Amex har tagit bort betalkorten

Diskussion i 'Kreditkort' startad av Rasmus_Gullberg, 18 April 2018.

Tags:
  1. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det gör man fortfarande på många ställen i världen. Även om vi i Sverige kommit långt med betalterminaler är verkligheten en helt annan på många ställen.

2. Jag tror snarare att det refererades till prestige mot handlaren. Typ i form av att vissa kort signalerar hög inkomst och därför större köpkraft, vilket i sin tur kan leda till bättre service.

3. Remington Steele

Remington Steele Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jadå. När jag står i kön på ICA och Systembolaget brukar jag titta vilket kort den framför har av ren nyfikenhet. Inte sett många alls med SAS MC, AMEX eller DINERS. Brukar bara se tråkiga bankkort fr SEB, Nordea och Handelsbanken.

Osten, Fidde, Ludvig Skalme och 1 annan gillar detta.
  4. Delayed

Delayed Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Fast hur ofta lägger handlaren märke till vilket kort man har?

Fast som @agehall skriver det är nog lite skillnad om man handlar mjölk på Ica eller betalar handpenningen på en Learjet i XYZ-land...

Lite kuriosa kring "hur långt Sverige har kommit kring betalterminaler". Jag var länge en rabiat motståndare mot PIN-koder på kort och skrev alltid under i stället. Det var i Ungern jag fick ge upp för det var det första landet jag upplevde att det krävdes PIN och inte dög med underskrift. I Sverige hade jag då aldrig upplevt det. Vet faktiskt inte hur det är idag. Jag har som sagt gett upp...

5. Det finns säkert många tillfällen men det tydligaste jag kommer på just nu, som är relaterat till resor, är när du checkar in på hotellet och registrerar ditt kort i receptionen.

6. Delayed

Delayed Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    På "okända, tveksamma" ställen brukar jag ofta fråga om de tar Diners/Amex istället för att slösa tid på att testa. Oftast möts jag av en fågelholksblick och ett svar av typen "ingen aning, testa" eller i värsta fall "klart vi tar kort"...

Sen kan jag förundras över folks kärlek till att betala med bankkort men den diskussionen blir än mer OT än jag redan drivit. :oops:

7. Remington Steele

Remington Steele Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja precis. Finns inte logo på korten som accepterar brukar jag också fråga, DINERS (som jag knappt använder nuförtiden) har 9/10 ingen aning om vad det ens är... T.o.m i USA när jag skulle köpa biljetter till Hancock Tower så reagerade kassakillen på kortet och sa att DINERS är "rare and cool"...

Mr Basic, Fidde, Lounge Lizard och 4 andra gillar detta.
  8. Bankiren

Bankiren Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag frågar alltid. De flesta gångerna stämmer ju inte skyltarna. Ett exempel: ett McDonalds i närheten av mig tar enligt skylten vid drive-in enbart Visa & MasterCard, men det är inga problem att betala med AmEx. :D

Rasmus_Gullberg gillar detta.
  9. Rasmus_Gullberg

Rasmus_Gullberg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Samma hos min lokala Volvohandlare, jag har under flera års tid alltid betalat med Amex trots att det står en stor skylt precis bredvid kortterminalen, där det står att de inte tar Amex...

10. Homer

Homer Medlem

Precis, det är just sådana kort som Svensson viftar med i ICA, Coop, Systembolags och andra liknande köer.

Pedram Sardari gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!