Senaste nytt

Amex försäkringsvillkor

Berglund

Medlem
Det är väl i och för sig riktigt att det inte har stått i försäkringsvillkoren, där har det "alltid" stått att man måste ha betalat minst 75% av resan med Kortet för att försäkringen skall gälla. Uttrycket "Kortet" har också definierats i början som just det aktuella kortet.

Däremot vill jag minnas att det stod på Amex egen hemsida, att det är det högsta/bästa kortets reseförsäkring som gäller?! Samt att ett antal härifrån ställt den direkta frågan till Amex kundtjänst och fått bekräftat via epost att det förhåller sig just så.

Jag har också ringt in idag och uttryckt skarpa klagomål kring det här.
 
Däremot vill jag minnas att det stod på Amex egen hemsida, att det är det högsta/bästa kortets reseförsäkring som gäller?! Samt att ett antal härifrån ställt den direkta frågan till Amex kundtjänst och fått bekräftat via epost att det förhåller sig just så.

Du minns helt riktigt. När jag påpekade för Amex att villkor som motsägs av förköpsinformation troligtvis är ogiltiga, så hade kundtjänsttjejen ett långt samtal med sin chef, och återkom med beskedet att för redan bokade resor, gäller den gamla tolkningen.

Jag kommer dock ändå se om jag kan avboka/boka om lite flyg eller hotell på redan bokade resor så att jag får in allting på ett av korten. Framöver måste jag ta en allvarlig funderare på om det verkligen är värt att ha ett Platinum endast för förmånerna exklusive försäkring, om man inte vågar använda det för att betala någonting utomlands...
 
Du minns helt riktigt. När jag påpekade för Amex att villkor som motsägs av förköpsinformation troligtvis är ogiltiga, så hade kundtjänsttjejen ett långt samtal med sin chef, och återkom med beskedet att för redan bokade resor, gäller den gamla tolkningen.
Skönt att vi är några som har reagerat på detta och framfört kritik till dem.
Det var ett positivt svar du fick @Jane Insane över telefon och jag hoppas få samma på mitt mail till dem, jag tänker att det är ett svar man vill ha skriftligt på.
 
Last edited:

Kimmen00

Medlem
Pratade nyss med Amex om detta då jag tänkte säga upp mitt premium då målet med 150k-voucher är uppnådd och har kvar Elitekortet.. men se då sa hon att då gäller inte försäkringen med Elitekortet utan det är det kort man betalat med som gäller. Det var nytt för dem själva och vi hade en lång diskussion rörande detta. Dessutom bekräftade hon vad som skrivits ovan att inte den "högsta" försäkringen gäller utan den försäkring gäller är den som är på det kortet som man köpt resan med. Allt detta var nytt och verkar inte helt utkommunicerat.

Jag beslutade att behålla premiumkortet till efter resan...
 

Kimmen00

Medlem
Du minns helt riktigt. När jag påpekade för Amex att villkor som motsägs av förköpsinformation troligtvis är ogiltiga, så hade kundtjänsttjejen ett långt samtal med sin chef, och återkom med beskedet att för redan bokade resor, gäller den gamla tolkningen.

Jag kommer dock ändå se om jag kan avboka/boka om lite flyg eller hotell på redan bokade resor så att jag får in allting på ett av korten. Framöver måste jag ta en allvarlig funderare på om det verkligen är värt att ha ett Platinum endast för förmånerna exklusive försäkring, om man inte vågar använda det för att betala någonting utomlands...
Det är väl i och för sig riktigt att det inte har stått i försäkringsvillkoren, där har det "alltid" stått att man måste ha betalat minst 75% av resan med Kortet för att försäkringen skall gälla. Uttrycket "Kortet" har också definierats i början som just det aktuella kortet.

Däremot vill jag minnas att det stod på Amex egen hemsida, att det är det högsta/bästa kortets reseförsäkring som gäller?! Samt att ett antal härifrån ställt den direkta frågan till Amex kundtjänst och fått bekräftat via epost att det förhåller sig just så.

Jag har också ringt in idag och uttryckt skarpa klagomål kring det här.

Ja det har både stått samt bekräftats flertal ggr fråm Amex kundtjänst. En ganska så rutten försämring faktiskt.
 

Niclas.J

Medlem
Se sparad skärmdump från den 16 juni 2018.

I dagsläget står det istället så här på hemsidan:
"Du behöver ha betalat din resa med ett American Express-kort. Om du har flera American Express-kort så är det reseförsäkringen på det kortet som du betalar resan med vars reseförsäkring som gäller."
 

Attachments

  • Skärmavbild 2018-06-16 kl. 12.10.34.png
    Skärmavbild 2018-06-16 kl. 12.10.34.png
    295,3 KB · Visningar: 326
Jag kommer ringa och säga upp mitt platinum imorgon då jag egentligen endast haft kortet för är den bättre försäkringen, samt att det har varit okey att ta spenden på premium/elite men ändå vara täckt. Lounger har varit ett extra plus eftersom kortet ändå kostar 6000. Utan denna förmån (bästa försäkring gäller) så tycker jag inte kortet är värt sin kostnad, eftersom jag är mer intresserad av att nå så många 2-4-1 som möjligt och då är både flygresor, hotell och hyrbilar en stor bidragande faktor.

Trist.
 
Se sparad skärmdump från den 16 juni 2018.

I dagsläget står det istället så här på hemsidan:
"Du behöver ha betalat din resa med ett American Express-kort. Om du har flera American Express-kort så är det reseförsäkringen på det kortet som du betalar resan med vars reseförsäkring som gäller."

Perfekt att ha en skärmdump på den tidigare policyn att kunna hänvisa till.
 

Tonton

Medlem
oj, blir ett samtal till Amex imorgon för att uttrycka min besvikelse över detta - Blir även att högst troligen säga upp kortet.
 
Toppen