Senaste nytt

Amex har tagit bort betalkorten

En helt annan fråga, är det någon som vet om man även sänkt intjäningen för flygbiljetter hos SAS till 10 poäng per 100 SEK på det gamla betalkortet? Har än så länge bara haft andra köp men eftersom det varit en viktig källa till poäng för mig så är jag nyfiken.
Jag har förutsatt - och förutsätter - att det är oförändrat då det inte nämnts överhuvudtaget. Köpte en biljett idag, så ska ta en titt senare och bekräfta.
 
Tänk på att betala nya kortet i tid. Jag har alltid betalat efter löning dvs innan den sista (dvs 27-31) utan problem tidigare men nu betalade jag den 28/12 och förfallodag var 27/12. Det kostade mig 1000kr i ränta. Ändrade förfallodag till den sista med brytpunkt den 3:e.
 

seat56f

Medlem
Tänk på att betala nya kortet i tid. Jag har alltid betalat efter löning dvs innan den sista (dvs 27-31) utan problem tidigare men nu betalade jag den 28/12 och förfallodag var 27/12. Det kostade mig 1000kr i ränta. Ändrade förfallodag till den sista med brytpunkt den 3:e.

1000kr i ränta för en dag? Antingen har du väääldigt hög limit (och spend), eller räknar de med ränta för hela månaden om du missar med en dag? Verkar skumt...

Edit: 16% i ränta ger ca 1,25% per månad, och för att en dags ränta skulle uppgå till 1000kr bör skulden isf vara ca 2.5MSEK?
 

Niclas.J

Medlem
1000kr i ränta för en dag? Antingen har du väääldigt hög limit (och spend), eller räknar de med ränta för hela månaden om du missar med en dag? Verkar skumt...

Edit: 16% i ränta ger ca 1,25% per månad, och för att en dags ränta skulle uppgå till 1000kr bör skulden isf vara ca 2.5MSEK?

Amex använder en mycket ohederlig och oseriös metod för att beräkna ränta. Om din faktura är på t ex 10 000 kr, och du betalar in 9 999 kr innan förfallodatum, så debiteras ränta för hela beloppet efterföljande månad.

Nu har jag inga planer på att nyttja möjligheten till kredit, men av ren princip är det sådant som kan få mig att säga upp alla kort omgående om jag någon gång skulle skriva fel på en siffra eller liknande (och Amex inte ger efter).
 
Amex använder en mycket ohederlig och oseriös metod för att beräkna ränta. Om din faktura är på t ex 10 000 kr, och du betalar in 9 999 kr innan förfallodatum, så debiteras ränta för hela beloppet efterföljande månad.

Nu har jag inga planer på att nyttja möjligheten till kredit, men av ren princip är det sådant som kan få mig att säga upp alla kort omgående om jag någon gång skulle skriva fel på en siffra eller liknande (och Amex inte ger efter).
Gör inte Seb likadant med sas mc?
 

Niclas.J

Medlem
Gör inte Seb likadant med sas mc?

Möjligt, dock inte bättre för det.

Det tror jag de flesta kreditkort gör. Krediten är endast räntefri om man betalar skulden till fullo på förfallodatum. Annars betalar man ränta från dagen pengarna lånades.

Jag har haft flertalet olika kreditkort genom åren och aldrig varit med om det tidigare. För närvarande har jag t ex Nordea som inte gör det. Du betalar endast ränta på den delen av krediten du faktiskt utnyttjar, alltså skulden, vilket jag tycker är det enda rimliga.

Att kräva ränta på t ex 10 000 kr när skulden endast är 1 krona tycker jag är ohederligt oavsett vad villkoren säger.
 

seat56f

Medlem
Att kräva ränta på t ex 10 000 kr när skulden endast är 1 krona tycker jag är ohederligt oavsett vad villkoren säger.

De tar nog bara ränta för 1kr från den dag din betalning kommer in, men var det inte slutbetalt i tid kommer du få betala ränta för allt du köper fram till nästa förfallodatum. (Om de skulle ta ränta även på det inbetalade beloppet är det i strid med §36 konsumentkreditlagen.)

Dvs:
1 jan köp 5000kr
15 jan köp 5000kr
...
25 feb förfallodatum
25 feb inbetalt 9999kr.

Du kommer då få betala ränta för
5000kr 1-14 jan
10000kr 15 jan-25 feb
1kr 26 feb och framåt tills det är betalt.

Men i exemplet har du dessutom brutit villkoren för räntefriheten, så även ev. köp i februari börjar helt plötsligt kosta ränta direkt från köpet. Du kan dock få stopp på även den räntan genom att omedelbart betala in motsvarande belopp.
 
Jag har haft flertalet olika kreditkort genom åren och aldrig varit med om det tidigare. För närvarande har jag t ex Nordea som inte gör det. Du betalar endast ränta på den delen av krediten du faktiskt utnyttjar, alltså skulden, vilket jag tycker är det enda rimliga.

Att kräva ränta på t ex 10 000 kr när skulden endast är 1 krona tycker jag är ohederligt oavsett vad villkoren säger.

Jag vet inte hur Nordea räknar, det finns säkert olika sätt. Men det stämmer ju inte riktigt som du säger att skulden endast är 1kr, den är 10000kr under en första period, och sen 1kr i en efterföljande period.

Exempelvis, man lånar 10000kr den 1:a i månaden, och ska betala skulden den 30:e. Om man gör det, blir dessa 30 dagar räntefria (0% ränta).

Men om man inte betalar skulden i sin helhet, så är den inte räntefri. Då räknas ränta från det att man lånade pengarna, till att de betalats tillbaka. Om man betalar 9999kr efter 30 dagar så räknas räntan på detta, plus ränta på 1kr i t.ex 60 dagar.
 
Toppen