Senaste nytt

Amex Elite - riskabelt att vänta med poängen?

jsn

Medlem
Frågorna är väl dels
* Vill hon ha Elite enbart för att få de 20k poängen, eller även för att använda och tjäna extrapoäng?
* Spelar det någon roll hur fort hon blir EBG? Om hon har 20k poäng i startport så bör hon bli EBG tidigare än om hon "tankar upp" efteråt.

Det finns även en fördel att få poängen tidigt i kvalificeringsåret om hon framöver planerar att satsa på EBD då hon inte behöver vänta till slutet på året för att få poängklumpen.
 

Juraj

Medlem
Det var först och främst för dem 20k poängen. Att kunna tjäna extrapoäng är en fin bonus, vi får se hur mycket som hon kommer använda det.

Planen var att göra det på följande vis: när vi ser att hon närmar sig 25k poäng kommer hon ansöka om kortet och därmed bli EBG. Det borde inträffa i mars 2019. Då skulle vi kunna vänta och se om det under tiden dyker upp nya resor som kan ta henne över 45k poäng utan kortet. Men jag förstår resonemanget att vilja ha poängklumpen tidigt i kvalificeringsperioden och att ha kortet tillgängligt för bonuspoängen. Svårt beslut...
 

Juraj

Medlem
Bra, det var en sak som jag inte tänkte på, tack!

Rent hypotetiskt, skulle man kunna göra följande. I denna kvalificeringsperiod ansöker man om kortet när hon närmar sig 25k poäng. Sedan, om man i nästa kvalificeringsperiod vill ha poängen tidigare, säger man upp kortet och ansöker på nytt en månad efter kvalificeringsperiodens början.
 

Berglund

Medlem
Det har hänt förr att Amex nekat kortansökningar om de ser att du nyligen haft precis det kortet, sagt upp det och nu söker igen. Är man beroende av poängen så hade i varje fall jag värderat min relation med Amex högre än möjligheten att spara en tusenlapp eller två längs vägen. Det blir bara småsnålt och kan innebära problem längs vägen. Om man nu tycker Eurobonus Gold är viktigt, då lägger man ju kanske ändå en del pengar och tid på att få ihop det. Låt då inte snålheten bedra visheten och tvingas stå där med lång näsa för att Amex nekar nästa kortansökan. Det blir bara tråkigt.

Om hennes period precis har börjat nu, gör året i år till ett testår. Sök kortet om några veckor, bli Gold - njut av det och välj sedan om man tycker att det är värt det. Själv värderar jag mitt Diamondkort högre än de 4000 kronor som mitt Amex Elite kostar varje år.
 

Atom

Medlem
Det har hänt förr att Amex nekat kortansökningar om de ser att du nyligen haft precis det kortet, sagt upp det och nu söker igen. Är man beroende av poängen så hade i varje fall jag värderat min relation med Amex högre än möjligheten att spara en tusenlapp eller två längs vägen. Det blir bara småsnålt och kan innebära problem längs vägen. Om man nu tycker Eurobonus Gold är viktigt, då lägger man ju kanske ändå en del pengar och tid på att få ihop det. Låt då inte snålheten bedra visheten och tvingas stå där med lång näsa för att Amex nekar nästa kortansökan. Det blir bara tråkigt.

Om hennes period precis har börjat nu, gör året i år till ett testår. Sök kortet om några veckor, bli Gold - njut av det och välj sedan om man tycker att det är värt det. Själv värderar jag mitt Diamondkort högre än de 4000 kronor som mitt Amex Elite kostar varje år.

Gäller detta samma kort eller andra kort?
Har själv premium och funderar på att säga upp det kortet så snart jag triggat min voucher för att sedan skaffa mig ett elite i januari.
 

Berglund

Medlem
Det ska inte vara några problem. Klart att du får byta kortprodukt! De som nekas är sådana som satt icke-önskvärda beteenden i system.
 
En annan synpunkt....
Om hon planerar att jobba in 2-4-1 vouchers första året hon har Elite bör hon se till att hon har det så tidigt som möjligt på året, så att hon har längre tid på sig att komma upp i 300k spend.
 

Sennah27

Medlem
Poängen kommer oftast 11-13 månader från när du skaffade kortet första gången. Det är därför man inte ska skaffa kortet precis i anslutning till sitt medlemsår på eurobonus.

Exempel:
2018 skaffar du kortet 1 augusti.
2019 kommer poängen under juli/augusti
2020 kommer poängen under juli/augusti
Osv

Har man då ett eurobonusåret som börjar 1a augusti kan det bli problem då du inte vet exakt när poängen kommer, kan skifta några veckor fram och tillbaka.
Funderar på att skaffa SAS Amex Elite då resemönstret förändras 2019 för mig. Min intjäningsperiod är april-mars, och den innevarande perioden kommer jag tjäna in 45.000 poäng. Då _borde_ det smarta vara att avvakta med att skaffa SAS Amex Elite förrän en bra bit in i april/maj, för att säkerställa att jag får in 20.000 nya, fräscha poäng, varje år i början av min intjäningsperiod?

Eller fattade jag helt fel? Bör jag skaffa kortet redan i januari 2019, för att säkerställa att 20.000 pinnar landar på kortet första gången i början av 2020?
 
Toppen