Senaste nytt

Amex centurion - fördelar?

evr

Medlem
Men är det EBpoäng som ska motivera så är det ju väldigt svagt, Amex Elite ger ju minst 600k poäng för den spenden, Centurion bara drygt 400k

Ja, så är det, men nu jämförde jag ju med platinum. Växlar man vid den årliga kampanjen så blir ju skillnaden mindre dock, tjänar man riktigt mycket poäng så kan ju flexibiliteten hos MR vara värt skillnaden, det är ju upp till var och en, personligen skulle jag ha svårt att hinna nyttja 600k poäng/år.

Sen ingår ju ett Elite kostnadsfritt, så merkostnaden för centurion kontra platinum+elite är "bara" 19k/år :)

Självklart tar amex bra betalt för den sitt varumärke och det är såklart inte tanken att centurion ska vara ett kort för den breda massan, men med en spend på 2-3m och om man kan utnyttja en del förmåner så kan man nog räkna hem årsavgiften iaf, sen får ju var och en välja vart dom lägga sin spend för att optimera poängintjäning osv som passar hen bäst. Inget kort är ju optimalt för alla.
 
Jag har haft Centurion i några år nu och det är BARA den högre nivån som man får hos andra (Hertz, Hilton, mfl). De har lagt ner personliga Relationship Managers i Sverige utan ska från oh med nu ha ”ett team”
 

Ganoth

Ny medlem
Kan instämma med föregående talare dock har de under senaste tiden börjat med lite roligare kostnadsfria event för Centurion samt att med tanke på alla medlemskap du har högsta på är det busenkelt att göra "Status match" på de som inte ingår och så är man platinum eller dylikt på fler ställen. Om det är värt avgiften beror helt på dels om 1,5 är intressant, lite spännande inbjudningar som typ vara på ARN och checka in lite plan med skumpa med limo fram och tillbaka och kolla in en A380 . Eller t.ex. gratis middag med Akebono komplett med dryck i DN-skrapan
 

EBD_83

Medlem
Hej!
Hur fick ni er inbjudan till centurion?

Fick ett halvskumt Mail imorse från centurioninvites.aexp.com@user.lyyti.com
I mailet stod att jag var en av deras bästa kunder och det fanns en länk som jag klickade på där jag kunde visa mitt intresse för Centurion. När jag klickat igenom ett förifyllt formulär med namn och e-post stod att en personlig invite kommer att skickas till min hemadress.
Bränt dryg 1,5mille/år på mitt plat, så kanske är eligible, men va fan. Ett Mail?!
Fraud?! Vad är Lyyti för något?!
 

Sebastian.k

Medlem
Hej!
Hur fick ni er inbjudan till centurion?

Fick ett halvskumt Mail imorse från centurioninvites.aexp.com@user.lyyti.com
I mailet stod att jag var en av deras bästa kunder och det fanns en länk som jag klickade på där jag kunde visa mitt intresse för Centurion. När jag klickat igenom ett förifyllt formulär med namn och e-post stod att en personlig invite kommer att skickas till min hemadress.
Bränt dryg 1,5mille/år på mitt plat, så kanske är eligible, men va fan. Ett Mail?!
Fraud?! Vad är Lyyti för något?!


Största sanolikhet är det Fraud mail.
Bör vara amex domän enligt min uppfattning.
Men när det skickas inviter med kampanj mail kan tråd/länk se mistänksam ut.
Här framgår inte amex i domänet.

Visserligen arbetar Lyyti.com med event/inbjudningar, fast AB säte i Finland gör det ännu mer märkligt.

Om jag vore du skulle jag avvakta med att fylla i formuläret och kontakta Amex och ställa frågan.

Hur som, nice invite!
 
Hej!
Hur fick ni er inbjudan till centurion?

Fick ett halvskumt Mail imorse från centurioninvites.aexp.com@user.lyyti.com
I mailet stod att jag var en av deras bästa kunder och det fanns en länk som jag klickade på där jag kunde visa mitt intresse för Centurion. När jag klickat igenom ett förifyllt formulär med namn och e-post stod att en personlig invite kommer att skickas till min hemadress.
Bränt dryg 1,5mille/år på mitt plat, så kanske är eligible, men va fan. Ett Mail?!
Fraud?! Vad är Lyyti för något?!

Största sanolikhet är det Fraud mail.
Bör vara amex domän enligt min uppfattning.
Men när det skickas inviter med kampanj mail kan tråd/länk se mistänksam ut.
Här framgår inte amex i domänet.
Om jag vore du skulle jag avvakta med att fylla i formuläret och kontakta Amex och ställa frågan.

Hur som, nice invite!

Har sett att man hamnar hos lyyti.fi när man köper/bokar biljetter till vissa evenemang genom "Amex NU"-appen. Men oavsett konstigt att skicka ut en sån inbjudan med en mail som inte är tydligare att den tillhör AMEX
 
Last edited:

EBD_83

Medlem
Har sett att man hamnar hos lyyti.fi när man köper/bokar biljetter till vissa evenemang genom "Amex NU"-appen. Men oavsett konstigt att skickat ut en sån inbjudan med en mail som inte är tydligare att den tillhör AMEX
Precis min tanke!
Ska ringa Amex och fråga när jag är på svensk mark igen.. Kan ju vara bra att de får veta detta, oavsett om det är på riktigt eller ej, att det verkar minst sagt skumt.
 

Hachans

Medlem
Har sett att man hamnar hos lyyti.fi när man köper/bokar biljetter till vissa evenemang genom "Amex NU"-appen. Men oavsett konstigt att skickat ut en sån inbjudan med en mail som inte är tydligare att den tillhör AMEX

Lyyti är ett seriöst finskt bolag för eventhantering, använde dem mycket hos min gamla arbetsgivare.

Däremot är det nog någon hos Amex som inte lärt sig konfigurera mailverktygen så att mailen får rätt avsändaradress.
 

evr

Medlem
Hej!
Hur fick ni er inbjudan till centurion?

Fick ett halvskumt Mail imorse från centurioninvites.aexp.com@user.lyyti.com
I mailet stod att jag var en av deras bästa kunder och det fanns en länk som jag klickade på där jag kunde visa mitt intresse för Centurion. När jag klickat igenom ett förifyllt formulär med namn och e-post stod att en personlig invite kommer att skickas till min hemadress.
Bränt dryg 1,5mille/år på mitt plat, så kanske är eligible, men va fan. Ett Mail?!
Fraud?! Vad är Lyyti för något?!

När jag fick mitt så ringde en tjej som var ”ansvarig för Centurion-inbjudningar” frågade om jag var intresserad, sen boakdes en tid för lunch/frukost/fika med en personlig relationship manager för att överlämna kort/välkomstlåda.
Dom har ju numera tagit bort manager-biten och har säkert lagt över hela hanteringen på lyyti, som verkar hantera mycket/all deras eventdel. Ditt Mail är med största sannolikhet helt legit, ytterligare ett steg att förminska/ta bort den forna glansen som Centurion och Platinum haft tidigare. Dom verkar insett att dom tjänar fina pengar på dessa kort och vill nog prångla ut så många som möjligt, samtidigt som dom skär ner på förmåner och annat som kostar pengar. Lite tråkigt tycker jag, det är ju ett fint ”varumärke” dom byggt upp
 

Hachans

Medlem
När jag fick mitt så ringde en tjej som var ”ansvarig för Centurion-inbjudningar” frågade om jag var intresserad, sen boakdes en tid för lunch/frukost/fika med en personlig relationship manager för att överlämna kort/välkomstlåda.
Dom har ju numera tagit bort manager-biten och har säkert lagt över hela hanteringen på lyyti, som verkar hantera mycket/all deras eventdel. Ditt Mail är med största sannolikhet helt legit, ytterligare ett steg att förminska/ta bort den forna glansen som Centurion och Platinum haft tidigare. Dom verkar insett att dom tjänar fina pengar på dessa kort och vill nog prångla ut så många som möjligt, samtidigt som dom skär ner på förmåner och annat som kostar pengar. Lite tråkigt tycker jag, det är ju ett fint ”varumärke” dom byggt upp

Jag har tidigare spekulerat i att en inbjudningsvåg skulle komma eftersom de byggt den där onödigt stora loungen på Arlanda. Om de dessutom dragit ner på personliga kontakter etc så rimmar det bra med att de förväntar sig en influx av medlemmar.
 
Toppen