10 dagar sen och ringde direkt. De var förvånade att jag inte fått mina poäng som jag skulle, men de verkar inte som att det var en överraskning till dem.

Det Amex sa var att de skulle ringa SAS och fråga vad som hänt. Med andra ord är detta inte Amex fel..... Man blir lite trött på dem...
 

GOTBound

Medlem
Ang. LH's och AMEX samarbetet med access till LH's lounger på FRA och MUC att detta bara gäller Platinum charge card, detta blir. ev intressant för en svensk kortinnehavare då vi numer bara har kreditkort och inga betalkort ens som tillval.

Nu till min poäng, om jag glad i hågen vandrar in på LH business lounge @FRA och visar mitt svenska Platinum som börjar 3793, kommer då LH säga "access denied"?

EK
 
Last edited:

Christian_W

Medlem
Ang. LH's och AMEX samarbetet med access till LH's lounger på FRA och MUC att detta bara gäller Platinum charge card, detta blir. ev intressant för en svensk kortinnehavare då vi numer bara har kreditkort och inga betalkort ens som tillval.

Nu till min poäng, om jag glad i hågen vandrar in på LH business lounge @FRA och visar mitt svenska Platinum som börjar 3793, kommer då LH säga "access denied"?

EK

Bra fråga ska själv till MUC snart och har läst mig till att man ska kunna komma in på Lufthansa´s longer med AMEX platinum.

  • Platinum Card Members may enjoy access to Lufthansa Business Lounges (regardless of ticket class) and Lufthansa Senator Lounges (when flying business class) in the Satellite area of T2 in Munich Airport, and T1 Concourse B in Frankfurt Airport.
  • Centurion Members may enjoy access to Lufthansa First Class, Senator and Business lounges in the satellite area of T2 in Munich Airport, and T1 Concourse B in Frankfurt Airport, regardless of ticket class.
Kanske kan vara ide att slå AMEX en signal och kolla vad som gäller
 

Delayed

Medlem
Kanske kan vara ide att slå AMEX en signal och kolla vad som gäller
Jag kan ju tycka att det vore extremt märkligt om inte alla "varianter" av Amex Platinum duger där det sägs att Amex Platinum ska duga. Är det inte så faller ju konceptet platt i mina ögon.

För mig är det jämförbart med att en butik som accepterar exempelvis Mastercard ska acceptera alla Mastercard oavsett var butiken ligger eller från vilket land kortet kommer. Och så är det såvitt jag vet.
 

mha321

Medlem
För mig är det jämförbart med att en butik som accepterar exempelvis Mastercard ska acceptera alla Mastercard oavsett var butiken ligger eller från vilket land kortet kommer. Och så är det såvitt jag vet.

Beror ju på var du befinner dig. Räcker med att ta dig till grannlandet över bron så är det vanligt att man visserligen accepterar alla mastercard, men att du får betala straffavgift på vissa...
 

GOTBound

Medlem
Onödigt få en walk of shame ut från LH loungen om det är access denied.

PP loungen i MUC ligger ju fel terminal när man reser med LH, men det går att ta bussen airside, bussen går var 15e minut och tar fem minuter. En vän till mig envisas med att hävda att det finns gångväg airside mellan terminalerna men den har jag aldrig hittat. Jag hävdar att det är landside gångvägen finns, men jag har gärna fel...

EK
 

Valley

Medlem
Onödigt få en walk of shame ut från LH loungen om det är access denied.

PP loungen i MUC ligger ju fel terminal när man reser med LH, men det går att ta bussen airside, bussen går var 15e minut och tar fem minuter. En vän till mig envisas med att hävda att det finns gångväg airside mellan terminalerna men den har jag aldrig hittat. Jag hävdar att det är landside gångvägen finns, men jag har gärna fel...

EK

Kan hända jag minns fel. Men visst funkar det att gå mellan PP lounge och Terminal 2. Ganska säker på att jag gjorde den vandringen för något år sedan.
 

Remuz

Ny medlem
Jag har blivit debiterad ränta på min köp för att jag betalt in för mycket (dvs avrundat beloppet på fakturan uppåt till närmsta multipel av 5000kr. Hade faktura på ~23000kr och skickade in 25000kr, sedan dess tickar det ränta.


Vilkoren säger
AMEX skrev:
Det utgår ingen ränta på
• Köp där belopp motsvarande hela kontoskulden enligt varje kontobesked kommit American Express tillhanda senast på förfallodagen under förutsättning att ingen skuld fanns på kortmedlemmens konto senast på förfallodagen för föregående kontoutdrag; eller
• avgifter med undantag för medlemsavgift för kortmedlem samt extrakort.

Ser inget om att ränta ska gå igång om man betalar för mycket...
 
Toppen