Senaste nytt

AMEX Elite och kreditering av 20.000 statuspoäng

aldrighemma

Medlem
Undrar hur tusan det gick till?
Om du har lägre inkomst än 150.000 på din svenska deklaration så verkar det vara en bugg i ansökningsprocessen?
Jag tolkar dig som att du har skattehemvist i något annat land än Sverige och skattar där istället?, då borde det inte synas på en svensk UC...
 

flybob

Medlem
Om du har lägre inkomst än 150.000 på din svenska deklaration så verkar det vara en bugg i ansökningsprocessen?
Jag tolkar dig som att du har skattehemvist i något annat land än Sverige och skattar där istället?, då borde det inte synas på en svensk UC...
Jag har haft tidigare. Flyttade tillbaka till Sverige i oktober, så jag tror UC visar knappt 40k. När jag sökte MC så var jag tvungen att skicka anställningsavtal.
 

ELOS

Medlem
Ngn som har fått 20 000 statuspoäng för nya Elite kortet + 20 000 statuspoäng för att ha behållit gamla Elite kortet - dvs. 40 000 baspoäng?
 

Samosaguas

Medlem
Jag vill gärna hoppa på den nuvarande värvningskampanjen och ansöka om Elite-kortet. Däremot börjar mitt nästa SAS EB-år den 1a april. Kan jag bli värvad men be Amex att vänta med att sätta in 20 000 poängen till april, tro?
Knepigt tror jag men man du skulle kunna skaffa kortet nu och om det strular med de statusgrundande poängen ta en diskussion med Amex då. Borde ju gå att lösa.
 

fiffig

Medlem
Hej alla!

Jag har lite funderingar kring Amex Elite/kreditering av baspoängen.

Jag har SAS premium kortet och nu ansökte jag Amex Elite (och fick välkommen som medlem-meddelandet på skärmen på en gång). Problemet är att jag har missat värvningslänken - Kundservice säger att jag kan säga upp kortet och skaffa på nytt, vilket låter lite absurt. Vad skulle ni göra??

SAS period juni-maj, skulle hellre få 20000 i början av perioden egentligen
Har 25000 baspoäng just nu

Att bli guld nu innan 31/5 genom Amex var tanken men är det värd besväret med att säga upp och skaffa kortet på nytt och därmed riskera att kanske inte få poängen i tid?
Har också funderat på hur det blir året efter när man hade anmält på nytt nära mot slutet av SAS-perioden, kan det bli lite när som helst?

En till sak jag undrar om…poängen som räknas in på “Fly premium poängsaldo” På SAS mastercard, som visas på kontot…visst är det så att det är alla flygningar + SAS spend och nu + Amex? (på kontot står det “innehåller även intjänade poäng från flygresor och andra SAS EuroBonus partners)
 

Attachments

  • IMG_2223.png
    IMG_2223.png
    126,6 KB · Visningar: 210

Thornado

Medlem
Jag har SAS premium kortet och nu ansökte jag Amex Elite (och fick välkommen som medlem-meddelandet på skärmen på en gång). Problemet är att jag har missat värvningslänken

Tidigare har det gått att ringa in till kundtjänst och registrera värvningen i efterhand. Detta var dock på tiden då värvningen skedde genom att man skickade in en inscannad blankett, så vet inte säkert att det funkar nu, men kan ju kanske vara värt att testa att ringa igen och se om du får prata med någon annan. Antagligen även enklare om du tänkt bli värvad av en "riktig" vän istället för att använda någon av värvningslänkarna här i forumet då det behövdes delar av värvarens kortnummer osv när det gjordes förut.
 

fiffig

Medlem
Tidigare har det gått att ringa in till kundtjänst och registrera värvningen i efterhand. Detta var dock på tiden då värvningen skedde genom att man skickade in en inscannad blankett, så vet inte säkert att det funkar nu, men kan ju kanske vara värt att testa att ringa igen och se om du får prata med någon annan. Antagligen även enklare om du tänkt bli värvad av en "riktig" vän istället för att använda någon av värvningslänkarna här i forumet då det behövdes delar av värvarens kortnummer osv när det gjordes förut.
Har redan ringt kundservice och tjejen sa då att jag måste då bara anmäla på nytt. Det enda hon kan tänka sig negativt då var att det blir på UC historiken, vilket jag inte ha någon aning om om det verkligen är negativt eller inte. Jag har nuvarande inga planer för att ta lån eller något, det borde nog inte vara problem? Det enda negativt för mig är att jag inte kan börja använda kortet som genererar mer poäng när jag har stora utgifter planerad och om baspoängen kommer i tid innan brytpunkten. Utöver det så kan det ju finnas risk att amex inte vill ha tillbaka någon som säger upp sitt medlemskap efter en vecka?
 

Thornado

Medlem
Har redan ringt kundservice och tjejen sa då att jag måste då bara anmäla på nytt. Det enda hon kan tänka sig negativt då var att det blir på UC historiken, vilket jag inte ha någon aning om om det verkligen är negativt eller inte. Jag har nuvarande inga planer för att ta lån eller något, det borde nog inte vara problem? Det enda negativt för mig är att jag inte kan börja använda kortet som genererar mer poäng när jag har stora utgifter planerad och om baspoängen kommer i tid innan brytpunkten. Utöver det så kan det ju finnas risk att amex inte vill ha tillbaka någon som säger upp sitt medlemskap efter en vecka?

Ja, som jag skrev i den andra tråden, så kolla noga att du verkligen får söka kortet igen direkt om du säger upp det nu.

Jag skulle även fortfarande rekommendera att du ringer till Amex igen på måndag och hoppas på att få prata med någon annan och fråga uttryckligen om det inte går att efterregistrera värvare. De kan ju som sagt var ha ändrat reglerna, men alltid bra att testa med en person till bara för att känna sig lite mer säker på att det inte bara var den kundtjänstmedarbetaren som inte kände till alla specialfall.
 

fiffig

Medlem
Ja det ska jag definitit göra! Det känns helt absurt de inte bara gör det, speciellt om man ringer in samma dag man har anmält sig!
 
Toppen