Senaste nytt

Amex Elite - riskabelt att vänta med poängen?

Berglund

Medlem
@Sennah27 Om målet är att vara/behålla guld i den perioden som börjar nu i kommande april 2019, då borde du vänta till månadsskiftet maj/juni 2019 för att ge dig själv cirka 2 månaders marginal men alltid få in poängen tidigt i ditt Eurobonusår.

Varianten är ju att du "slösar bort" poängen det här året, ansöker om kortet nu eller direkt i januari 2019 för att spenderingen som räknas mot dina vouchrar räknas på helår. Om du söker och får kortet direkt i januari, så får du visserligen 20 000 statuspoäng nu som du inte har jättestor användning av men du kan börja samla spendering redan från januari för att nå upp i de 150 eller 300 000 kronorna som krävs för voucher 1 och voucher 2.

Därefter kommer det ju att komma 20 000 nya statuspoäng i januari 2020, vilket då fortfarande är under ditt nästkommande intjänandeår, om än ganska sent i perioden. Men om målet bara är att behålla guldet, då spelar det mindre roll när under din period som poängen kommer in, huvudsaken är att de kommer in överhuvudtaget.
 

folo

Medlem
Skaffar du Amex Elite nu i juli så kommer poängen nästa år "omkring" den här tidpunkten. Därför bör man ALDRIG skaffa kortet precis innan utgången av ens Eurobonusår eftersom det då just kan uppstå sådan oönskad effekt som att få 40 000 statuspoäng ett år och inga poäng ett annat år. Poängen kan flyttas någon eller någon vecka framåt eller bakåt från ett år till ett annat. Har ditt Eurobonusår precis börjat tycker jag nog gott att du, för att få poängen rätt även i framtiden, nog bör lugna dig till i alla fall en vecka eller två in i augusti innan du ansöker om Amex Elite.

Väcker en gammal tråd som första inlägg! Gäller det citerade fortfarande idag?

Är på gång att skaffa Eurobonus + Amex Elite/MC Premium. Då kanske det är bäst att öppna Eurobonus-kontot omgående nu när det fortfarande är september och ansöka Amex Elite den 1:a oktober? Då blir det ju en hel månads marginal eller mer. Öppnas förresten Eurobonus-kontot omedelbart vid registrering på sas.se och får Sept-Aug som kvalperiod om jag t.ex. registrerar nu imorgon den 26:e september? Tänkte om det var nån "snäll" avrundning att kvalificeringsperioden blir från oktober eftersom det är så sent i månaden registreringen sker.
 

danielhog

Medlem
Väcker en gammal tråd som första inlägg! Gäller det citerade fortfarande idag?

Är på gång att skaffa Eurobonus + Amex Elite/MC Premium. Då kanske det är bäst att öppna Eurobonus-kontot omgående nu när det fortfarande är september och ansöka Amex Elite den 1:a oktober? Då blir det ju en hel månads marginal eller mer. Öppnas förresten Eurobonus-kontot omedelbart vid registrering på sas.se och får Sept-Aug som kvalperiod om jag t.ex. registrerar nu imorgon den 26:e september? Tänkte om det var nån "snäll" avrundning att kvalificeringsperioden blir från oktober eftersom det är så sent i månaden registreringen sker.
Informationen stämmer. Jag hade velat ha mer marginal då det skulle kunna hoppa någon månad, men om det blir fel kanske du kan ringa och prata med någon för att få det korrigerat. Amex Elite marknadsförs väl med att man alltid är minst silver, vilket du inte blir om poängen kommer på fel år.

Öppna ditt sas eurobonuskonto asap, det kostar ju inget så finns inget att vänta på :)
 

palmen

Moderator
Informationen stämmer. Jag hade velat ha mer marginal då det skulle kunna hoppa någon månad, men om det blir fel kanske du kan ringa och prata med någon för att få det korrigerat. Amex Elite marknadsförs väl med att man alltid är minst silver, vilket du inte blir om poängen kommer på fel år.

Öppna ditt sas eurobonuskonto asap, det kostar ju inget så finns inget att vänta på :)
Jag skulle absolut inte räkna med att någon rättar till detta.
För att vara säker bör man inte skaffa elite första/sista 2 månader på sitt eurobonusår. Troligtvis går det bra om man lämnar en hel månads marginal också.
 

FF#1

Medlem
Hade poängen från elit kortet I slutet av min period, varierade över en månad när poängen kom så jag sa upp det och tecknade ett nytt en bit in på perioden i samband med att de bytte till kreditkort.

Ger mig sinnesfrid....
 

folo

Medlem
Tack för all respons! Låter som att jag ska vänta nån månad in i perioden då och köra 100% SAS MC Premium tills vidare. Kommer dock ansöka Amexkortet innan nyår då jag har för mig att 2 UC på ett kalenderår är max innan det blir frågor/problem från den som gör UC nummer 3.

För att besvara min egna fråga också om att regga Eurobonus i slutet av månaden, jag fick kvalificeringsperiod Sep 1, 2019 - Augusti 31, 2020 när jag reggade den 26:e september. Alltså ingen snäll avrundning framåt för att man registrerar sent i månaden.
 

FF#1

Medlem
Tack för all respons! Låter som att jag ska vänta nån månad in i perioden då och köra 100% SAS MC Premium tills vidare. Kommer dock ansöka Amexkortet innan nyår då jag har för mig att 2 UC på ett kalenderår är max innan det blir frågor/problem från den som gör UC nummer 3.

För att besvara min egna fråga också om att regga Eurobonus i slutet av månaden, jag fick kvalificeringsperiod Sep 1, 2019 - Augusti 31, 2020 när jag reggade den 26:e september. Alltså ingen snäll avrundning framåt för att man registrerar sent i månaden.
Låter som en plan.

Hade 7 uc här om året, märkte inte av något som helst problem.
 

Berglund

Medlem
Kommer dock ansöka Amexkortet innan nyår då jag har för mig att 2 UC på ett kalenderår är max innan det blir frågor/problem från den som gör UC nummer 3.
Vem som än slagit i dig sådana felaktigheter ska du inte bjuda på kaffe och kaka igen! Det är fel. Sådant ljug ska du inte tro på. Det har inget med kalenderår att göra, UC visar förfrågningar rullande tolv månader bakåt i vilket fall som helst. Du ska inte lita på sådant som du bara rent generellt hör.
 
Vem som än slagit i dig sådana felaktigheter ska du inte bjuda på kaffe och kaka igen!

Bästa uttrycket jag hört på år och dar, den ska jag komma ihåg!

Och helt rätt i sak, så klart. Antalet upplysningar är endast en mycket, mycket svag indikator på bristande kreditvärdighet, och absolut inte en sådan där X förfrågningar är OK, X+1 innebär omedelbara problem. Det är vad som går att utläsa ur förfrågningarna, hur de ekonomiska förhållandena ser ut över tid, som är det centrala.
 

folo

Medlem
Det om 2 UC/kalenderår var det som kommunicerades internt på den sportkedja jag jobbade på i början av 2000-talet. Det kanske var Resurs Banks policy (som hade hand om avbetalningsköpen) och så har det ju hänt lite de senaste 20 åren när det gäller kulturen kring konsumtionslån :)
 
Toppen