Senaste nytt

AMEX Elite och kreditering av 20.000 statuspoäng

aldrighemma

Medlem
Hur kan poängen hamna på den förra kvalificeringsperioden om man skaffar kortet när den nya kvalificeringsperioden har startat? Bakåtdateras poängen ibland? Om så, hur kommer det sig att den bakåtdateras?
Statuspoängen bakdateras inte, däremot så kan dom komma tidigare (eller senare) efterföljande år än det datum dom kom första året. Därför är det bra att inte söka Elite nära inpå sitt årsskifte på SAS kontot. (gäller både före och efter skiftet)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Statuspoängen bakdateras inte, däremot så kan dom komma tidigare (eller senare) efterföljande år än det datum dom kom första året. Därför är det bra att inte söka Elite nära inpå sitt årsskifte på SAS kontot. (gäller både före och efter skiftet)
Aha! :) Men om man bara har för avsikt att ansöka om Amex Elite 1 gång så går det bra att ansöka i princip sin första dag på den nya kvalificeringsperioden?
 

Delayed

Medlem
Men om man bara har för avsikt att ansöka om Amex Elite 1 gång så går det bra att ansöka i princip sin första dag på den nya kvalificeringsperioden?
Jag tolkar "1 gång" som att du tänkt behålla kortet under överskådlig framtid. Kanske fel...

Problemet kan väl då bli år två då det årets statuspoäng riskerar att komma på samma kvalificeringsperiod som de poäng du får "direkt", om jag nu fattar det hela rätt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Jag tolkar "1 gång" som att du tänkt behålla kortet under överskådlig framtid. Kanske fel...

Problemet kan väl då bli år två då det årets statuspoäng riskerar att komma på samma kvalificeringsperiod som de poäng du får "direkt", om jag nu fattar det hela rätt.
Så hade jag också tolkat 1 gång! Jag menar att jag ska ha kortet i 1 år.
 

Wendestam

Medlem
Måste bara fråga om det är någon som vet om det har skett någon ändring på när poängen från Amex kommer in på SAS kontot? Grunden till min frågeställning är att jag har fått frågan i min tur från två inom familjen som har SAS Elite Amex och efter flera månader ännu inte fått sina poäng under 2019. Skulle kommit i juni och augusti baserat på tidigare års överföringar. Mig veterligen brukar de komma ungefär runt samma datum varje år (+\- nån vecka) men nu har de inte kommit på flera månader... Någon som vet nåt som jag inte vet? Tack på förhand!
 

dino_81

Medlem
Föregående år (när jag bytt från betalkort till kreditkort) fick jag de 20’000 stadspoängen 16/11. I år kom de 30/10.

Således fick jag poängen 11,5 månad sedan förra gången.
 

NotRyan

Medlem
Föregående år (när jag bytt från betalkort till kreditkort) fick jag de 20’000 stadspoängen 16/11. I år kom de 30/10.

Således fick jag poängen 11,5 månad sedan förra gången.
Och detta är ett tydligt exempel på det vi säger om att ha en säkerhetsperiod, om ditt Eurobonus kvalificeringsår skulle vara 1/11 - 31/10. Tack för det.
 

Brandten

Medlem
Och detta är ett tydligt exempel på det vi säger om att ha en säkerhetsperiod, om ditt Eurobonus kvalificeringsår skulle vara 1/11 - 31/10. Tack för det.
Ja hade man kunnat göra om det så ja tack!
Min period är till 31/1 och Amex bryt är 17/1 dvs 10 arbetsdagar på att betala räkningen och hinna få poängen.
 

Remains

Medlem
Jag behöver 16.800 poäng innan 31/12 för att behålla diamond. Har idag amex premium och har kommit fram till att billigaste sättet att behålla status är att byta till Elite. Får man poängen i samband med att man får kortet, eller hur funkar det? Borde kanske gjort det här tidigare, men ett par oväntade jobbresor gjorde att 90k är inom räckhåll.
 
Toppen