Senaste nytt

Amex försäkringsvillkor

micke99

Medlem
Verkar ju dumt? Det utökade reseskyddet är ett bra tillägg till liten peng. Det kan du lägga till när som helst.

Ja det kanske man skulle lägga till, har väl kanske trott att det extra finns i Platinum försäkringen, får nog ta och läsa lite på exakt vad som ingår i Platinum resp. hemförsäkringen och sen utvärdera om det behövs ett utökat reseskydd.

Tack för era svar.
 

adhoc76

Medlem
Jag tänker väl så @micke99 att själva essensen av tråden är att det inte är helt glasklara villkor när Amex försäkring gäller. Tråden handlar om alltifrån definitionen av resa till när villkoret om 75% betalning är uppfyllt osv. Med tanke på att tillägget hos LF enligt min mening är prisvärt så är det bra att ha den i botten och sen ha Amex (som har bättre ersättningar när den väl är tillämplig) ovanpå.
 

Tonton

Medlem
Jag tänker väl så @micke99 att själva essensen av tråden är att det inte är helt glasklara villkor när Amex försäkring gäller. Tråden handlar om alltifrån definitionen av resa till när villkoret om 75% betalning är uppfyllt osv. Med tanke på att tillägget hos LF enligt min mening är prisvärt så är det bra att ha den i botten och sen ha Amex (som har bättre ersättningar när den väl är tillämplig) ovanpå.

Exakt så tänker jag också! För mig kostade tillägget 800kr - vilket jag får säga är en försumbar del av det jag lägger på resor under året. Verkligen värt enligt mig! :)

Jag kör Amex Platinum och LF utökatreskydd. På så sätt känner jag att jag är så täckt jag kan bli, i princip. Har som sagt använt båda, och det har fungerat bra. Ingen självrisk för något av det jag har råkat ut för.


LF Utökat resskydd täcker följande:

Försäkringen kompletterar din hemförsäkring och gäller i hela världen under de första 45 dagarna när du är på resa. Den gäller för obegränsat antal resor under ett år för dig och din familj.

Avbeställningsskydd
Avbeställningsskyddet gäller om du måste avboka din resa därför att du, din medresenär, nära anhörig eller person du skulle besöka på resan drabbas av akut sjukdom, olycksfall eller dödsfall.
Högsta ersättningsbelopp är 45 000 kronor per person och resa, sammanlagt högst 75 000 kronor per resa och medförsäkrad familj.

Ersättningsresa
Du får en ersättningsresa om du eller din medresenär på grund av akut sjukdom eller olycksfall blir intagen på sjukhus, ordineras vila under mer än halva restiden eller måste resa hem och därför inte kan utnyttja resan som planerat.

Försening
Du får 1 000 kronor om du blir försenad mer än 8 timmar på grund av att flyget eller tåget blir försenat eller inställt under din påbörjade resa. Efter 36 timmars försening kan du få ytterligare 2 000 kronor.
Blir ditt bagage försenat mer än åtta timmar på utresan får du 1 000 kronor och efter 36 timmar ytterligare 1 000 kronor.

Resestartskydd
Om du inte hinner med en på förhand bokad och betald utresa eller hemresa på grund av en plötslig och oförutsedd händelse får du ersättning för merkostnader som uppstår för att ansluta till resan. Alternativt betalar vi dina merkostnader för hemresa och reseavbrott.
Högsta ersättning för merkostnader är 15 000 kronor per person, medräknat den ersättning du kan få genom grundskyddet.

Reseavbrott
Om du måste åka hem för att du, din medresenär eller nära anhörig drabbats av akut sjukdom, olycksfall eller dödsfall får du ersättning för de dagar du inte kunnat utnyttja resan.
Reseavbrott ersätts för längst 45 dagar och med högst 1 000 kronor per person och dag, medräknat den ersättning du kan få genom grundskyddet.

Outnyttjad aktivitet
Du får ersättning om du inte kan utnyttja en bokad och betald fysisk aktivitet, t ex dykkurs, liftkort eller greenfee, under resan på grund av att du drabbats av akut sjukdom eller olycksfall.
Ersättning lämnas med dagsandelar av aktivitetens pris, högst 1 000 kr per dag och person och i längst
10 dagar.

Höjt belopp för pengar
Högsta ersättningsbeloppet för pengar är höjt till 10 000 kr om ni är flera i familjen som är med på resan.
 

FrontX

Medlem
Råkade ut för en skada på min hyrbil under Sverigeresa förra veckan. Bilen är betald med Platinum, boendet skedde gratis hos släktingar förutom en natt som var förbokad på hotell (det var iofs boendet hos släktingarna också) men den förbokade hotellnatten var vi tvugna att avboka pga sjukdom, och körde hem istället. Vad tror ni, kommer jag få nobben när jag ansöker om ersättning för skadan pga att vi inte bott på hotellet?
 
Råkade ut för en skada på min hyrbil under Sverigeresa förra veckan. Bilen är betald med Platinum, boendet skedde gratis hos släktingar förutom en natt som var förbokad på hotell (det var iofs boendet hos släktingarna också) men den förbokade hotellnatten var vi tvugna att avboka pga sjukdom, och körde hem istället. Vad tror ni, kommer jag få nobben när jag ansöker om ersättning för skadan pga att vi inte bott på hotellet?

Den borde gälla, åtminstone förutsatt att ni har några konkreta bevis på sjukdomen (intyg, besök hos läkare mm). En reseförsäkring som inte gäller om man måste avbryta resan pga sjukdom är inte riktigt rimlig, så skulle vart alla fall jag argumentera mot Amex. Om ni hade haft kostnader associerad med att ni fått avbryta resan hade dessa täckts.

För framtiden är det alltid bra att kontakta försäkringsbolaget så snart något händer, dels för att direkt få info ifall det är något ni behöver göra för att hålla försäkringen giltig, och dels för att det då finns en notering hos dem att sjukdomen som hindrade er från att bo er bokade natt på hotell inträffade före skadan på bilen (som jag antar skedde på hemresan?)
 

Joje_66

Medlem
Fick lite problem på senaste resan då hotellet som skulle ta Amex slutat med det.

Flyg betalt med Amex SAS Premium, Hyrbil bokad på Platinum (betalning i efterhand).

Ringde Amex och blev kopplad till en trevlig kille på försäkringsbolaget som sa att det skulle gå bra men det kunde vara bra att få någon typ av intyg från hotellet. Passade på att fråga lite om vad som måste betalas med Amex för att försäkringen ska gälla. Han lät helt oförstående och förvirrad när jag drog upp saker som utfärder, lokaltrafik, inträden o.s.v. verkade helt främmande och han kunde knappt få fram ett svar men sa att är flyget och hotellet betalda med kortet eller som nu hyrbil och hotellet inte gick att betala så "ska" det vara okej....

Alltså inte glasklara besked men allt lät som villkoren hos andra reseförsäkringar (eller bättre).
 
Fick lite problem på senaste resan då hotellet som skulle ta Amex slutat med det.

Flyg betalt med Amex SAS Premium, Hyrbil bokad på Platinum (betalning i efterhand).

Ringde Amex och blev kopplad till en trevlig kille på försäkringsbolaget som sa att det skulle gå bra men det kunde vara bra att få någon typ av intyg från hotellet. Passade på att fråga lite om vad som måste betalas med Amex för att försäkringen ska gälla. Han lät helt oförstående och förvirrad när jag drog upp saker som utfärder, lokaltrafik, inträden o.s.v. verkade helt främmande och han kunde knappt få fram ett svar men sa att är flyget och hotellet betalda med kortet eller som nu hyrbil och hotellet inte gick att betala så "ska" det vara okej....

Alltså inte glasklara besked men allt lät som villkoren hos andra reseförsäkringar (eller bättre).
Men vad sa han om att du betalat flyget med premium? Förut var det ju ok att 75 procent av totalkostnaderna var betalda med något Amex, men sen ändrade de till att det skulle vara platinum. Vad sa han nu?
 

Joje_66

Medlem
Men vad sa han om att du betalat flyget med premium? Förut var det ju ok att 75 procent av totalkostnaderna var betalda med något Amex, men sen ändrade de till att det skulle vara platinum. Vad sa han nu?

Frågade inte specifikt nu då jag senast fick mycket klart besked att det gällde 75% med valfritt Amex men att de ändrat så att försäkringen på varje del av resan är den som ingår i just det kort man betalat den delen med mot att man innan fick den bästa försäkringen för alla delar av resan.

Amex är ett under av otydlighet och dålig kommunikation! Hur f-n ska någon veta vad som egentligen gäller innan det är för sent :(
 

Valley

Medlem
Råkade ut för en skada på min hyrbil under Sverigeresa förra veckan. Bilen är betald med Platinum, boendet skedde gratis hos släktingar förutom en natt som var förbokad på hotell (det var iofs boendet hos släktingarna också) men den förbokade hotellnatten var vi tvugna att avboka pga sjukdom, och körde hem istället. Vad tror ni, kommer jag få nobben när jag ansöker om ersättning för skadan pga att vi inte bott på hotellet?

Skulle tro det gäller. Väldigt likt ett case jag haft där jag dock körde egen bil.
Var inga problem med att A'x inte skulle ta det hela
 
Toppen