Senaste nytt

Amex försäkringsvillkor

drW

Medlem
Vi bokade långt före varsel så försäkringen gäller för oss. Det jag tycker är lite oklart är vad som ersätts, men jag är kanske lite semesterseg. Ersätts man max med 2000kr per försäkrad vid inställd hemresa?
Vad kan man använda summan till? SAS ersätter bara hotell upp till 250€ natten. Räcker ju inte till bra hotell i storstad ;)
Min fråga ovan kvarstår. Har haft lite svårt att ringa amex på vettiga tider. Tycker det är lite svårbegripligt just vad häller inställt på hemresa.
 

drW

Medlem
Nu är flighten hem inställd och jag försökte ringa AMEX. Missade tidsskillnaden och Svenska kontoret stängt. Det jag undrar är om amex ersätter det som Sas inte gör dvs kostnad över 250€? Förseningen blir bara ett dygn
 

taxvalp

Medlem
Nu är flighten hem inställd och jag försökte ringa AMEX. Missade tidsskillnaden och Svenska kontoret stängt. Det jag undrar är om amex ersätter det som Sas inte gör dvs kostnad över 250€? Förseningen blir bara ett dygn

Jag har fått ersättning både från SAS och Amex på samma försening (dock olika kvitton - att skicka in samma till båda är ju bedrägeri) så 2000 kr per person samt 250 euro från SAS borde täcka en dags omkostnader för två personer.
 

Tonton

Medlem
Gäller det även kopplade guld? Har inte plockat ut något sådant än men kan vara aktuellt snart.

Ja.

Nu är flighten hem inställd och jag försökte ringa AMEX. Missade tidsskillnaden och Svenska kontoret stängt. Det jag undrar är om amex ersätter det som Sas inte gör dvs kostnad över 250€? Förseningen blir bara ett dygn

citat från SAS hemsida från delen "Om din flygning är inställd" - rekommenderas förresten ;)
"Om du blir försenad och behöver övernattning, kommer personalen på flygplatsen att göra sitt bästa för att hjälpa dig. Med tanke på antalet berörda passagerare kan det emellertid ta tid. Om så är fallet ber vi dig att själv boka ett hotellrum, så ersätter vi dig i efterhand mot uppvisande av kvitton. Vi ersätter dig för övernattning på mellanklasshotell upp till 250 Euro/natt och rum. Om beloppet överstiger detta, kommer vi att göra en bedömning i det enskilda fallet och ersätta upp till rimligt belopp."

SAS ersätter alltså mer än 250 Euro/natt och rum om det är rimligt/skäligt.

Tillbaka till Amex, som jag tipsade om tidigare - läs försäkringsvillkoren.

Sidan 7, rubrik "Förseningsskydd, Punkt 2.B --> "Försäkrad ersätts med upp till 2 000 kronor per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi före aviserad avgångstid i följande fall: Försening, inställning eller överbokning: Försäkrads flyg, tåg eller fartyg är försenat, inställt eller överbokat och inget alternativ finns tillgängligt inom 4 timmar före den aviserade avgångstiden" Några rader ovanför det så står det följande "Uppvisande av samtliga originalkvitton krävs vid ersättningsanspråk"

Min tolkning, både av försäkringsvillkoren i print, men också praktisk erfarenhet av att använda platinumförsäkringen, är att det inte är några problem att göra så. Det viktiga är att du är ärlig och nämner till Amex att SAS har täckt X Euro av kostnaden redan.
 
  • Gilla
Reactions: drW

uprof

Medlem
AMEX kräver ju att 75% av resans pris ska vara betalt med kortet för att försäkringen skall gälla. Vet någon hur de räknar om man åker på en award flight och endast betalat flygskatten med kortet. Är det kört då eller räknas det rent av som 100%?
 

Gus

Medlem
AMEX kräver ju att 75% av resans pris ska vara betalt med kortet för att försäkringen skall gälla. Vet någon hur de räknar om man åker på en award flight och endast betalat flygskatten med kortet. Är det kört då eller räknas det rent av som 100%?
Räknas som 100 %.
 
AMEX kräver ju att 75% av resans pris ska vara betalt med kortet för att försäkringen skall gälla. Vet någon hur de räknar om man åker på en award flight och endast betalat flygskatten med kortet. Är det kört då eller räknas det rent av som 100%?
För SAS-Amex-korten är skrivningen att 75% ska betalas med kortet eller Eurobonuspoäng. För Amex Platinum (och Gold, antar jag) gäller att 75% ska betalas med kortet eller Membership Rewards-poäng.

Jag har aldrig fått klart för mig hur Amex skulle värdera Eurobonus-poäng, men gissningsvis är nog runt 10 öre/poäng rimligt.

Med andra ord: Om du åker på en reward-resa i Business Class för 100 000 poäng + 500 kr i skatter, och sedan bor en natt på hotell för säg 3 000 kr som du betalar med något annat kort, skulle det förmodligen bli.

Amex Elite:
Resans totala kostnader: 500 kr + (100 000 * 0.1) + 3 000 kr = 13 500 kr
Betalt med Amex: 500 kr + (100 000 * 0.1) = 10 500 kr
Betalt på annat vis: 3 000 kr
78% betalt med kortet, försäkringen gäller

Amex Platinum:
Resans totala kostnader: 500 kr + 3 000 kr = 3 500 kr
Betalt med Amex: 500 kr
Betalt på annat vis: 3 000 kr
14% betalt med kortet, försäkringen gäller inte

Det är i alla fall så jag tolkar det.
 

drW

Medlem
För SAS-Amex-korten är skrivningen att 75% ska betalas med kortet eller Eurobonuspoäng. För Amex Platinum (och Gold, antar jag) gäller att 75% ska betalas med kortet eller Membership Rewards-poäng.

Jag har aldrig fått klart för mig hur Amex skulle värdera Eurobonus-poäng, men gissningsvis är nog runt 10 öre/poäng rimligt.

Med andra ord: Om du åker på en reward-resa i Business Class för 100 000 poäng + 500 kr i skatter, och sedan bor en natt på hotell för säg 3 000 kr som du betalar med något annat kort, skulle det förmodligen bli.

Amex Elite:
Resans totala kostnader: 500 kr + (100 000 * 0.1) + 3 000 kr = 13 500 kr
Betalt med Amex: 500 kr + (100 000 * 0.1) = 10 500 kr
Betalt på annat vis: 3 000 kr
78% betalt med kortet, försäkringen gäller

Amex Platinum:
Resans totala kostnader: 500 kr + 3 000 kr = 3 500 kr
Betalt med Amex: 500 kr
Betalt på annat vis: 3 000 kr
14% betalt med kortet, försäkringen gäller inte

Det är i alla fall så jag tolkar det.
Det här måste redas ut. Om detta stämmer blir ju platinum betydligt sämre.
 
Det här måste redas ut. Om detta stämmer blir ju platinum betydligt sämre.

För att vara tydlig: Vad som är oklart är exakt hur Amex värderar Eurobonuspoäng. Det är helt klart att resor bokade med eurobonuspoäng INTE räknas till den del av resans kostnader som betalats med Platinum-kortet (att man får tillgodoräkna sig värdet av en sådan awardresa är en explicit fördel som endast finns i de SAS-brandade korten).
 
Toppen