Senaste nytt

Amex försäkringsvillkor

Fidde

Medlem
Suck... :( Får väl göra mina åsikter kända och sen fundera på om Elite-kortet är värt pengarna eller om det blir till att säga upp det och köra enbart Platinum istället. Att rösta med plånboken borde ju rimligtvis vara den mest effektiva feedbacken.
 

Niclas.J

Medlem
Vet inte om det kanske är jag som har kola i skallen, men satt just och funderade på vad det spelar för roll, för Amex, vilket kort jag använder (om jag har flera)?
Rätta mig om jag har fel, men handlaren betalar väl samma procentsats/avgift oavsett Amex-kort?

För Amex borde det därför inte spela någon roll - så länge vi betalar årsavgifterna för korten och betalar köpen med ett Amex - så får Amex in lika mycket pengar oavsett. Därmed borde det heller inte spela någon roll vilka försäkringsvillkor man tillämpar, Amex har ju fått betalt till fullo.

Eller tänker jag galet?
 

Berglund

Medlem
Vet inte om det kanske är jag som har kola i skallen, men satt just och funderade på vad det spelar för roll, för Amex, vilket kort jag använder (om jag har flera)?
Rätta mig om jag har fel, men handlaren betalar väl samma procentsats/avgift oavsett Amex-kort?

För Amex borde det därför inte spela någon roll - så länge vi betalar årsavgifterna för korten och betalar köpen med ett Amex - så får Amex in lika mycket pengar oavsett. Därmed borde det heller inte spela någon roll vilka försäkringsvillkor man tillämpar, Amex har ju fått betalt till fullo.

Eller tänker jag galet?
Jag tänker precis som du och det var också ett tungt argument när jag tidigare idag tog upp en god halvtimme med en av kundtjänstmedarbetarna för att sakligt framföra kritiken. Jag kan ha viss förståelse för att en produkt förändras, utvecklas och även försämras. Men när det sker förändringar som är negativa så får man nog vackert kommunicera dessa lika väl som man annonserar förbättringar. Att smyga igenom en sådan här grej, under radarn, det ger inget pålitligt intryck.
 

McClane

Ny medlem
Nyss lagt på luren efter ett samtal med kundtjänst.
"Anledningen att vi inte har informerat om detta är för att det aldrig stått i villkoren att högsta kortet gäller. Det har helt enkelt varit en s.k. 'Goodwill' från Solid:s sida."

Låter ju helt galet om de inte haft ett tydligt avtal med sin försäkringsgivare Solid, där det är specificerat under vilka förhållanden som American Express som försäkringstagare och sin tur deras kunder har rätt till ersättning.

Faktiskt oerhört dåligt att sätta sina kunder i en situation där man tydligt skrivit ut en sak i förköpsinformation gällande sina försäkringar och sedan ändra detta utan ett enda ord. Vad händer med de som nu åker iväg på resa i tron om att de är försäkrade och sedan får kalla handen av Solid? Det kan ju handla om oerhörda belopp som inte kommer täckas av försäkring om det värsta skulle hända och man behöver avancerad sjukvård utomlands.

Det minsta man kan begära är ju ett tydligt datum satt för när gjorda resebokningar inte längre omfattas av denna så kallade "Goodwill".
 

benson

Medlem
Vet inte om det kanske är jag som har kola i skallen, men satt just och funderade på vad det spelar för roll, för Amex, vilket kort jag använder (om jag har flera)?
Rätta mig om jag har fel, men handlaren betalar väl samma procentsats/avgift oavsett Amex-kort?

För Amex borde det därför inte spela någon roll - så länge vi betalar årsavgifterna för korten och betalar köpen med ett Amex - så får Amex in lika mycket pengar oavsett. Därmed borde det heller inte spela någon roll vilka försäkringsvillkor man tillämpar, Amex har ju fått betalt till fullo.

Eller tänker jag galet?

Eurobonuspoäng kanske är dyrare för Amex än Membership Rewards-poäng?
 
Eurobonuspoäng kanske är dyrare för Amex än Membership Rewards-poäng?

Det kan ligga något i det, givet den stora skillnaden i utväxling, i alla fall vid köp i SEK (20 EB-poäng / 100 kr för Elite, endast 8 EB-poäng / 100 kr för Platinum). Å andra sidan, har man både Elite och Platinum betalar man full försäkringspremie för två försäkringar som överlappar i hög grad, vilket jag spontant tycker borde vara en betydligt större intäkt för Amex/Solid än skillnaden i kostnad för poängen.

Resultatet av den här förändringen blir väl att de allra flesta behåller det billigare Elite-kortet, Amex får betala precis lika mycket (eller lite mer) för EB-poängen, och tappar en årsavgift på 6000 kr...
 
Har nu fått skriftligt svar från AmEx i ärendet enligt följande:

”Det stämmer att i framtiden så kommer den reseförsäkringen som är kopplat till det kortet resan är betald med att gälla.

Anledningen till att vi inte har informerat våra kunder om detta har att göra med att i våra medlemsvilkor står det att man är täckt av den reseförsäkringen som är kopplat till det kortet du betalat resan med.

Vi har inte varit så hårda med detta och istället låtit våra kunder ta del av den högsta försäkringen man har med oss oavsett vilket kort man betalat resan med, detta kommer dock inte vara fallet längre.

Resor som redan är bokade sedan tidigare kommer givitvis vara täckta av den högsta reseförsäkringen som kunderna besitter.

Du behöver alltså inte göra några ändringar på de resor som du redan betalt då du kommer vara skyddad av den högsta reseförsäkringen.”

Tråkig förändring till det sämre, dock skönt att gjorda bokningar gäller enligt gamla policyn.
 

Meazza

Medlem
Har nu fått skriftligt svar från AmEx i ärendet enligt följande:

”Det stämmer att i framtiden så kommer den reseförsäkringen som är kopplat till det kortet resan är betald med att gälla.

Anledningen till att vi inte har informerat våra kunder om detta har att göra med att i våra medlemsvilkor står det att man är täckt av den reseförsäkringen som är kopplat till det kortet du betalat resan med.

Vi har inte varit så hårda med detta och istället låtit våra kunder ta del av den högsta försäkringen man har med oss oavsett vilket kort man betalat resan med, detta kommer dock inte vara fallet längre.

Resor som redan är bokade sedan tidigare kommer givitvis vara täckta av den högsta reseförsäkringen som kunderna besitter.

Du behöver alltså inte göra några ändringar på de resor som du redan betalt då du kommer vara skyddad av den högsta reseförsäkringen.”

Tråkig förändring till det sämre, dock skönt att gjorda bokningar gäller enligt gamla policyn.
Kan du inte fråga dem varför de gör den här förändringen?
 

Silverfux

Medlem
Har nu fått skriftligt svar från AmEx i ärendet enligt följande:

”Det stämmer att i framtiden så kommer den reseförsäkringen som är kopplat till det kortet resan är betald med att gälla.

Anledningen till att vi inte har informerat våra kunder om detta har att göra med att i våra medlemsvilkor står det att man är täckt av den reseförsäkringen som är kopplat till det kortet du betalat resan med.

Vi har inte varit så hårda med detta och istället låtit våra kunder ta del av den högsta försäkringen man har med oss oavsett vilket kort man betalat resan med, detta kommer dock inte vara fallet längre.

Resor som redan är bokade sedan tidigare kommer givitvis vara täckta av den högsta reseförsäkringen som kunderna besitter.

Du behöver alltså inte göra några ändringar på de resor som du redan betalt då du kommer vara skyddad av den högsta reseförsäkringen.”

Tråkig förändring till det sämre, dock skönt att gjorda bokningar gäller enligt gamla policyn.

Gällde inte för mig med gamla villkor.... jag mötte en stenvägg, fick bara ersättning enligt kortet betalt med....0
 
Gällde inte för mig med gamla villkor.... jag mötte en stenvägg, fick bara ersättning enligt kortet betalt med....0

Jag har fått två olika besked. Amex säger att de kommer hedra den tidigare skrivelsen för tidigare bokade resor. Solid är tvärklara på att det är ett absolut nej. Ingetdera skriftligt ännu.

Just nu litar jag inte ett dugg på min Amexförsäkring. Det är nästan så att jag hoppas på en skada så man kan driva ett fall. Försäkringsavtalslagen är hård, och min tolkning är att vad Amex försöker med nu, att ha villkor som motsäger förköpsinformation och marknadsföringmaterial, är explicit ogiltigt.
 
Toppen