Jag tänker precis som du och det var också ett tungt argument när jag tidigare idag tog upp en god halvtimme med en av kundtjänstmedarbetarna för att sakligt framföra kritiken. Jag kan ha viss förståelse för att en produkt förändras, utvecklas och även försämras. Men när det sker förändringar som är negativa så får man nog vackert kommunicera dessa lika väl som man annonserar förbättringar. Att smyga igenom en sådan här grej, under radarn, det ger inget pålitligt intryck.Vet inte om det kanske är jag som har kola i skallen, men satt just och funderade på vad det spelar för roll, för Amex, vilket kort jag använder (om jag har flera)?
Rätta mig om jag har fel, men handlaren betalar väl samma procentsats/avgift oavsett Amex-kort?
För Amex borde det därför inte spela någon roll - så länge vi betalar årsavgifterna för korten och betalar köpen med ett Amex - så får Amex in lika mycket pengar oavsett. Därmed borde det heller inte spela någon roll vilka försäkringsvillkor man tillämpar, Amex har ju fått betalt till fullo.
Eller tänker jag galet?
Nyss lagt på luren efter ett samtal med kundtjänst.
"Anledningen att vi inte har informerat om detta är för att det aldrig stått i villkoren att högsta kortet gäller. Det har helt enkelt varit en s.k. 'Goodwill' från Solid:s sida."
Vet inte om det kanske är jag som har kola i skallen, men satt just och funderade på vad det spelar för roll, för Amex, vilket kort jag använder (om jag har flera)?
Rätta mig om jag har fel, men handlaren betalar väl samma procentsats/avgift oavsett Amex-kort?
För Amex borde det därför inte spela någon roll - så länge vi betalar årsavgifterna för korten och betalar köpen med ett Amex - så får Amex in lika mycket pengar oavsett. Därmed borde det heller inte spela någon roll vilka försäkringsvillkor man tillämpar, Amex har ju fått betalt till fullo.
Eller tänker jag galet?
Eurobonuspoäng kanske är dyrare för Amex än Membership Rewards-poäng?
Kan du inte fråga dem varför de gör den här förändringen?Har nu fått skriftligt svar från AmEx i ärendet enligt följande:
”Det stämmer att i framtiden så kommer den reseförsäkringen som är kopplat till det kortet resan är betald med att gälla.
Anledningen till att vi inte har informerat våra kunder om detta har att göra med att i våra medlemsvilkor står det att man är täckt av den reseförsäkringen som är kopplat till det kortet du betalat resan med.
Vi har inte varit så hårda med detta och istället låtit våra kunder ta del av den högsta försäkringen man har med oss oavsett vilket kort man betalat resan med, detta kommer dock inte vara fallet längre.
Resor som redan är bokade sedan tidigare kommer givitvis vara täckta av den högsta reseförsäkringen som kunderna besitter.
Du behöver alltså inte göra några ändringar på de resor som du redan betalt då du kommer vara skyddad av den högsta reseförsäkringen.”
Tråkig förändring till det sämre, dock skönt att gjorda bokningar gäller enligt gamla policyn.
Har nu fått skriftligt svar från AmEx i ärendet enligt följande:
”Det stämmer att i framtiden så kommer den reseförsäkringen som är kopplat till det kortet resan är betald med att gälla.
Anledningen till att vi inte har informerat våra kunder om detta har att göra med att i våra medlemsvilkor står det att man är täckt av den reseförsäkringen som är kopplat till det kortet du betalat resan med.
Vi har inte varit så hårda med detta och istället låtit våra kunder ta del av den högsta försäkringen man har med oss oavsett vilket kort man betalat resan med, detta kommer dock inte vara fallet längre.
Resor som redan är bokade sedan tidigare kommer givitvis vara täckta av den högsta reseförsäkringen som kunderna besitter.
Du behöver alltså inte göra några ändringar på de resor som du redan betalt då du kommer vara skyddad av den högsta reseförsäkringen.”
Tråkig förändring till det sämre, dock skönt att gjorda bokningar gäller enligt gamla policyn.
Gällde inte för mig med gamla villkor.... jag mötte en stenvägg, fick bara ersättning enligt kortet betalt med....0