Senaste nytt

Amex försäkringsvillkor

Gus

Medlem
Vad gäller för försäkringsvillkor i den uppkomna sas strejken?
Sitter i San Fransisco och hoppas strejken är över när vi ska hem på fredag men det är ju inte fel att vara förberedd.
Det står väl ingenstans i villkoren att strejk är undantaget?
 

Tonton

Medlem
Det står väl ingenstans i villkoren att strejk är undantaget?

Jo. Om resan är bokad efter utlyst strejk.

Har du lust att hänvisa till var i villkoren?
https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/se/documents/forsakringsvillkor/platinum.pdf


Allt jag hittar när jag gör en snabbkoll är detta:


"ALLMÄNNA UNDANTAG — VAD SOM INTE OMFATTAS
(GÄLLER SAMTLIGA FÖRMÅNER I RESEFÖRSÄKRINGEN)

Försäkrad ersätts inte för skadefall som direkt eller indirekt beror på:
14. Stridsåtgärd som har inletts eller meddelats innan den försäkrade bokade resan.

15. Resor i, eller bokade till, länder trots myndighets avrådan från resor till det aktuella området eller som officiellt står under embargo av Förenta Nationerna."

Jag antar att "stridsåtgärd" inte är synonymt med strejk.
 

uprof

Medlem
Har du lust att hänvisa till var i villkoren?
https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/se/documents/forsakringsvillkor/platinum.pdf


Allt jag hittar när jag gör en snabbkoll är detta:


"ALLMÄNNA UNDANTAG — VAD SOM INTE OMFATTAS
(GÄLLER SAMTLIGA FÖRMÅNER I RESEFÖRSÄKRINGEN)

Försäkrad ersätts inte för skadefall som direkt eller indirekt beror på:
14. Stridsåtgärd som har inletts eller meddelats innan den försäkrade bokade resan.

15. Resor i, eller bokade till, länder trots myndighets avrådan från resor till det aktuella området eller som officiellt står under embargo av Förenta Nationerna."

Jag antar att "stridsåtgärd" inte är synonymt med strejk.

En strejk är väl synonymt med en stridsåtgärd?
 

Hafermann

Medlem
Har du lust att hänvisa till var i villkoren?
https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/se/documents/forsakringsvillkor/platinum.pdf


Allt jag hittar när jag gör en snabbkoll är detta:


"ALLMÄNNA UNDANTAG — VAD SOM INTE OMFATTAS
(GÄLLER SAMTLIGA FÖRMÅNER I RESEFÖRSÄKRINGEN)

Försäkrad ersätts inte för skadefall som direkt eller indirekt beror på:
14. Stridsåtgärd som har inletts eller meddelats innan den försäkrade bokade resan.

15. Resor i, eller bokade till, länder trots myndighets avrådan från resor till det aktuella området eller som officiellt står under embargo av Förenta Nationerna."

Jag antar att "stridsåtgärd" inte är synonymt med strejk.
Jag tolkar stridsåtgärd som strejk i skrivningen. Men det kan vara som du tänker, att det inte är så. Det hade ju varit en god idé om Amex kundtjänst hade haft öppet en helg som denna för att undanröja tveksamheter.
 

Tonton

Medlem
En strejk är väl synonymt med en stridsåtgärd?
Jag tolkar stridsåtgärd som strejk i skrivningen. Men det kan vara som du tänker, att det inte är så. Det hade ju varit en god idé om Amex kundtjänst hade haft öppet en helg som denna för att undanröja tveksamheter.

En stridsåtgärd för mig är exempelvis när USA officiellt deklarerar krig i Afghanistan. Men jag kan såklart ha fel. Som @Hafermann skriver så skulle det ju ha varit trevligt om Amex Kundtjänst haft öppet under helgen för att kunna klargöra saker.
 

Tonton

Medlem
Citerar från Wikipedia (orkar inte leta bättre referens): En stridsåtgärd är en åtgärd som vidtas av arbetsmarknadens parter vid arbetsrelaterade konfliktsituationer i avsikt att genomdriva ett förhandlingskrav.[1] Exempel är övertidsblockad, maskning och strejk(arbetstagarparten) samt lockout(arbetsgivarparten).

Frågade även min mor, och hon håller med dig :D
Jag är inte riktigt beredd att hålla med egentligen, men får väl erkänna mig förlorad i denna frågan :p
 

Hafermann

Medlem
Citerar från Wikipedia (orkar inte leta bättre referens): En stridsåtgärd är en åtgärd som vidtas av arbetsmarknadens parter vid arbetsrelaterade konfliktsituationer i avsikt att genomdriva ett förhandlingskrav.[1] Exempel är övertidsblockad, maskning och strejk(arbetstagarparten) samt lockout(arbetsgivarparten).
Som sagt tror jag att det rör sig ett samlingsbegrepp för olika åtgärder som kan vidtas inom arbetsrätten. Men det hade funnits all anledning för Amex kundtjänst att ha öppet under dessa speciella omständigheter och kunna undanröja tvivel och därmed undvika merjobb för många parter, inklusive sig själva.
 

uprof

Medlem
Visst vore det bra om de hade öppet men jag tror inte att det råder någon som helst tvekan om att en strejk ses som en sådan stridsåtgärd som nämns i deras villkor. Tyvärr.
 
Toppen